این منطقه جایگاه مناسبی برای مهاجرت پرندگان و زاد آوری پرستوهای دریایی می باشد که در آن لانه گذاری و جوجه آوری می کنند. دو پاسگاه محیط بانی سیاه درویشان و پاسگاه اسپند حفاظت از این منطقه را به عهده دارند.

 سیاه کشیم تالابی حفاطت شده در گیلان

به گزارش سلام نو، منطقه سیاه کشیم طی مصوبه شماره ۹۳ شورای عالی محیط زیست (کمیسیون زیر بنائی دولت) مورخ ۱۳۶۱/۶/۲۱ بعنوان منطقه حفاظت شده به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست پیوسته است.
منطقه حفاظت شده سیاه کشیم با وسعت ۴,۴۹۸ هکتار در جنوب غربی تالاب انزلی و شمال شهرستان صومعه سرا واقع شده. سیمای ظاهری این منطقه تالابی است.
مهمترین گونه های گیاهی منطقه حفاظت شده سیاه کشیم شامل لویی، نی، جگن، بارهنگ آبی، اسپرغان، آقطی، تراپا، لاله تالابی، نیلوفر آبی، سراتو فیلوم و گونه های کنار آبزی مانند تاج ریزی، سرخاب کولی و گونه های خشکی زی مثل توسکا است.

تالاب سیاه کشیم کجاست | عکس + آدرس و هر آنچه پیش از رفتن باید بدانید - کجارو

این منطقه جایگاه مناسبی برای مهاجرت پرندگان و زاد آوری پرستوهای دریایی می باشد که در آن لانه گذاری و جوجه آوری می کنند.
دو پاسگاه محیط بانی سیاه درویشان و پاسگاه اسپند حفاظت از این منطقه را به عهده دارند.منطقه حفاظت شده سیاه کشیم با مساحت ۴۱۱۴ هکتار، در جنوب غربی تالاب انزلی در محدوده شهرستان صومعه سرا واقع می‌باشد و در واقع جنوبی‌ترین بخش تالاب انزلی را شامل می‌شود. تالاب سیاه کشیم در استان گیلان بین E۴۹۱۷ تا E۴۹۲۵ طول شرقی و N۳۷۲۲ تا N۳۷۲۷ عرض شمالی واقع شده است. مساحت آن ۴۱۱۴ هکتار می باشد.این پهنه آبی محدود است از شمال به خشکی ماه روزه { که به صورت شبه جزیره ای میان سیاه کشیم و تالاب انزلی استقرار یافته است } از مشرق به تالاب انزلی و رودخانه سیاه درویشان ، از جنوب به محدوده روستاهای لاکسار ، نرگستان ، چومثقال ، گاو کده ، کلسر ، اسفند و مزارع شمالی چکوور و بالاخره از مغرب به مزارع ضیابر ، مازران محله بهمبر و مزارع جنوبی ویشکا . از لحاظ تقسیمات کشوری محدوده سیاه کشیم در حوزه شهرستان های بندر انزلی و صومعه سرا قرار دارد.

تالاب سیاه کشیم گیلان | ایران بوم گردی

وجه تسمیه

با توجه به این که ایستم مورد نظر از هیچ نقطه دیگری با مرداب انزلی ارتباط ندارد لذا می‎توان آن را به صورت ایستم جدایی در نظر گرفت. طوری که گفته می‎شود سال‏ها پیش از این یک عروس را از روستای اسفند (واقع در ساحل جنوبی این منطقه) به روستای آبکنار (که درکناره شمالی قرار دارد) با قایق می‎بردند که بر اثر وزش باد شدید قایق واژگون شده و عروس (که در زبان محلی «گیشه» خوانده می‎شود) در آب غرق می‎شود. لذا این منطقه به منظور حفاظت، توسط سازمان شکاربانی و نظارت بر صید سابق، انتخاب شد، با توجه به مشابهت واژه گیشه با نام کشیم (یکی از پرندگان آبزی است که برای زمستان گذرانی به این سامان مهاجرت می‎نماید) عنوان سیاه کشیم جهت این منطقه برگزیده شد.

آب‌های اضافی فراهم آمده از رودخانه‌های واقع در حوزه آبریز سیاه کشیم از طریق تنگه نسبتاً باریکی که در شمال شرقی آن قرار دارد به بخش مرکزی تالاب انزلی وارد می‌شود.

تالاب سیاه کشیم - کویرها و بیابان‌های ایران

پوشش گیاهی و جانوری

مهم‌ترین گونه‌های گیاهی منطقه شامل لویی، نی، جگن، بارهنگ آبی، اسپرغان، آقطی، تراپا، لاله تالابی، نیلوفر آبی، سراتوفیلوم، گونه‌های کنار آبزی همچون نی، تاج‌ریزی، سرخاب کولی و گونه‌های خشکی مثل توسکا است.
گونه‌های شاخص جانوری این زیستگاه شامل قو، غاز، اردک بلوطی، اردک تاجدار، خوتکا، کله سبز، انواع حواصیل، فیلوش، انواع شکاریان شامل عقاب تالابی، لیل، دلیچه، سنقر تالابی، پرستوهای دریایی، کاکایی و … می‌شود. همچنین این منطقه جایگاه مناسبی برای زادآوری پرستوهای دریایی می‌باشد و بزرگ‌ترین کلونی جوجه‌آوری حواصیل خاکستری در جنوب دریای خزر است. این پرنده یک متر طول دارد و بزرگ‌ترین حواصیل در استان گیلان است. این گونه که در زبان محلی به آن «کبود قار» یا «شالباغ» گفته می‌شود، معمولاً به صورت انفرادی و گاهی در دسته‌های کوچک دیده می‌شود. در منطقه حفاظت شده سیاه کشیم بیش از ۴۳ جفت از این پرنده زیبا زندگی می‌کنند.

منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید