» وزیر امور خارجه اسرائیل خواستار اجرای «بازگشت فوری» (اسنپ‌بک) تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران به دلیل توسعه برنامه هسته‌ای آن شد.

لاپید: موضوع هسته‌ای ایران باید به شورای امنیت بازگردد
به گزارش سلام نو به نقل از فارس، «یائیر لاپید» وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی صبح چهارشنبه (۱۵ ژوئن) خواستار اجرای «بازگشت فوری» (اسنپ‌بک) تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران به دلیل توسعه برنامه هسته‌ای آن شد.

لاپید در یک کنفرانس مطبوعاتی با خبرنگاران اسرائیلی و بین‌المللی مدعی شد: ما به نقطه‌ای رسیده‌ایم که موضوع هسته‌ای ایران باید به شورای امنیت سازمان ملل بازگردد و همه تحریم‌ها باید دوباره فعال شوند. 

به گزارش روزنامه صهیونیستی «تایمز اسرائیل»، بر اساس توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ بین ایران و قدرت‌های جهانی، اگر یکی از طرف‌های توافق شکایت کند، تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل می‌تواند مجدداً علیه ایران اعمال شود بدون اینکه روسیه یا چین مجاز به وتو باشند.

به نوشته این رسانه صهیونیست، با توجه به اینکه احتمال احیای توافق هسته‌ای در وین روز به روز کمتر به نظر می‌رسد، اسرائیل امیدوار است که موضوع هسته‌ای ایران از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شورای امنیت بازگردانده شود. هفته گذشته، یک مقام ارشد صهیونیستی گفت که افزایش فشار دیپلماتیک بر ایران از سوی غرب می‌تواند منجر به ارجاع موضوع به سازمان ملل شود، نتیجه‌ای که اسرائیل از آن استقبال می‌کند.

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چهارشنبه (۱۸ خرداد) در اقدامی سیاسی قطعنامه‌ای ضد ایرانی را تصویب کرد که در آن ادعا شده بود ایران توضیح کافی درباره کشف اورانیوم غنی‌شده در سه سایت اعلام نشده، نداده است. روسیه و چین به این قطعنامه رای منفی دادند. 

لاپید در ادامه ادعاهایش، گفت که بهبود روابط این رژیم با اروپا و دولت بایدن به اسرائیل کمک کرده تا مواضع غرب در قبال ایران را تحت تأثیر قرار دهد. وی مدعی شد تصمیم آمریکا برای حذف نکردن برچسب ادعایی «تروریستی» سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، پیروزی دیپلماسی اسرائیل است.

وی همچنین گفت: «محکوم کردن ایران توسط شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز حداقل تا حدی نتیجه کار دیپلمات‌های اسرائیلی در آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین است». لاپید سپس رویکرد رژیم موقت صهیونیستی برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران را تشریح کرد و گفت که تمرکز آن «بر ایجاد این حس در ایران است که محاصره شده است». 

به گزارش روزنامه صهیونیستی تایمز اسرائیل، لاپید توضیح داد که محور این رویکرد روابط این رژیم با واشنگتن است. او گفت: بین اسرائیل و دولت آمریکا در جهان‌بینی تفاوت‌هایی وجود دارد. در عین حال، گفت‌وگو در بالاترین سطوح در حال انجام است و به موضع ما توجه می‌شود. ما در حال صحبت هستیم و به گفت‌وگو ادامه خواهیم داد و بین دوستان اختلاف‌نظر وجود دارد حتی اگر هدف یکی باشد.

لاپید در ادامه با اشاره به سفر برنامه‌ریزی شده بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در ۱۳ ژوئیه (۲۲ تیر) به فلسطین اشغالی و اذعان به بحران کابینه رژیم صهیونیستی گفت: نمی‌دانم مطمئن باشم که دولت فعلی اسرائیل همچنان برای استقبال از رئیس‌جمهور (آمریکا) پابرجا خواهد بود، زیرا با بحران پارلمانی فزاینده‌ای مواجه است. اما هر کاری از دستم بر می‌آید انجام می‌دهد تا مطمئن شوم که این اتفاق خواهد افتاد و ارزیابی من این است که ما هستیم که روی فرش قرمز به او خوش‌آمد می‌گوییم.

لاپید افزود: «رئیس‌جمهور (آمریکا) دوست واقعی اسرائیل است و تمام زندگی او همینطور بوده است. این دیدار فرصتی برای نمایش روابط ناگسستنی دو کشور، قدرت و عمق روابط دوجانبه خواهد بود». او در پایان ادعا کرد: اما بر امنیت منطقه‌ای و روابط اقتصادی در خاورمیانه نیز تأثیر خواهد داشت. مطمئن هستم که سفر رئیس‌جمهور به اسرائیل (فلسطین اشغالی) و عربستان سعودی تأثیر مثبت و پایداری خواهد داشت.

طبق اعلام دفتر نخست وزیری رژیم صهیونیستی، «نفتالی بنت» نخست وزیر رژیم موقت صهیونیستی طی روزهای ۱۳ و ۱۴ ژوئیه (۲۲ و ۲۳ تیر) میزبان بایدن خواهد بود.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید