قیمت سیمان افزایش یافت. اتفاقی که با آغاز قطعی برق صنایع از هفته گذشته قابل پیش‌بینی بود.

قیمت سیمان  باز هم گران شد/ قطعی برق چه تاثیری بر بازار سیمان می گذارد؟

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، تکرار سریالی محدودیت برق برای کارخانجات سیمانی بار دیگر باعث شوک به قیمت سیمان شد. چنان‌که قیمت این محصول از روز گذشته از پاکتی ۵۰ هزار تومان به ۶۵ هزار تومان رسید. البته در مناطقی که کارخانجات با محدودیت برق بیشتری مواجه هستند، هر پاکت سیمان تا ۹۰ هزار تومان هم عرضه می‌شود.

البته همچنان مسئولان وزارت نیرو و صنعت برق وعده تابستان بدون خاموشی می‌دهند، اما سیمانی‌ها در همین بهار با نبود برق دست و پنجه نرم می‌کنند. اکنون در حالی هر پاکت سیمان تا ۹۰ هزار تومان هم عرضه می‌شود که شانزدهم خرداد مدیرعامل سیمان آبیک در گفتگو با تجارت‌نیوز قیمت سیمان را در بازه یک ماهه ۱۰۰ هزار تومان پیش‌بینی کرد. حال به نظر می‌رسد این پیش‌بینی در حال تحقق است.

همچنین دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در گفتگو با ایسنا با اشاره به نحوه برق‌رسانی به صنایع، تعطیلی سیمانی‌ها را امری قطعی دانست.

سفته‌بازی با نهاده‌های ساختمانی

گرچه تولید سیمان و فولاد بدون برق امری محال به نظر می‌رسد، اما فعالان صنایع پایین‌دستی گاه تولیدکنندگان فولاد و سیمان را متهم به بهانه‌تراشی می‌کنند. آن‌ها معتقدند که در این سال‌ها، خاموشی بهانه‌ای برای افزایش قیمت سیمان و فولاد بود.

در همین زمینه فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن کشور در گفتگویی که با ایسنا داشت این موضوع را تائید کرد. او گفت: عده‌ای در بازار مسکن حتی با باد آمدن هم سیمان و فولاد را گران می‌کنند و فقط به دنبال بهانه هستند. شنیده‌ایم که برخی از تولیدکنندگان مصالح ساختمانی پیش از اعمال محدودیت‌های برقی، ظرفیت تولید خود را به ۴۰ درصد کاهش دادند.

‌ آن‌طور که وی اذعان داشت، نهاده‌های ساختمانی وارد سفته‌بازی و بورس‌بازی شده است و سوءاستفاده‌هایی از این فرآیند صورت می‌گیرد.

قیمت سیمان کاهش می‌یابد؟

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان دلیل افزایش قیمت سیمان را خبر قطعی برق اعلام کرد.

طبق اعلام عبدالرضا شیخان، همین اخبار باعث شد تا خریداران با ورود به بورس کالا میزان خرید زیادی انجام دهند و قیمت‌ها را بالا ببرند. همچنین عرضه سیمان به بازار کاهش یافت.

شیخان وعده داد که با تأمین برق کارخانجات سیمان و عرضه قابل‌توجه سیمان در بورس کالا در روز یکشنبه هفته آینده، قیمت این کالا در بازار با کاهش قابل‌توجهی مواجه شود.

یکی از تولیدکنندگان سیمان در گفتگویی که با خبرگزاری صداوسیما داشت، تاکید کرد که تاکنون مشکلی در تولید سیمان به وجود نیامد. این کالا به مقدار کافی در بورس قابل عرضه است.

او عنوان کرد: هر سال با آغاز فصل تابستان و احتمال اجرای برنامه‌های صرفه‌جویی برق صنایع، شایعاتی از سوی خریداران عمده سیمان مبنی بر کاهش تولید به بازار منتشر می‌شود. اما امسال با توجه به برنامه از پیش اعلامی وزارت نیرو و تأمین حداقل‌های کارخانجات برای تأمین برق کوره‌ها، تاکنون مشکلی در تولید سیمان به وجود نیامده است.

گرچه برخی اخبار مربوط به قطعی برق صنایع را شایعه می‌دانند، اما به نظر می‌رسد این موضوع نیز در اولین سال فعالیت دولت، وجه سیاسی دارد تا کارشناسی. چراکه بررسی‌های میدانی تجارت‌نیوز نیز آغاز خاموشی صنایع را تائید می‌کند. به‌عنوان مثال طبق مشاهدات ساعت ۱۱:۰۰ امروز شهرک صنعتی چهاردانگه در تهران خاموش شد. موضوعی که قرار است هر چهارشنبه تکرار شود.

کارخانه‌های سیمان و فولاد نیز شرایط مشابهی دارند و یک‌چهارم برق مورد نیازشان تامین می‌شود. حال در چنین شرایطی می‌توان انتظار کاهش قیمت سیمان را منطقی دانست؟

 

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید