تاریخچه نامگذاری خانه سعادت به مالک اصلی آن باز می گردد. حاج میرزا اقا سعادت فرزند سید علی اکبر از تجار قدیمی شیراز با اصلیت سپیدان کنونی مالک خانه سعادت بوده است. همکاری وی با میراث فرهنگی موجب ماندگار شدن این اثر تاریخی گردیده است.

خاتم کاری شیراز، هنری که هرگز فراموش نخواهد شد

به گزارش سلام نو، خاتم کاری یکی از ارزشمندترین صنایع دستی شیراز است. علت برتری خاتم های شیراز تفاوت در مراحل انجام کار است. اوج این هنر به دوران صفوی باز می گردد و بهترین نمونه آن مسجد جامع عقیق شیراز است.

خانه سعادت شیراز که از دید کاشی ‌کاری، آجرکاری و گره چینی از بناهای شاخص و منحصر به فرد دوران قاجار به شمار می رود در سال ۱۳۸۴ خورشیدی به منظور حفظ و احیای هنرهای سنتی و صنایع دستی به موزه و کارگاه خاتم اختصاص داده شد.این خانه که در بافت قدیم شیراز واقع شده است، در تاریخ ۲ آبان ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۱۰۴۸۱ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آیا از موزه خاتم شیراز دیدن کرده‌اید؟

خانه سعادت در محله سنگ سیاه شیراز، خانه ای قدیمی با حیاط مرکزی و اتاق های سه دری و پنج دری است که در سال ۱۳۸۲ به ثبت ملی رسیده است. در اتاقها تزئینات کاشی کاری، آجرکاری، گره چینی، سنگ های حجاری شده و سقف های چوبی دیده میشود. همچنین این خانه دارای ستون هایی گچبری شده میباشد. تاریخچه نامگذاری خانه سعادت به مالک اصلی آن باز می گردد. حاج میرزا اقا سعادت فرزند سید علی اکبر از تجار قدیمی شیراز با اصلیت سپیدان کنونی مالک خانه سعادت بوده است. همکاری وی با میراث فرهنگی موجب ماندگار شدن این اثر تاریخی گردیده است.

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس نیز برای حفظ این بنای ارزشمند، در سال ۱۳۸۴ بخش هایی از آن را مرمت و به موزه یا نمایشگاه دائمی هنر خاتم تبدیل کرد. این موزه به منظور شناساندن هنرهای سنتی و صنایع دستی اصیل ایرانی به عموم احداث شده است. (در حال حاضر کارگاه خاتم و صنایع دستی است).

آیا از موزه خاتم شیراز دیدن کرده‌اید؟

در این موزه ابزار آلات قدیمی، محصولات خاتم، عکس های قدیمی مربوط به استاد کاران و هنرمندان و دست سازهای آنها در معرض دید عموم قرار دارد.

خاتم سازی نوعی هنر ظریف است، که سطح اشیای چوبی را با مثلث های کوچک به شکل موزائیک می آرایند. مواد اولیه خاتم سازی چوب عاج، استخوان، برنج و طلا می باشد. هر چه دقت و ظرافت این طرحها بیشتر و منظم تر باشد، خاتم مرغوب تر است. فاکتور دیگر تأثیر گذار بر مرغوبیت خاتم کاری، کیفیت مواد اولیه کار است. مرغوب ترین خاتم ها «پره وارو» و «سیم» هستند.

قدمت این هنر زیبا و اصیل شیرازی ، به بیش از ۱۰ قرن می رسد که منبر خاتم کاری مسجد جامع عتیق با قدمتی بیش از هزار سال، شاهد این ادعا است.

عمده گردشگران خارجی با ورود به استان فارس به ویژه شهر شیراز، گلیم و خاتم را به دلیل اصالت و قدمت این هنرها و همچنین کم حجم بودن آنها می خرند و با خود سوغات می برند.

آیا از موزه خاتم شیراز دیدن کرده‌اید؟

ثبت شیراز به عنوان شهر جهانی خاتم

ثبت جغرافیایی خاتم شیراز در مرحله نهایی می باشد و قرار است شیراز به عنوان شهر ملی و بعد هم جهانی خاتم معرفی شود.

مسیر دسترسی

از آرامگاه سیبویه به طرف مسجد مشیر کمتر از ده متر که حرکت کنید، در سمت چپ یک درب کوچک قدیمی است که درب ورودی خانه سعادت یا خانه صنایع دستی شیراز است.

منبع: تریپ یار  

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید