۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۹
کد خبر: 55365385

گل آخئر در زبان ترکی آذری به معنی تالاب جاری می‌باشد.این منطقه از نظر گردشگری در رتبه دوم استان قرار دارد که آبشار گل آخئر از زیباترین نقاط گردشگری آن است.

آشنایی با آبشار و روستای گل آخئر

به گزارش سلام نو، روستای گل آخئر از توابع دهستان ارزیل بخش خاروانا شهرستان ورزقان و در هفتاد کیلومتری ورزقان واقع شده است این روستا بدلیل وجود آبشار گل آخئر و نیز آب و هوای ییلاقی منطقه ای مستعد برای گردشگری در استان می باشد که همه ساله هزاران نفر را جهت بازدید از جاذبه هایش بسوی خود می کشاند.آبشار گل آخئر از زیباترین مناظر منطقه ارسباران است.

آبشار گل‌ آخئر یکی از جاذبه های گردشگری استان آذربایجانشرقی است که در حوالی روستای گل آخئر (گورئیل) از توابع دهستان ارزیل بخش خاروانا شهرستان ورزقان ۷۰ کیلومتری غرب ورزقان در دامنه های غربی کوه کسبه و در میان جنگلهای ارسباران قرار گرفته‌است.

آشنایی با آبشار و روستای گل آخئر

واژه گل آخئر در زبان ترکی آذربایجانی به معنای تالاب جاری می باشد.

آبشار گل آخئر که از جاذبه‌ های این روستا می‌ باشد، از سه چشمه پرآب و  خنک، تشکیل شده و با شدت به پایین سرازیر می‌شود. آب بسیار خنک این آبشار، از کوه‌ های شمالی و مرتفع این روستا سرچشمه گرفته و پس از عبور از داخل روستا در آخر به یک آبشار زیبا تبدیل می‌ شود که ارتفاع آن، حدود ۱۲ متر است و سپس در ادامه، پس از عبور از دره زیبا و سر سبز و پردرخت و گذر از روستای ارزیل با رود طرزم به یکدیگر می‌ پیوندند و رود بزرگی نشکیل داده و به سمت روستای حاجیلار و کبود گنبد سرازیر می گردند. اهالی روستا به این آبشار چرنا می‌ گویند.

احتمالا آبی که از این آبشار جاری است از دامنه های کوهها ی زنوز و روستای کوه کمر جاری میشود زیرا مسیری که ادامه این آبشار می پیماید به ارتفاعات روستای کوه کمر منتهی میشود.

آبشار گل آخور ورزقان در موقعیت جغرافیایی E۴۶۰۷۲۴ N۳۸۳۳۳۷  در استان آذربایجان شرقی قرار دارد.

آشنایی با آبشار و روستای گل آخئر

مسیرهای  دسترسی به آبشار:

۱- جاده تبریز صوفیان - شش کیلومتر پس از پلیس راه - جاده امند و امتداد جاده حدود پنجاه کیلومتر تا روستای ارزیل و ادامه مسیر حدود سه کیلومتر تا گل آخئر.

طول جاده کلا آسفالت بوده و مسیر کوهستانی می باشد لذا در رانندگی دقت زیاد می طلبد و فاقد هرگونه تابلو های راهنما جهت رسیدن به گل آخئر می باشد لذا پس از روستای امند و گذر از سه راهی ایوند به سه راهی ایری می رسیم که به سمت چپ ادامه مسیر داده و به سه راهی النجق - طرزم میرسیم که در اینجا تابلو شما را به سمت راست هدایت می کند که پس از عبور از روستای قیز کندی و طرزم به روستای ارزیل می رسیم و سمت چپ جاده شما راه به روستای گل آخئر هدایت می نماید. مسیر بین ارزیل و گل آخور بسیار دیدنی است یکطرف باغها سرسبز و یکطرف رودخانه پر آب و کوهای سر به فلک کشیده آنقدر  لذت بخش است که آدمی دوست دارد همان جا بماند و دیگر به شهر برنگردد.

 

۲- تبریز - اهر - ورزقان - خاروانا (سه راهی ممد آقا) روستای ارزیل و نهایتا گل آخئر بمسافت حدود ۲۱۰ کیلومتر. اگر این مسیر را به گل آخور انتخاب کنید احتمال اینکه شب را باید در روستای ارزیل و یا گل آخئر بمانید زیاد است چون مسیر طولانی و  طول مسیر جا های دیدنی زیاد است.

 

۳- تبریز - جاده بابا باغی و ادامه مسیر تا روستای آبخواره و سپس تغییر مسیر به سمت خاروانا - سه راهی ممد آقا - روستای ارزیل و نهایتا گل آخئر بطول ۱۳۵ کیلومتر.(در سه راهی ممد آقا بعد از پیچیدن به جاده فرعی و طی حدود پنج کیلومتر راه به روستای ارزیل رسیده و از ارزیل تا خود آبشار باید یک کیلومتر راه خاکی را طی کرد، معدن طلای اندریان نیز در این منطقه قرار دارد.)

 در طول مسیر رود آبشارهای کوچکی و جود دارد که دیدن آنها خالی از لطف نیست.

از ارزیل تا روستای گل آخور ۱۰ دقیقه با ماشین فاصله دارید صبح اول وقت پیاده روی در این مسیر( ارزیل تا آبشار) صفای دیگری دارد در ضمن بخاطر داشته باشید در این مسیر از ورزقان تا گل آخور پمپ بنزین وجود ندارد فقط یک سوپر مارکت در روستای ارزیل وجود دارد که در صورت ضرورت میتوانید یک گالن از ایشان بنزین بگیرید پس یادتان نرود در ورزقان به مقدار بنزین دقت کنید. در ضمن بعد ۲ کیلومتر از ورزقان که رد شدید منطقه ای بنام زر آباد وجود دارد که در سمت راست جاده است واقعا" دیدنی است .

آشنایی با آبشار و روستای گل آخئر

امکانات رفاهی :

سرویسهای بهداشتی در حد قابل قبول وجود دارد.

تعدادی آلاچیق جهت اسکان مسافران وجود دارد لذا جداً از نشستن یا چادر زدن در باغات شخصی خود داری فرمائید.

آب آشامیدنی ( بلاغ) در نزدیکی وجود دارد.

مغازه و بوفه کوچک جهت خرید و سایل مورد نیاز وجود دارد.

روستای گل آخئر:

روستای گل آخور(گول آخئر) از توابع بخش خاروانای شهرستان ورزقان قرار گرفته و در ۷۰ کیلومتری شهر ورزقان واقع شده است. در اطراف این روستا چشمه ها و آبشار طبیعی و غار های زیر زمینی وجود دارند که مشهورترین آن ها یک آبشار زیبا و دل انگیز با ارتفاع ۱۲ متر در قسمت شرقی روستا است که آب آن به رودخانه ارزیل می ریزد.

این روستا با معماری کم نظیر خود سالانه پذیرای میهمانان و گردشگران زیادی می باشد.

لبنیات محلی و عسل از سوغات این روستا می باشد.

مناطق گردشگری روستا:

علاوه بر این آبشار، قله جلا داغی این روستا و ییلاق‌های با لادست قله مورد توجه گردشگران  و کوهنوردان قراردارد.

آشنایی با آبشار و روستای گل آخئر

موقعیت جغرافیایی روستا:

روستا گل آخئر یکی از روستاها و جاذبه‌های استان آذربایجان شرقی است که از توابع دهستان ارزیل بخش خاروانا ، شهرستان ورزقان است.

این روستا در مسیر ورزقان-خاروانا در منطقه ای به نام سه راهی ممد آقا واقع شده است و در ۷۰ کیلومتری مرکز شهرستان قرار دارد که روستای گل آخئر بدلیل وجود آبشار گل آخئر و نیز آب و هوای ییلاقی منطقه ای مستعد برای گردشگری در استان می‌ باشد که همه ساله هزاران نفر را جهت بازدید از جاذبه هایش بسوی خود می‌ کشاند.

کوه کسبه، از یک طرف به منطقه جنگلی چیچکلی و از جهت‌های دیگر به ایری داغ، قرمزلی، اوزمدل و قلعه جوشین وصل می‌شود, وجود رودخانه ای دائمی که از دل کوه خارج می‌شود، دره فوق العاده سرسبز و آسیاب‌های آبی، روستای گل آخئر را به مجموعه سیاحتی دلپذیری در قلب ارسباران تبدیل کرده است.

آب و هوای منطقه:

آب و هوای ورزقان در تابستان معتدل تا گرم و در زمستان سرد و یخبندان و پربرف است.

منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید