رییس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی گفت: در ماه ۱۳۰ میلیون جوجه تولید و وارد سالن‌های تولیدی می‌شود و در سال حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن مرغ گوشتی تولید می‌شود، اما روزانه حجم تولید کمتر می‌شود.

صنعت مرغداری ایران در حال فروپاشی است
به گزارش سلام نو به نقل از ایلنا، رییس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی گفت: در ماه ۱۳۰ میلیون جوجه تولید و وارد سالن‌های تولیدی می‌شود و در سال حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن مرغ گوشتی تولید می‌شود اما روزانه حجم تولید کمتر می‌شود.

محمد یوسفی با اشاره به شرایط وخیم تولید مرغ گوشتی در کشور، گفت: از گوشه کنار شنیده می‌شود که حال تولیدکنندگان خرد مرغ گوشتی مساعد نیست این در حالیست که ادامه روند تولید برای تمام واحدهای تولیدی اعم از خرد و کلان دشوار شده است.

وی با بیان اینکه نرخ مرغ، تخم‌مرغ و جوجه یک روزه واقعی نیست، افزود: مرغ کیلویی ۶۰ هزار تومان به کیلویی ۴۵ هزار تومان، جوجه یک روزه کیلویی ۱۰ هزار تومانی دبه ۳ هزار تومان و تخم‌مرغ کیلویی ۴۰ تومان به کیلویی ۳۰ تومان عرضه می‌شود؛ پس وقتی این الام زیر قیمت تمام شده در بازار عرضه می‌شوند طبیعی است که تولیدکنندگان انگیزه‌ای برای ادامه روند تولید نداشته باشند.

به گفته یوسفی؛ واردات نهاده با ارز نیمایی صورت می‌گیرد از این‌رو در سامانه بازارگاه نهاده‌ها با این ارز بارگذاری می‌شود اما با این وجود اینکه قیمت مرغ و تخم‌مرغ از سوی ستاد تنظیم بازار تعیین شده است اما این محصولات با نرخ اعلام شده در بازار عرضه نمی‌شوند.

رییس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی ادامه داد: تولیدکنندگان مرغ گوشتی رغبتی برای جوجه‌ریزی ندارند و پیش‌بینی می‌کنم در ۳ ماه آینده تولیدکنندگان واحد تولیدی را تعطیل می‌کنند.

این فعال اقتصادی در پاسخ به این پرسش که وزیر کشاورزی اعلام کرد که روزانه شرکت پشتیبانی امور دام ۸۰۰ تن مرغ مازاد منجمد را از واحدهای تولیدی خریداری می‌کند آیا این اقدام تاثیری در تنظیم بازار مرغ گوشتی گذاشت؟ افزود: اگر این اقدام تاثیرگذار بود نرخ مرغ باید کیلویی ۶۰ هزار تومان می‌شد، در حال حاضر خرید مرغ مازاد از سوی شرکت پشتیبانی نتوانست در تنظیم این بازار موثر باشد.

وی با بیان اینکه کاهش قدرت خرید مردم نرخ مرغ را به کیلویی ۴۰ هزار تومان رسانده است، تصریح کرد: در ماه ۱۳۰ میلیون جوجه تولید و وارد سالن‌های تولیدی می‌شود و در سال حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن مرغ گوشتی تولید می‌شود اما روزانه حجم تولید کمتر می‌شود.

یوسفی با اشاره به لزوم افزایش نرخ مرغ گوشتی، افزود: دولت می‌داند که قدرت خرید مصرف‌کنندگان تقلیل پیدا کرده است از این‌رو باید برای جبران خسارت‌های وارد شده به تولیدکنندگان ورود کند.

رییس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی با بیان اینکه وزیر کشاورزی به تولیدکنندگان اولتیماتوم داده است که اگر واحد تولیدی اقدام به تعطیلی واحدش کند باید جرایم سنگینی بپردازد، خاطر نشان کرد: این هشدارها منطقی نیستند اگر دولت می‌خواهد روند تولید ادامه داشته باشد مرغ را از تولیدکنندگان کیلویی ۶۰ هزار تومان خریداری کند و به مردم کیلویی ۲۰ هزار تومان بفروشد اما آیا این اقدام را انجام می‌دهد؟

به گفته وی؛ صنعت مرغداری در حال فروپاشی است. اگر دولت برای تنظیم بازار برنامه واردات دارد، در این واردات زیان ببیند بهتر از این است که تولیدکنندگان داخلی حمایت کنند.

کد خبرنگار: ۱۳
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید