این پل که توسط میرزا رسول در اوایل دوره قاجار به ‌عنوان تنها پل ارتباطی میاندوآب به ارومیه ساخته‌ شده، با طول ۸۰ متر و عرض ۴ متر و ۶۰ سانتیمتر، دارای هفت دهانه بوده که ۵ دهانه آن سالم، با قوس‌ های جناغی است که از آجر و ملات ساروج ساخته شده است.

پل میرزا رسول یادگاری از دوران قاجار

به گزارش سلام نو، پل تاریخی میرزا رسول میاندوآب از آثار گردشگری این شهرستان است که از دوران قاجار به یادگار مانده است. این پل که در جاده میاندوآب به مهاباد، روی رودخانه سیمینه‌ رود ساخته شده، در تاریخ ۲۹ تیر ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت ۲۰۶۸ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

پل میرزا رسول یادگاری از دوران قاجار

از دیرباز راه ‌های بسیاری برای تردد مسافران و کاروان‌ های تجاری وجود داشت که به‌ واسطه موقعیت جغرافیایی و عوارض طبیعی در طول تاریخ صدها پل برای سهولت رفت‌ و آمد مسافران روی رودها و دره‌ ها ساخته شد که برخی از آنها هنوز قابل استفاده است و بسیاری از آنها نیز ویران‌ شده است. یکی از این پل ‌ها پل میرزا رسول میاندوآب است. پل میرزا رسول در سه کیلومتری جاده میاندوآب به مهاباد بر روی رودخانه سیمینه‌ رود واقع‌ شده است. این پل که توسط میرزا رسول در اوایل دوره قاجار به ‌عنوان تنها پل ارتباطی میاندوآب به ارومیه ساخته‌ شده، با طول ۸۰ متر و عرض ۴ متر و ۶۰ سانتیمتر، دارای هفت دهانه بوده که ۵ دهانه آن سالم، با قوس‌ های جناغی است که از آجر و ملات ساروج ساخته شده است.

پل میرزا رسول یادگاری از دوران قاجار

پل با جهت غربی-شرقی بر روی پایه‌ هایی از سنگ تراشیده شده استوار است. معماران قبل از شروع به‌ ساخت پایه ‌های پل، بستر و شالوده مناسبی برای این پل فراهم‌ کرده ‌اند. بستر رودخانه را با قطعات بزرگ سنگ، سنگفرش‌ شده و پایه های این پل از سنگ تراشیده شده تیشه ای از جنس تراورتن است که برای جلوگیری از ضربه و شدت آب از موج شکن نیز استفاده شده است. طاق های پل به صورت دو پوششه و قوس جناغی است. در هفته دوم فروردین ۱۳۹۵ بر اثر طغیان رودخانه سیمینه رود (تتئو یا تاتائو) قسمتهائی از این پل آسیب جدی دیده است.

منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید