وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، گفت: ایران برای رسیدن به توافق خوب، قوی و پایدار از منطق دیپلماسی و مذاکراتی فاصله نخواهد گرفت.

از گفت‌وگو و مذاکره فرار نخواهیم کرد / پکیج سیاسی جدیدی را روی میز گذاشتیم
به گزارش سلام نو به نقل از انتخاب؛حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بعدازظهر امروز (سه‌شنبه) ۲۴ خرداد ماه پس از دیدار و گفت‌وگو با «بلاول بوتو زرداری» همتای پاکستانی در جمع خبرنگاران به تشریح گفت‌وگوهایش پرداخت.

رئیس دستگاه دیپلماسی ضمن ابراز خرسندی از میزبانی همتای پاکستانی اظهار داشت: روابط عمیق و ریشه دار دو کشور بزرگ در دنیای اسلام در طول ۷۵ سال گذشته سرشار از لحظات امیدبخش بوده است. در دولت جدید مناسبات را در جهت توسعه مناسبات رقم زدیم. مفتخر هستم اولین وزیر خارجه بودم که انتخاب آقای زرداری را که بیشتر در کشور ما به آقای بوتو معروف است تبریک گفتم.

وزیر امور خارجه بیان کرد: در کشور ما خاطرات زیادی از سفر مادر شهیدشان در دوره مسؤولیت‌شان به ایران داشتیم. یک آلبوم عکس از زیارت شهید خانم بی نظیر بوتو و تشریف فرمایی ایشان به مرقد امام نور و رحمت امام رضا (ع) است را به ایشان هدیه می‌دهم.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: امروز درباره مناسبات دوجانبه در ابعاد مختلف همکاری‌ها از حوزه‌های مرزی، پایانه‌ها و توسعه تجارت محلی و همکاری‌های استانی تا اتخاذ رویکردها و مواضع مشترک سیاسی بین دو کشور گفت‌وگو کردیم. در خصوص توسعه همکاری‌های فرهنگی، گردشگری، سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و حوزه‌های سیاسی و اقتصادی گفت‌وگو کردیم.

وی گفت: در دو حوزه بحث صادرات گاز از ایران به پاکستان و افزایش میزان صادرات برق ایران به پاکستان و یا سوآپ برق به پاکستان گفت‌وگو کردیم. علیرغم تحریم‌های آمریکا مکانیسم‌هایی هست که این همکاری‌ها را ارتقا دهیم.

وزیر خارجه بیان کرد: آخرین تحولات در افغانستان، اوکراین، یمن و فلسطین را مورد بحث و بررسی قرار دادیم. مخالف جنگ در اوکراین هستیم و بین اوکراین و روسیه تلاش می‌کنیم بحران اوکراین در مسیر مذاکره و راه‌حل سیاسی پیش برود با درک بانیان و ریشه‌های اصلی این بحران.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: بر تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام در افغانستان تأکید داریم و علاوه بر اینکه با هیأت حاکمه موقت افغانستان یعنی طالبان مناسبات لازم را به دلیل مرز مشترک و همسایگی حفظ کردیم، ارتباط علنی و آشکار و رسمی خود را با همه اطراف در افغانستان پیگیری می‌کنیم و به هیأت حاکمه موقت افغانستان گفته‌ایم تشکیل دولت فراگیر راه‌حل برون رفت از چالش‌های موجود در افغانستان است. امیدواریم افغانستان در مسیر صلح، آرامش و ثبات قرار بگیرد.

وی درباره بحران یمن نیز افزود: در یمن از ادامه برقراری آتش بس در یمن حمایت کرد و بر لغو کامل محاصره انسانی در یمن تأکید داریم و گفت‌وگوهای یمنی - یمنی را تشویق می‌کنیم. فلسطین در دستورکار گفت‌وگوهای ما قرار داشت و نسبت به تشکیل دولت واحد فلسطینی در سراسر سرزمین فلسطین به پایتختی قدس در ایران تأکید داریم و امیدواریم نسبت به اقدامات تحریک آمیزی که رژیم نامشروع اسرائیل اتخاذ می‌کند از وحدت رویه بین امت اسلامی برخوردار باشیم.

وزیر خارجه به قطعنامه اخیر صادر شده در شورای حکام آژانس نیز اشاره کرد و اظهار داشت: چگونگی برخورد ایران با قطعنامه صادره از سوی آژانس و روند ادامه و یا توقف مذاکرات است. ایران هیچ گاه از میز مذاکره فرار نکرده و معتقدیم مذاکره و دیپلماسی بهترین راه برای رسیدن به نقطه پایانی توافق است. ما گام‌های مهمی را در ماه‌های گذشته در مذاکراتی که آقای باقری با مورا و کشورهای ۱+۴ در وین داشتند و تبادل پیام‌ها در این مدت بین ایران و آمریکا انجام شد اثبات کردیم اهل گفت‌وگو و منطق و رسیدن به توافقی خوب، قوی و پایدار هستیم.

وی ادامه داد: در پنجشنبه گذشته علیرغم استمرار پیام‌ها، ولی طرف آمریکایی برای اعمال فشار بر ایران و اخذ امتیاز در مذاکره غیرمستقیم قطعنامه‌ای را ارائه داد و علیرغم اینکه آمریکا گفت قطعنامه خالی از محتواست. ما پکیج سیاسی جدیدی را روی میز گذاشتیم ولی آمریکا پذیرفت و بر تصویب قطعنامه تأکید داشت. ایران هم اقدام به افزایش فعالیت‌های هسته‌ای خود که قبل از صدور قطعنامه به آژانس اطلاع داده شد، کرد.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: اکنون در کنار قطعنامه اقدامات بیشتر هسته‌ای ایران قرار دارد ما از گفت‌وگو و مذاکره فرار نخواهیم کرد و در این مسیر ارتباط ما از مسیرهای دیپلماتیک از طریق مورا و بورل در جریان است و پیام‌های ما در حال تبادل است. جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به توافق خوب، قوی و پایدار از منطق دیپلماسی و مذاکراتی فاصله نخواهد گرفت.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید