وفاداری به برند باید در بلندمدت به وجود آید و تقویت شود. در این فرایند تمام واحدهای سازمان که با مشتریان ارتباط مستقیمی دارند درگیر هستند و هندل کردن و هدفمند کار کردن بر عهده مدیریت برند است.

وفاداری به برند چیست؟ تعریف و بررسی انواع وفاداری به برند و عوامل موثر بر تقویت آن

وفاداری به برند یا همان Brand loyalty، اول مسیر رویای یک برند مطرح است. برای اینکه یک کسب و کاری زبان زد عام و خاص شود نیاز به ایجاد یک حس تعلق در مشتریان خود دارد.

در این مقاله قصد داریم به شما آموزش دهیم چگونه نوعی احساس تعلق روانی و تمایل به ادامه ی رابطه با شرکت و همچنین یک تعهد مستمر در مشتری را ایجاد کنید. اگر شما هم صاحب یه کسب و کار در مسیر برند شدن هستید در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا به این سوال که وفاداری به برند چیست پاسخ دهیم.

اهمیت وفاداری به برند

در پاسخ به این سوال که وفاداری به برند چیست باید در ابتدا از تعریف وفاداری به برند بگوییم. وفاداری مشتریان تعیین کننده ی سود در طولانی مدت است و ما به عنوان صاحب یک برند باید بتوانیم از اعتبار نام تجاری خود به بهترین شکل بهره ببریم. در واقع همین ارزش ویژه ی  نام و نشان تجاری از دارایی هایی است هم وفاداری مشتریان و ارزش شرکت را حفظ می کند.

قبل از اینکه شروع به برند سازی کنید باید یک نام مناسب انتخاب کنید. انتخاب نام برند به مراتب اهمیت بالاتری نسبت به سایر اقدامات دارد. در انتخاب نام برند باید نامی را انتخاب کنید که در ذهن بماند و با تلفظش در ذهن مخاطب یک اهنگ ایجاد شود. در همین راستا می توانید برای یک انتخاب درست از سایت پیشنهاد نام برند برنداکسین استفاده کنید. سایت پیشنهاد نام برند برنداکسین در این زمینه موفقیت های بسیاری کسب کرده است و همواره مخاطبین بسیاری با استفاده این سامانه توانسته اند قدم اول را دقیق بردارند.

انواع وفاداری به برند

Brand loyalty به چند دسته تقسیم می شود:

  1. وفاداری واقعی ۲. وفاداری پنهان ۳. وفاداری کاذب ۴. عدم وفاداری تقسیم می شود که در ادامه به تعریف این ۴ مورد میپردازیم.

وفاداری واقعی

دسته ای از مشتریان وفادار که سودآورترین مشتریان هستند. در این دسته میزان وفاداری مشتریان به برند به اندازه ای است که حتی در زمانی که برند مورد علاقه شان یک افزایش قیمت زیاد داشته باشد باز هم دست از خرید نمی کشند و دوباره خرید می کنند در واقع به این مشتریان مصرف کننده وفادار گفته می شود.

وفاداری پنهان

یکی دیگر از انواع وفاداری به برند مشتریانی هستند که نسبت به برند علاقه مندند و خرید می کنند اما خرید مداوم ندارند و خرید آن ها به موجودی اجناس خاص، قیمت اجناس، محل عرضه کالا و دیگر عوامل مرتبط بستگی دارد. در واقع رفتار خرید این گروه و میزان وفاداری مشتریان به برند در این گروه مشخص نیست و احتمال دارد با وجود علاقه عمیق به برند با این حال به علت قیمت بالا مشتری قید خرید را بزند و خرید نکند.

وفاداری کاذب

در این گروه و دسته مشتری وابستگی ۱۰۰% به برند شما ندارد و امکان دارد در جایی که رقیب شما کالای مشابه شما با قیمت پایین تر عرضه کند از رقیبتان خرید کند. حتی امکان دارد بر اثر عدم تنوع، الگوی خرید تکراری، پیشنهادات خاص و غیره مشتری را از دست بدهید.

عدم وفاداری

عدم وفاداری هم در دسته های انواع وفاداری به برند قرار گرفته است اما در این دسته تکرار خرید در مشتری در حد ۵ الی ۱۰ درصد است و در واقع احتمال خرید مجدد بسیار پایین است در این گروه هیچ مصرف کننده وفادار ی وجود ندارد.

مزایای وفاداری به برند

مزایای وفاداری به برند برای مردم و شرکت

Figure ۲مزایای وفاداری به برند

افزایش درآمد

یکی از مزایای وفاداری به برند افزایش سود است که همیشه در پی افزایش ماندگاری مشتری اتفاق می افتد. در واقع اگر مشتریان شما ماندگار شوند سود شما هم زیاد می شود.

پسباید کاری کنید که مشتریان به شما اعتماد کنند زیرا اگر مشتریان به برند شما اعتماد کنند حاضرند هزینه های بیشتری هم بپردازند.

صرفه جویی در هزینه های مالی

در صورتی که مشتریان وفادار داشته باشید دیگر نیاز به مشتریان جدید زیاد و بودجه های تبلیغات گزاف ندارید. البته اجرای برنامه وفاداری مشتریان به برند خود نیاز به سرمایه نیاز دارد اما این استراتژی هایی که برای حفظ یک مشتری اعمال می شوند هزینه های کمتری نسبت به جذب مشتری جدید دارند و با این کار می توان تا ۲۵ درصد در هزینه ها صرفه جویی کرد. در واقع جذب مشتری با بازاریابی و ایجاد وفاداری به برند در بازاریابی به مراتب سخت تر از وفادار نگه داشتن مشتریان قبلی است.

رضایت مشتری از قیمت گذاری

رضایت مشتری یکی از ابعاد وفاداری به برند در جهت افزایش قیمت است در واقع اگر مشتری به برند شما وفادار باشد سبب می شود تا شما یک استاندار برای افزایش قیمت با توجه به شناخت مشتری تعیین کنید و با آن استاندارد بدون از دست دادن مشتری قیمتی بالاتر برای اجناس خود را تعیین کنید

دقت پیش بینی

از دیگر مزایای وفاداری به برند این است که شما با گذشت زمان می توانید برای فروش تان پیش بینی های دقیق تری داشته باشید و کالا را با توجه به میزان نیاز مخاطب تهیه و تولید کنید تا در بازه زمانی کوتاه به سود برسید. در واقع پیش بینی یکی از بزرگترین چالش هایی است که کسب و کارهای جدید در زمان فروش با آن روبرو هستند و به راحتی قابل انجام نیست.

معرفی به دیگران

مشتریان وفاداران شما را به دیگران معرفی می کنند و این یک نوع وفاداری به برند در بازاریابی است و تا حدودی در میزان هزینه برای جذب مشتری جدید صرفه جویی می شود. برای اینکه متوجه شوید مخاطب از شما راضی است یا خیر بهتر است از یک پرسشنامه وفاداری به برند استفاده کنید. در واقع یکی از ابعاد وفاداری به برند تهیه و طراح یک پرسشنامه وفاداری به برند است زیرا به شما کمک زیادی در صرفه جویی هزینه ها می کند و می توانید نقاط ضعف و قدرت خودتان را در آن از مشتریان بپرسید و تقویت کنید.

دیجیتال مارکتینگ از عوامل موثر بر وفاداری به برند

عوامل موثر بر وفاداری به برند

وفاداری به برند باید در بلندمدت به وجود آید و تقویت شود. در این فرایند تمام واحدهای سازمان که با مشتریان ارتباط مستقیمی دارند درگیر هستند و هندل کردن و هدفمند کار کردن بر عهده مدیریت برند است. عوامل موثر بر وفاداری به برند که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم، برای وفادارسازی مشتریان توصیه می شوند که مدیریت برند باید بر طبق آن ها برنامه پیشرفت برند را بچیند.

در ابتدا و گام اول باید به درک دقیق نیاز و خواسته های مشتریان بپردازید و بعد به دنبال ارائه محصولات دارای مزیت رقابتی باشید تا یک وفاداری به برند در شرکت خود را در مشتریان ایجاد کنید. یکی دیگر از عوامل موثر بر وفاداری به برند استفاده از نرم افزارهای ارتباط با مشتریان است که سبب ایجاد تعامل صمیمانه و قوی با مشتریان می شود.

برند اکسین با آموزش رایگان در جهت مشاوره برندینگ همواره در برندسازی به برندهای مطرح بسیاری کمک کرده است و امروز با در دست داشتن یک کارنامه قوی از برند های مطرح در جهت مشاوره بریندگ و طراحی برند به کمک کسب و کارها آمده است. برای اطلاعات بیشتر می توانید به سایت برنداکسین مراجعه کنید.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید