ویروس تاجدار تاکنون بیش از ۵۴۰ میلیون نفر در جهان را مبتلا و جان بیش از ۶ میلیون نفر را نیز گرفته است.

۸۴۶ روز از کرونا در ایران می‌گذرد؛ بالاخره روزِ صفرِ جانباختگان رسید

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، ۸۴۶ روز از حضور منحوس کرونا در ایران می‌گذرد؛ ویروس ناشناخته‌ای که ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ در کشور شناسایی شد و بی‌رحمانه تاخت و جان گرفت؛ تا اینکه تقریبا از نیمه اردیبهشت‌ماه شرایط فرق کرد و به دنبال اقدامات کنترلی انجام شده، چند هفته‌ای است که ویروس عصیان‌گر در آتش‌بس است و پس از دو سال و ۱۰۰ روز بالاخره در خردادماه روزِ صفرِ جانباختگان آن رسید...

طی تمام روزهایی که از حدود دو سال قبل گذشت، مهمانی ناخوانده با دنیا همراه بود و به گواه آمار تاکنون بیش از ۵۴۰ میلیون نفر در جهان را مبتلا و جان بیش از ۶ میلیون نفر را نیز گرفته است. ویروسی که در ایران هم تاخت و تاز کرد و تاکنون ۷ میلیون و ۲۳۳ هزار و ۸۸۰ نفر را مبتلا کرده و ۱۴۱ هزار و ۳۵۲ داغ بر دل‌ها گذاشته است. ویروسی که ظرف مدت کوتاهی تغییر چهره می‌داد و از نوع  آلفا، بتا و دلتا گرفته تا این اواخر امیکرون همچنان پیش‌ رفت؛ اما نهایتا یک جای کار معادلاتش درست از آب درنیامد و سرانجام پس از ماراتنی طاقت‌فرسا، توانستیم از آن جلو بزنیم.

کرونا و ماراتن دو سال و نیمه ایران

روزهایی را به یاد می‌آوریم که به واسطه ورود این ویروس منحوس تمام ابعاد زندگی‌مان دستخوش تغییرات بزرگی شد، تغییراتی که شاید حتی تا سالیان بعد هم آثار و عوارض آن با ما باشد و همگی آن را در دفتر خاطرات ذهنمان به یاد خواهیم داشت؛ از «در خانه بمانید و غیرحضوری شدن مدارس گرفته» تا برخی کمبودهای دارویی و سرم‌های تزریقی در اوج پیک دلتا و بیمارستان‌هایی که به سختی تخت خالی در آنها پیدا می‌شد و البته تحریم‌هایی که مانع از ورود به موقع واکسن شد و به دنبال آن هم جان‌هایی که دسته دسته چهره در نقاب خاک کشیدند و داغ‌شان تا ابد بر دل عزیزان‌شان ماند؛ به این ترتیب است که شاید خیلی از ما دیگر نتوانیم همان آدم‌های سابق ۸۴۶ روز قبل باشیم...

اما اکنون که ایران روزهای آرامی را از نظر بروز، شیوع و مرگ ناشی از کرونا می‌گذراند، باید پرسید چه شد که ایران از قله‌ها و پیک‌های ۲۳۵ فوتی ناشی از کرونا در هفتم مرداد ماه ۱۳۹۹، ۴۸۲ فوتی در ششم آذر ماه ۱۳۹۹ و ۷۰۹ فوتی در روز دوم شهریور ماه ۱۴۰۰، به دو، سه و پنج فوتی در روزهای اخیر و حتی ثبت دو روز بدون هیچ فوتی کرونا در تاریخ ۱۲ و ۲۰ خرداد رسیده است؟

در پاسخ به این پرسش بی‌تردید باید به نقش واکسیناسیون کشوری و تزریق بیش از ۱۵۰ میلیون دز واکسن اشاره کرد؛ فرایندی که در ایجاد شرایط پایدار در کشور و کاهش موارد بیماری بسیار موثر بوده است. بنابراین رسیدن به ساحل آرامش پس از گذر از دو سال طوفانی، بی‌شک مرهون تلاش ویژه متخصصان و مسئولانِ امر در پیشگیری از شرایط حاد، همدلی و همکاری مردم در جهت رعایت پروتکل‌ها و همچنین گسترش واکسیناسیون است؛ به این ترتیب بود که به تدریج از اواخر پاییز ۱۴۰۰ آمار بیماری در کشور کم و کمتر شد و بالاخره با آغاز قرن جدید و تقریبا از نیمه اردیبهشت فوتی‌های ناشی از این بیماری به شرایط تک رقمی رسید و به تدریج شمار مبتلایان روزانه آن هم دو رقمی شد. در ادامه همین روند کاهشی بود که سرانجام در روز ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ اولین روز بدون فوتی کرونا از سوی وزارت بهداشت اعلام شد؛ روندی که مجددا تکرار شد تا دومین روز بدون هیچ فوتی کرونا در کشور در تاریخ ۲۰ خرداد مجددا به ثبت برسد.

با وجود کاهش چشمگیر موارد ابتلا و بستری و فوتی‌ها، اما فراموش نکنیم که هنوز هم برخی روزها شاهد فوت تعدادی از هموطنانمان هستیم و می‌دانیم که حتی مرگ یک نفر هم به دلیل کرونا در کشور غم‌انگیز است و فقدانی بزرگ؛ و با توجه به کاهش موارد ابتلا به اعداد دو رقمی، امیدواریم که روزی بتوانیم به طور کامل این مهمان ناخوانده را از جهان حذف کرده و خبر پایان پاندمی در دنیا و ایران مخابره شود؛ آرزویی که فعلا با توجه به شرایط ناپایدار برخی کشورهای غربی از جمله آمریکا کمی دور از دسترس به نظر می‌رسد.

و دیگر نقاط جهان

در حال حاضر بر اساس آمارهای رسمی همه‌گیری کرونا، آمریکا با بیش از ۸۷.۳ میلیون مبتلا و بیش از یک میلیون قربانی همچنان در صدر فهرست کشورهای درگیر با این بیماری قرار دارد و هند نیز با آمار بیش از ۴۳.۲ میلیون مبتلا، پس از آمریکا در رتبه دوم جهانی جای گرفته است. همچنین آمار مبتلایان به کووید-۱۹ در برزیل هم از ۳۱.۴ میلیون نفر فراتر رفته و در حال حاضر سومین کشور جهان به لحاظ بالاترین شمار مبتلایان است. برزیل در عین حال با بیش از ۶۶۸ هزار جانباخته پس از ایالات متحده، دومین رکورددار تعداد قربانیان کووید ۱۹ در جهان محسوب می‌شود و پس از آن هند با بیش از ۵۲۴ هزار قربانی، سومین کشور به لحاظ ثبت بالاترین آمار مرگ و میر کرونایی در این فهرست جهانی است.

در اروپا نیز فرانسه با ثبت بیش از ۲۹.۸ میلیون مبتلا هم اکنون رکورددار ابتلا در قاره سبز و چهارمین کشور با بیشترین آمار بیمار کرونایی در جهان است. همچنین روسیه با گذشتن از آمار ۳۸۰ هزار قربانی، هم اکنون بالاترین رقم مرگ و میر کرونایی را در بین کشورهای این منطقه دارد و در جهان نیز چهارمین کشور با بالاترین نرخ فوتی‌های این بیماری است.

بنابر جدول به‌روز شده در پایگاه اطلاع‌رسانی "ورلداُمتر"، شمار مبتلایان و قربانیان این بیماری در ۱۰ کشوری که طبق گزارش‌های رسمی بالاترین آمارها را تاکنون داشته‌اند تا صبح روز گذشته (دوشنبه) به ترتیب به شرح زیر است:

روزهای صفرِ کرونا

ایران در کرانه نزولی کرونا

این شرایط جهانی در حالی رخ می‌دهد که ایران در کرانه نزولی ابتلا و فوت ناشی از کرونا قرار گرفته است و بر اساس اعلام وزارت بهداشت روزهایی با ابتلاهای دو رقمی و مرگ و میر تک رقمی کرونا را تجربه می‌کنیم. بر همین اساس هم طبق آخرین نقشه رنگ‌بندی کرونایی کشور که از سوی وزارت بهداشت منتشر شده، اکنون هیچ شهر قرمز و نارنجی در کشور وجود ندارد و شمار شهرهای زرد و آبی رو به افزایش است؛ به طوری که اکنون ۱۱۳ شهر در وضعیت زرد و ۳۳۵ شهر در وضعیت آبی هستند. شرایطی که سبب شده است تا دبیر کمیته علمی کشوری کرونا _ دکتر حمیدرضا جماعتی اعلام کند: «باتوجه به شرایط موجود، نظر کمیته علمی کشوری کرونا این است که بر اساس رنگبندی شهرها، می‌توان از ماسک استفاده کرد.»

وی گفته است که «در حال حاضر وضعیت رنگبندی اکثر شهرهای کشور، زرد و آبی است؛ بنابراین افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای، سیستم ایمنی ضعیف و سن بالا ندارند و تحت درمان با داروهای سرکوب کننده ایمنی نیستند در محیط های باز الزامی به استفاده از ماسک ندارند.»

روزهای صفرِ کرونا

همچنین گزارش "بررسی وضعیت همه‌گیری کرونا در استان‌های کشور" که از سوی وزارت بهداشت در اختیار ایسنا قرار گرفته، نشان می‌دهد که در هفته دوم خرداد ماه ۱۴۰۱ مصادف با هفته ۱۲۰ همه‌گیری بیماری در کشور تعداد موارد سرپایی مثبت شناسایی شده، ۸۱۰ نفر بوده است. همچنین تعداد موارد بستری جدید در این هفته ۱۷۸ نفر و مجموع فوتی‌ها نیز ۲۲ نفر بوده است. در مجموع در هفته ۱۲۰ همه‌گیری کرونا در ایران، کاهش یا ایستایی مرگ‌های ناشی از این بیماری در ۲۸ استان کشور گزارش شده است.

روزهای صفرِ کرونا

کرونا به دنبال بقاست، رعایت کنید

البته متخصصان همچنان تاکید دارند که این شرایط به هیچ عنوان به معنای پایان پاندمی کرونا نیست و تاخت و تاز کرونا به گواه آمارهای جهانی هنوز هم در برخی کشورها ادامه دارد. تجربیات دو سال گذشته نیز حاکی از آن است که این ویروس توانایی جهش‌های گوناگون و سختی همچون دلتا و ایجاد مرگ‌ و میرهای روزانه چند صدتایی را دارد؛ بنابراین همچنان رعایت پروتکل‌ها و گسترش واکسیناسیون مهم‌ترین اولویت‌ است؛ این درحالیست که متاسفانه رعایت پروتکل‌های بهداشتی کاهش یافته و طبق اعلام وزارت بهداشت به حدود ۴۹ درصد رسیده است.

در مجموع متخصصان تاکید دارند که کووید۱۹ به زودی پایان نخواهد یافت؛ موضوعی که دکتر احسان مصطفوی _ رییس مرکز تحقیقات بیماری های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران درباره آن به ایسنا گفته است: «این بیماری در کشورهای با سطح بالای واکسیناسیون، ممکن است در مراحل آخر رسیدن به سطح اندمیک باشد، اما باید توجه داشت که در سطح اندمیک بیماری هم باید انتظار نوسانات منظم و تکرار شونده، مانند نوسانات فصلی که در مورد آنفلوانزا هم دیده می‌شود را داشت.»

در همین راستا دکتر حمید سوری_ اپیدمیولوژیست نیز نسبت به سویه جدید کرونا در آمریکا با ساب‌واریانت BA.۲.۱۲.۱ که از خانواده اُمیکرون است، ابراز نگرانی کرده و تاکید دارد که «کرونا به دنبال بقای خود است؛ به همین دلیل رفتارها و فراز و نشیب‌هایی که در شدت بیماری‌زایی‌اش ایجاد می‌کند، ممکن است استراتژی باشد برای اینکه مجددا خودش را بر جامعه بشری تحمیل کند، پس نباید دچار خوش‌بینی کاذب در مورد آن شویم.»

در مجموع هر چند که اکنون به گواه آمار و اذعان متخصصان، کرونا به مدد همه اقدامات کنترلی و البته جان‌فشانی‌های کادر درمان، در کشور در آتش‌بس به سر می‌برد، اما هنوز پاندمی کرونا در جهان پایان نیافته است؛ به طوری که در برخی کشورها مانند استرالیا، نیوزیلند و آمریکا، میزان ابتلا به کرونا در هفته های اخیر، افزایش یافته و میزان مرگ و میر بیماران در آمریکا، مختصری افزایش داشته و به اذعان دکتر جماعتی - دبیر کمیته علمی کشوری کرونا، احتمال چرخش بالای ویروس در برخی کشورهای اروپایی و آفریقایی باتوجه به کم بودن میزان واکسیناسیون در کشورهای آفریقایی وجود دارد؛ بنابراین هنوز هیچ پیش بینی از آینده بیماری نیست و لازم است همچنان رعایت پروتکل‌های بهداشتی بویژه در افراد در معرض خطر، سرلوحه تمام اقدامات باشد.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید