برج شیشه ای اراک به دلیل دارا بودن کاشی های شفاف که در هنگام تابش نور آفتاب از دور درخشندگی خاصی داشته اند به برج شیشه‌ای معروف شده است.

آشنایی با برج شیشه اراک بنایی حیرت‌انگیز

به گزارش سلام نو، یکی از جاذبه های گردشگری اراک برج شیشه ‌ای آن است که در سال ۱۲۳۱ در زمان سلطنت فتحعلی شاه قاجار ساخته شد. این بنا که در دوران پهلوی با شماره ۱۰۷۶در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده بود، در سال ۱۳۶۱ بر خلاف قانون به همراه قسمتی از خانه سپهدار و عمارت نظمیه قدیم شهر اراک تخریب شد. هم‌ اکنون برای یادبود، نمادی از برج در ابعاد کوچک‌ تر در جنب میدان سرداران شهر اراک ساخته شده ‌است که می ‌توانید از داخل و خارج این برج دیدن کنید.

آشنایی با برج شیشه اراک بنایی حیرت‌انگیز

برج شیشه از بناهای قدیمی و معروف شهر اراک بود که در زمان سلطنت فتحعلی شاه قاجار و همزمان با ساخت شهر سلطان آباد (اراک قدیم) ساخته شده بود. این بنا به صورت دوازده ترکی متشکل از سه طبقه جدا از هم تشکیل شده بود. دو طبقه بالای برج دارای تزئینات کاشی کاری و آجری بوده ‌است. کف برج به صورت بیضی شکل بوده که قطر بزرگ آن ۱۲ متر و قطر کوچک آن ۸ متر بوده‌ است. این برج به دلیل وجود تزئینات کاشی معقلی با طرح‌ های لوزی شکل که در آن وجود داشته، در هنگام تابش آفتاب از دور درخشندگی خاصی داشت که به برج شیشه معروف شد. این اثر با نام برج شیشه و عمارت ارگ قدیم قبل از انقلاب با شمارهٔ ثبت ۱۰۷۶ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید ولی در سال ۱۳۶۱ و بر خلاف قانون به همراه قسمتی از خانه سپهدار و عمارت نظمیه قدیم شهر اراک تخریب شد. هم‌ اکنون برای یادبود، نمادی از برج در ابعاد کوچک ‌تر در جنب میدان سرداران شهر اراک ساخته شده ‌است. در تاریخ ۳۱/۱/۹۰ در جلسه مشترک شورای شهر اراک، اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی و شهرداری اراک مقرر شد بر اساس شواهد و عکس‌ ها این برج در محل قدیمی خود بازسازی شود. هم اکنون از این بنا به عنوان کتابفروشی استفاده می شود و سالانه نمایشگاه عکسی از اراک قدیم در معرض دید مسافران نوروزی قرار داده می‌ شود. برج شیشه ای اراک ساختمانی در مجموعه ارگ اراک بوده است که  متاسفانه امروزه از ارگ حکومتی جز قسمتی از خانه سپهدار چیزی باقی نمانده است.

آشنایی با برج شیشه اراک بنایی حیرت‌انگیز

موقعیت مکانی

اراک، میدان ارک، خیابان محسنی، جنب بازار تاریخی

منبع: تریپ یار 

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید