روستای حلوان از دو جنبه مورد علاقه گردشگران است یکی بافت قدیمی این روستا است که با وجود زلزله شدید سال ۵۷ به همان حالت باقی است و قسمت کمی از آن تخریب شده است و دیگر وجود تپه های ماسه ای و کویر آن است که برای علاقمندان مکان مناسبی برای تفریح است.

کویر حلوان طبس مقصدی مناسب برای گردشگری

به گزارش سلام نو، استان خراسان جنوبی به ‌دلیل داشتن کویرهای بکر و دیدنی، از مقاصد کویر گردی و طبیعت ‌گردی محسوب می شود. یکی از کویرهای زیبا و دیدنی این استان، کویر حلوان است که در نزدیکی طبس واقع شده است. روستای حلوان در این منطقه از مکانهای تاریخی و زیبای استان به شمار می رود که با کویر زیبا و بافت تاریخی خود از مقاصد گردشگری طبس می باشد. باتلاق های نمکی و رسی، دریاچه نمک خور و وجود گذرگاه های کم نظیری که از تلاقی کوه و ریگ دره‌ها در جنوب شرقی کویر پدید آمده است زیبایی هایی را در حلوان به تصویر کشیده است که شاید در نوع خود در کشور کم نظیر باشد. کویر حلوان در سال ۱۳۹۷ در فهرست آثار طبیعی-ملی کشور به ثبت رسیده است.

کویر حلوان طبس مقصدی مناسب برای گردشگری

حلوان روستایی از توابع طبس در خراسان جنوبی است که به واسطه کویر بکر و زیبایش از شهرت خاصی برخوردار است. روستای حلوان از دو جنبه مورد علاقه گردشگران است یکی بافت قدیمی این روستا است که با وجود زلزله شدید سال ۵۷ به همان حالت باقی است و قسمت کمی از آن تخریب شده است و دیگر وجود تپه های ماسه ای و کویر آن است که برای علاقمندان مکان مناسبی برای تفریح است. شما می توانید از قدم زدن روی رمل های شنی، شتر سواری در کویر، موتور چهارچرخ، شب نشینی و کمپینگ زیر آسمان لذت ببرید و اگر علاقه ای به چادرنشینی در طبیعت ندارید از خدمات و امکانات اقامتگاه هایی که در اطراف کویر وجود دارد استفاده کنید. از زیبایی‌ های کویر حلوان می ‌توان به تلاقی تپه‌ های ماسه ‌ای و ارتفاعات عاشقان اشاره کرد که در نواحی جنوب شرقی شکل گرفته و صحنه ای‌ دیدنی از پیوند ماسه و کوه ایجاد کرده است. در سال های اخیر چندین همایش کویرنوردی در حاشیه شرقی این منطقه برگزار شده است. نزدیکی به شهر طبس، جاده دسترسی مناسب، مناظر بدیع و زیبا در این منطقه  از عوامل جذب گردشگر به این منطقه  هستند.

https://fa.tripyar.com/uploads/picture/3068/halvan-tabas-17.jpg

 روستای حلوان در حاشیه شرقی کویر واقع شده و از زیباترین روستاهای طبس است که به واسطه داشتن نخلستان های خرما و معماری کویری از محبوبیت خاصی در بین گردشگران برخوردار است. حلوان مسیر مهم کاروان گذری بوده است و کاروان ها در مسیر بین حلوان در شرق و عروسان و عباس آباد و خور در غرب کویر، راه می پیموده اند. اما آنچه حلوان را از سایر روستاهای اطراف طبس متفاوت ساخته وجود کویر حلوان است که یکی از بکرترین کویرهای ایران است. همانند دیگر مناطق همجوار کویر، حلوان نیز دارای آب و هوای کویری است یعنی تابستان ‌هایی گرم و زمستان‌ هایی سرد را در این منطقه می‌ توان تجربه کرد. نخلستان‌ های زیبا و خرماهای مرغوب این روستای کویری قابل توجه بوده و در سال‌ های اخیر علاوه بر خرمای محلی از نوع خرمای مضافتی و دیگر گونه های خرما هم در حلوان کشت شده است، بطور کل کشاورزی و دامداری شغل ساکنین حلوان است. موقعیت جغرافیایی و همسایگی با کویر حلوان موجب شده هر سال گردشگران و کویرنوردان زیادی از روستای حلوان بازدید کنند. در این روستا شکوه معماری و عظمت بناهای کویری را می ‌توان دید. بافت قدیمی آن که بسیار بزرگ و زیبا است، با اینکه مخروبه و خالی از سکنه شده، اما با قدم زدن در کوچه های قدیمی می توان شکوه و عظمت معماری کویری را مشاهده نمود. قلعه حلوان که روستای قدیمی را بصورت کامل در خود جای داده یکی از بزرگترین و باشکوه ترین قلاع کل منطقه طبس می باشد. حلوان در ایام قدیم ۱۳ برج نگهبانی داشته که هم اکنون ۵ برج آن سالم است. 

https://fa.tripyar.com/uploads/picture/3068/halvan-tabas-19.jpg


ویژگی‌های اقلیمی و جغرافیایی

کویر حلوان در موقعیت جغرافیایی ۳۳ درجه و ۵۷ دقیقه شمالی تا ۳۳ درجه و ۳۷ دقیقه شمالی و ۵۶ درجه و ۵ دقیقه شرقی تا ۵۶ درجه و ۱۵ دقیقه شرقی در شهرستان طبس قرار دارد. این کویر با وسعت ۷۵۰ کیلومتر مربع در محور طبس - تهران واقع شده و از شمال به کویر مرکزی ایران و ارتفاعات پیر حاجات طبس، از جنوب به محور ارتباطی شهرستان خور به طبس، از شرق به کوه‌ ها و ارتفاعات عاشقان و از غرب به دریاچه نمک خور و کویر مرکزی ایران محدود می ‌شود. حلوان، کویری پوشیده از ریگزار و مثلثی شکل است که رأس آن در جهت شرق قرار دارد. این کویر در حاشیه‌ ریگزار باتلاق‌ های نمکی و رسی کویر مرکزی و دریاچه‌ نمک خور واقع شده است. فاصله‌ شمال به جنوب ریگزار در بیشترین حالت ۴۰ کیلومتر و فاصله شرق به غرب آن در قسمت ‌های مرکزی حدود ۱۴ کیلومتر و در نواحی شمالی، پنج کیلومتر است. ریگزار حلوان، گستره‌ ای شمالی جنوبی دارد و بیشترین ارتفاع تپه‌ های حلوان را می ‌توان در نواحی شرقی آن جستجو کرد. ارتفاع این تپه‌ های ماسه ‌ای از کف دشت حدود ۸۰ متر است و به ‌سمت غرب کاهش می یابد. در جنوب شرقی محل تلاقی کوه و ریگ دره ها گذرگاه های زیبایی پدید آمده است که شاید در نوع خود در کشور کم نظیر باشد. همچنین بدلیل وجود معادن فراوان در این ارتفاعات جاده های خاکی مناسبی وجود دارند که دسترسی و بازدید از این منطقه را آسان کرده اند.

https://fa.tripyar.com/uploads/picture/3068/halvan-tabas-18.jpg

پوشش گیاهی

پوشش گیاهی منطقه بسیار غنی و شامل گیاهان نواحی استپی و ماسه ای همچون قیچ، درمنه، تاغ، دم گاوی، بادام کوهی، اسکنبیل  است که به سمت شرق از تعداد آنها کاسته می شود و در نواحی غربی حاشیه کویر مرکزی گیاهان نمک پسند شامل شور بیابانی، گز و اشنان قابل مشاهده هستند.

حیات جانوری

در کویرها و بیابان ‌ها نیز مانند سایر مناطق طبیعی، حیات و زندگی در جریان است. بدلیل پوشش گیاهی غنی منطقه و منابع آب زندگی جانوری این منطقه نیز غنی می باشد. در کویر حلوان انواع مار و عقرب، شاهین، هوبره، کبک، چکاوک بیابانی و کاکلی، مگس گیر، زنبور خور، سارگپه بیابانی، عقاب طلایی، کرکس، گرگ، شغال، روباه شنی، گربه شنی، سمور سنگی، جرد، پا مسواکی، موش صحرایی، انواع آگاما و جکو زندگی می‌ کنند.

کویر حلوان طبس مقصدی مناسب برای گردشگری

تفریحات

تفریحات متنوعی از شترسواری تا پیاده‌ روی و سافاری را در این منطقه می توانید تجربه کنید. همچنین چشم انداز آسمان در شبهای کویر بی نظیر است. حمام در شن‌ های نرم و داغ حلوان، تجربه ‌ای متفاوت را برایتان رقم خواهد زد و حسی پر از آرامش به شما خواهد داد. پیاده‌ روی روی رمل های شنی بسیار جذاب و دلنشین است. همچنین حاشیه شرقی حلوان، مکان مناسبی برای برگزاری همایش‌ های کویرنوردی است.

امکانات اقامت

اگر دوست دارید که شب را در کویر حلوان بمانید و تجربه‌ ماندن در دل کویر و تماشای آسمان پرستاره را تجربه کنید، می ‌توانید به‌ صورت کمپ اقامت کنید. همچنین در نزدیکی این کویر، روستای حلوان قرار دارد که دارای اقامتگاه سنتی نیز می باشد.

https://fa.tripyar.com/uploads/picture/3068/halvan-tabas-20.jpg


جاذبه‌های گردشگری نزدیک

علاوه بر کویر و روستا، غار حلوان با قدمت ۱۶۰ میلیون سال، در ۱۵ کیلومتری روستا قرار دارد که پیشنهاد می ‌کنیم از آن نیز دیدن کنید. لازم به ذکر است خراسان جنوبی دارای ۱۳ روستای هدف گردشگری و ۱۰ منطقه نمونه گردشگری است که سهم شهرستان طبس ۶ روستای هدف گردشگری و ۳ منطقه نمونه گردشگری می‌ باشد.

موقعیت مکانی

خراسان جنوبی، شهرستان طبس، فاصله ۸۰ کیلومتری شمال غرب طبس، روستای حلوان

کویر حلوان طبس مقصدی مناسب برای گردشگری

مسیر دسترسی

به ‌دلیل وجود معادن فراوان در ارتفاعات این منطقه، جاده ‌های خاکی مناسبی وجود دارند که دسترسی و بازدید از این کویر را آسان کرده‌ اند. از مسیرهای متعددی می ‌توانید به کویر حلوان بروید:

  • مسیر اول: جاده‌ ارتباطی خور به طبس که بعد از پایان چاله کویر و دریاچه نمک خور قرار دارد و از جنوب این منطقه عبور می‌ کند.
  • مسیر دوم: در جاده‌ ارتباطی خور به طبس و قبل از سه راهی جعفرآباد، تعدادی آلونک سنگی قرار دارد که در صورت ورود به جاده خاکی آن، وارد شیار بین کوه و ریگ می ‌گردد.
  • مسیر سوم: بعد از سه راهی جعفرآباد به‌ سمت طبس، جاده‌ فرعی به ‌سمت روستای حلوان و سپس جاده‌ فرعی دیگری به‌ سمت روستای خیرآباد را دنبال کنید تا به این ریگزار برسید.

 منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید