باشگاه رانندگان اسنپ برای اولین بار در کشور، با همکاری متخصصان روانشناسی اسنپ‌دکتر، اقدام به طراحی و برگزاری آزمون روانشناسی ویژه کاربر راننده با عنوان «آزمون ارزیابی عملکرد» کرده است.

آزمون ارزیابی عملکرد؛ اقدام اسنپ برای توانمندسازی روانشناختی کاربران راننده

به گزارش سلام نو به نقل از روابط عمومی، این آزمون در راستای توانمندسازی روانشناختی و ارتقای سلامت روان کاربران راننده اسنپ طراحی و اجرا شده و نتایج این آزمون در دو مجله معتبر علمی-پژوهشی به نام‌های «علوم روانشناختی» و «مجله مطالعات ناتوانی» منتشر شده است.

بررسی‌های متخصصان روانشناسی نشان می‌دهد رانندگی در کلانشهرها در دسته فعالیت‌های استرس‌زا قرار می‌گیرد. به دلیل تاثیر مستقیم استرس و اضطراب بر هیجان‌ها و رفتار انسان، نقش آن را بر وقوع حوادث حین رانندگی و ایجاد صدمات جسمی و روحی نمی‌توان نادیده گرفت.

برگزاری تست روانشناسی برای ۱۴هزار راننده

اسنپ در سال ۱۴۰۰ این تست را در ۴ دوره و برای ۱۴هزار کاربر راننده برگزار کرده است. در این بین ۲هزار و ۶۰۶ راننده در فهرست کاربران با امتیاز پایین جهت بررسی، مشاوره و آموزش‌های لازم ثبت شده‌اند. همچنین ۳۱۴ کاربر راننده در فهرست کنترل ثبت و مسدود شده‌اند.

هر کدام از این تست‌ها ۱۰۰هزار تومان و هر جلسه مشاوره ۴۰هزار تومان برای اسنپ هزینه در بر دارد و تمامی این خدمات برای کاربران راننده اسنپ رایگان است.

روند طراحی تست سنجش روان ویژه‌ رانندگان

تست سنجش روان رانندگان براساس نظریات و تحقیقات روانشناسی مرتبط به حوزه رانندگی، متناسب با اهداف و شرایط این شغل و همچنین بازبینی و تحلیل نظرات کاربران راننده و مسافر اسنپ توسط تیم روانشناسی اسنپ‌دکتر و با همکاری برخی از اساتید دانشگاه و متخصصین حوزه روانشناسی طراحی شده است.

دکتر علی فراهانی، روانشناس، مدرس دانشگاه و مدیر امور مشاورین اسنپ‌دکتر درباره این تست چنین می‌گوید: «ما برای طراحی این تست دو مرحله را مدنظر قرار دادیم که مرحله اول مربوط به ساخت پرسشنامه است و مرحله دوم مربوط به تحلیل پاسخ‌های این پرسشنامه. در مرحله اول برای تعیین مولفه‌های سنجش سلامت روان راننده‌ها به سراغ نظریات و تحقیقات روانشناسی مرتبط با رانندگی و همچنین تحلیل نظر کاربرانی که از خدمات سفر اسنپ نارضایتی داشتند رفتیم. سپس با همکاری و همفکری اساتید و متخصصان، ۷ مولفه‌ طراحی و اعتبارسنجی کردیم؛ ۳ متغیر مربوط به «سلامت فردی» و ۴ مورد مرتبط با «سلامت روابط بین فردی». در مرحله‌ دوم، در جهت اعتباریابی و بررسی مختصات روانسنجی، پرسشنامه روی ۱۴۰۰ راننده مشغول به فعالیت در اسنپ اجرا شد و همبستگی نتایج به‌دست آمده با دیگر پرسشنامه‌های معتبر حوزه سلامت روان مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به نتایج به‌دست آمده سوالات نهایی آزمون مشخص شد.»

دکتر فراهانی همچنین درباره رانندگان هدف این تست می‌گوید: «رانندگانی مورد هدف و بررسی ما هستند که نمراتی پایین‌تر از حد انتظار ما کسب کنند. در این صورت رفتار این کاربران راننده برای یک ماه تحت نظر قرار گرفته و همچنین امکان انجام مشاوره رایگان و آموزش‌های لازم از سمت اسنپ برایشان فراهم می‌شود.»

نحوه اجرای «آزمون ارزیابی عملکرد» در اسنپ

  • پس از بررسی رفتارها و نظرهای کاربران، فهرستی از رانندگان با امتیاز پایین تهیه می‌شود.
  • «آزمون ارزیابی عملکرد»، شامل ۴۶ سوال، از طریق پیامک برای افراد فهرست ارسال می‌شود و کاربران راننده برای پاسخ به آزمون ۳ روز فرصت دارند.
  • پس از انجام آزمون فهرست افرادی که امتیاز پایینی کسب کرده‌اند مشخص می‌شود.
  • امکان انجام مشاوره‌ رایگان برای کاربران راننده‌ای که در آزمون امتیاز پایینی کسب کرده‌اند فراهم می‌شود.
  • رفتار کاربران راننده با امتیاز پایین، برای یک ماه تحت بررسی قرار می‌گیرد و برای این دسته از کاربران از طرف باشگاه رانندگان اسنپ آموزش و اقدامات ویژه انجام می‌شود.
کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید