سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اظهار آمادگی مدیرکل آژانس برای سفر به تهران گفت: مراودات ما با آژانس در چارچوب فنی خود ادامه خواهد یافت.

وزیر خارجه پاکستان فردا به تهران می‌آید / حمله به اربیل یک جراحی کوچک بود که به هدف هم اصابت کرد

به گزارش سلام نو به نقل از مهر، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد در واکنش به اظهارات مقام ترکیه‌ای در خصوص ریزگردها گفت: ایران یکی از بنیانگذاران کارگروه مبارزه با پدیده غبار و ریزگردها است و همواره در جلسات آن حاضر است.

وی افزود: با توجه به اینکه برخی از قوانین و موضوعات در حوزه علمی و محیط‌زیستی است باید در سازمان محیط زیست تصمیم گرفته شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: علاوه بر کمیته ملی که وجود دارد، نقطه تماس و نقطه تمرکز در سازمان محیط زیست جمهوری اسلامی ایران است و آقای سلاجقه سفرهایی به سوریه و عراق داشتند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران تلاش کرده با رویکرد کاملاً منطقه این موضوع را حل کند. قطعاً ترکیه، عراق، عربستان و سوریه بخشی از این موضوع هستند.

خطیب‌زاده گفت: هر کشوری که ادعا کند پیوستگی محیط زیستی در منطقه وجود ندارد، نقطه عزیمت صحبت غیر علمی آن کشور است.

خطیب‌زاده با اشاره به سفر وزیر امور خارجه کشورمان و برنامه‌های این وزارت خانه در روزهای آینده گفت: در سفر آقای امیرعبداللهیان به هند علاوه بر ملاقات با نخست وزیر هند دیدارهایی با وزیر امور خارجه و مشاور امنیت ملی هند و همچنین با ایرانیان مقیم آن کشور داشتند.

وی افزود: در سفر آقای مادورو موافقتنامه‌هایی انجام شد و ملاقاتی با مقام معظم رهبری داشتند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: فردا وزیر خارجه پاکستان به تهران سفر خواهد کرد و به زودی نیز رئیس جمهور ترکمنستان به ایران سفر خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: رئیس مجلس ارمنستان نیز در همین هفته به ایران سفر خواهد کرد و چندین نشست نیز در تیر ماه برگزار خواهد شد.

خطیب‌زاده همچنین در واکنش به سفر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به سرزمین‌های اشغالی گفت: ما با یک کنشگر یاغی و یک رژیم یاغی در این منطقه روبرو هستیم که بیش از همه، کارهای یاغی گرایانه و تروریستی و مداخله‌جویانه را در نظام بین‌الملل به منصه ظهور گذاشته است.

وی افزود: رژیم جعلی اسرائیل از هیچ تلاشی فروگذار نکرده که ساختارهای حقوق بین الملل را به سخره بگیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد: رژیم صهیونیستی سازمان‌های بین‌المللی را ابزار خود می‌کند.

خطیب زاده افزود: جای تاسف است که مدیرکل آژانس به عنوان کارگزار آژانس، ساختار آژانس را در اختیار این رژیم قانون گریز قرار دهد. یعنی ساختار توسط کارگزار به سخره گرفته شده و به چالش کشیده است.

وی افزود: فکر می‌کنم پیام این سفر مثل هر اقدام غیر دیپلماتیک دیگر روشن است. مدیرکل باید نگران بی طرفی و استقلال باشد. مدیرکل در زمان غلط و در جای غلط و با افراد غلط ملاقات کرده است.

خطیب‌زاده در واکنش به قطعنامه‌ی آژانس نیز گفت: این یک اقدام کاملاً سیاسی و طراحی شده بود و در مسیری که بین ایران و آژانس تعریف شده است خلل ایجاد کرد.

وی افزود: براساس بیانیه مشترکی که ۱۵ اسفند بین ایران و آژانس توافق شده بود، رفت و برگشت‌هایی انجام شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: این اقدام، تغییر لحن و بیان‌های گروسی نشان می‌دهد که از یک دستور پذیری از طریق یک مرکز انجام شده است.

وی افزود: قطعاً نمی‌توانستیم این اقدام سیاسی و غیرفنی را بدون پاسخ بگذاریم و اقدامات خود را انجام دادیم. اقدامات قاطع و متناسب بود.

خطیب‌زاده گفت: هر چند غربی‌ها بگویند این قطعنامه شکلی و توصیه‌ای بوده است. اگر ضرورتی بر انجام قطعنامه نبود باید مسیر دیگری را می‌رفتند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص فرآیند تعیین سفرا نیز گفت: فرآیندهای بوروکراتیک بخشی از آن در وزارت خارجه است ولی فرآیندهای خاص خود را دارد. تغییر و تحولات در وزارت خارجه انجام شده است.

وی افزود: در آژانس از طرف وزارت امور خارجه آقای غائبی به عنوان نماینده ما با هماهنگی وزارت خارجه و دستگاه‌های مربوطه کارها را انجام می‌دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: آقای غریب آبادی به دلایل شخصی درخواست داشتند زودتر برگردند.

خطیب‌زاده در خصوص تحولات مذاکرات وین گفت: توافق در دسترس و ممکن است اگر آمریکا دو کار کند، اول این‌که از این توهم اهرم سازی عبور کند. دوم اینکه بپذیرند به تعهدات خود ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ برگردند کدر این صورت همین فردا می‌توانیم به وین برویم و توافق را نهایی کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص پیشنهاد ایران برای تغییر ارز مبادله‌ای بین اعضای گروه شانگهای گفت: این‌که مبادلات در چارچوب ارزهای غیر از دلار و یورو انجام شود همواره در دستورکار کشورهای مستقلی چون ایران بوده است.

وی افزود: تلاش داریم از سلاح دلار در اقتصاد بین الملل فاصله بگیریم. کشورهایی که مورد تبعیض بین‌المللی قرار گرفتند این مسیر را رفتند.

خطیب‌زاده همچنین در واکنش به اظهارات وزیر امور خارجه عراق گفت: به دوستان در عراق توصیه می‌کنیم که مراقبت باشند مرزهای جغرافیایی و کشورشان مورد سوء استفاده طرف‌های یاغی برای اقدامات ضد امنیتی بر علیه دوستانشان از جمله ایران و مردم ایران قرار نگیرد.

وی افزود: از این تریبون بارها هشدار دادم، حمله به اربیل یک جراحی کوچک بود که به هدف هم اصابت کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اظهار آمادگی مدیرکل آژانس برای سفر به تهران گفت: مراودات ما با آژانس در چارچوب فنی خود ادامه خواهد یافت.

خطیب‌زاده همچنین در خصوص حمله پهپادی اخیر در شمال عراق و انتشار برخی اخبار در خصوص کشته شدن دو نفر از اعضای موساد گفت: در این باره پاسخی ندارم. اما باید گفت پاسخ رژیم صهیونیستی در جای خودش داده می‌شود و در کشورهای ثالث پاسخ نمی‌دهیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در خصوص اعلان وضعیت قرمز از سوی برخی از کشورهای غربی علیه کشورمان گفت: برخی کشورها و رسانه‌ها با دستورکار روشن حس ناامنی را برای مخابره به نظام بین‌الملل طراحی می‌کنند.

وی افزود: برخی رسانه‌های معاند فارسی زبان همه تلاششان این است که این ناامنی را منتقل کنند و این بیانیه‌ها توصیه نامه‌های مسافرتی در همین راستا است. این کشورها خودشان بخشی از ناامنی در نظام بین‌الملل هستند.

خطیب‌زاده گفت: مردم متمدن ایران مردمی هستند که در طی قرون و هزاره‌ها، میزبان خیلی خوبی برای همه کشورها و افرادی بودند که به ناچار و از روی اجبار به این کشور آمده‌اند.

وی درخصوص دیدار وزرای امور خارجه ایران و عربستان گفت: در این مرحله متمرکز هستیم که توافقات درباره حج به خوبی انجام شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: تمرکز ما بر حج خوب و آرام است. آنچه توافق شد بین حج و زیارت ایران و سازمان‌های ذیربط سعودی باید مطمئن شویم اینها به خوبی انجام شود و بعد درباره مباحث دیگر اقدام کنیم.

خطیب زاده در پاسخ به سوال خبرنگار مهر، درباره اظهارات حسین امیرعبداللهیان و ارسال ابتکارات جدید از سوی کشورمان برای آمریکا تصریح کرد: چه پیش از قطعنامه‌ی آژانس و چه در حوالی آن مذاکرات ادامه داشت و آقای امیرعبداللهیان علاوه بر یکی دو نوبت تماسی که با آقای بورل داشت، تماس‌هایش چه به صورت مکتوب و چه تلفنی ادامه یافت.

وی افزود: آقای بورل از داخل قرنطینه تماس‌هایش را با آقای امیرعبداللهیان ادامه یافت و از آن مسیر ابتکارات و بسته‌هایی را فرستادیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: آمریکا می‌خواهد مذاکرات را تطویل کند و برخی موضوعات دوجانبه را از طریق مذاکرات وین حل کند.

خطیب زاده گفت: این دار و دسته‌سازی و کارهایی که با سه کشور اروپایی در این چارچوب انجام می‌شود، تبانی پشت پرده‌ای است که قصد دارند از طریق فشار آنچه را ما تاکید داریم در توافق اجرایی نشود. آمریکا باید تغییر منش دهد.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید