علوی تاکید کرد: اگر بیماری به موقع تشخیص داده شود، قابل درمان است اما در موارد شدید و حاد، حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد کشندگی دارد.

ماجرای فوت یک بیمار مبتلا به تب کریمه در خوزستان چه بود؟

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز درباره فوت یک بیمار مبتلا به تب کریمه کنگو و شناسایی یک بیمار دیگر مبتلا به این بیماری در اهواز توضیح داد.

دکتر سید محمد علوی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز در خصوص مرگ یک زن باردار در پی ابتلا به تب کریمه کنگو و شناسایی یک مورد مبتلا به این بیماری در منطقه عین‌دو اهواز اظهار کرد: موردی که اکنون از آن صحبت می‌شود، مربوط به حدود ۱۵ اردیبهشت‌ماه است؛ در این بازه زمانی یک زن باردار از شهرستان شادگان به بیمارستان امام خمینی(ره) اهواز اعزام شد که پس از بررسی‌ها متوجه شدیم مبتلا به تب کریمه کنگو است.

وی افزود: پس از آن نیز در غرب اهواز یک فرد مبتلا به کریمه کنگو شناسایی شد. بنابراین امسال دو مورد ابتلا به تب کریمه کنگو در خوزستان داشته‌ایم که این موارد نسبت به نوسانات سال‌های گذشته قابل انتظار است. البته بابت این بیماری نگرانی وجود دارد و باید سازمان دامپزشکی اقدامات پیشگیرانه را انجام دهد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: از سال ۷۸ تب کریمه کنگو به صورت یک بیماری بومی مشترک انسان و دام در خوزستان وجود داشته است. این بیماری از دام به انسان و از طریق نیش کنه به انسان منتقل می‌شود. البته شاغلان برخی از حرفه‌ها مانند دامپزشکان که با دام در تماس هستند یا افرادی که در بیمارستان شاغل هستند و بیمار مشکوک به ابتلا به این بیماری در محل کار آن‌ها وجود دارد باید اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند.

وی افزود: این بیماری با علائم ویروسی مانند دردهای عضلانی و سردرد بروز پیدا می‌کند اما ویژگی خاص این بیماری، تمایل آن به خون‌ریزی است. یعنی ممکن است ضایعات ناشی از خون‌ریزی مانند لکه‌های خونی یا خون‌ریزی از دستگاه گوارش یا ادراری بروز پیدا کند.

علوی تاکید کرد: اگر بیماری به موقع تشخیص داده شود، قابل درمان است اما در موارد شدید و حاد، حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد کشندگی دارد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، گفت: البته تعجب‌برانگیز است که چرا این مورد که مربوط به یک ماه و نیم پیش بوده، روز گذشته پررنگ شد و در مراکز خبری مورد توجه قرار گرفت.

گفتنی است روز گذشته رئیس سازمان دامپزشکی در برنامه‌ای تلویزیونی اعلام کرد: «تاکنون ۱۳ مبتلا به تب کریمه کنگو در کشور داشتیم و یک نفر هم در شادگان استان خوزستان فوت کرده است.» این در حالی است که این آمار تازه نبوده و قبلا هم اعلام شده بود.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید