رستگار خاطر نشان کرد: این بیماری در همه گروه‌های سنی می‌تواند اتفاق بیفتد، اما در گروه کودکان نوپا و دو سال به بالا به دلیل درصد رعایت کمتر شست‌وشو و بهداشت دست به ویژه بعد از اجابت مزاج شایع‌تر است.

شیوع مجدد «اسهال ویروسی» در کشور / علت ایجاد و راه انتقال «اسهال ویروسی» چیست؟

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، یک متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری گفت: «اسهال ویروسی» یک بیماری نو پدید و نوظهور نیست و سال‌ها است در فصل‌های گرم سال مثل تابستان و بهار شایع می‌شود.

دکتر راضیه رستگار اظهار کرد: علت ایجاد بیماری "اسهال ویروسی" و در کل بیماری‌های گوارشی که شامل از اسهال و استفراغ می‌شود در اثر مصرف آب آلوده و تصفیه نشده و میوه‌جات و سبزیجات نشسته و ضدعفونی نشده است؛ بنابراین راه پیشگیری از این بیماری کنترل عوامل ایجاد کننده است.

وی اضافه کرد: اسهال و استفراغی که به تازگی شایع شده است یک بیماری ویروسی محسوب می‌شود که یک بیماری نوپدید و نوظهور نیست و سال‌ها است در فصل‌های گرم سال مثل تابستان و بهار شایع می‌شود و ویروس‌های مختلفی مثل "انتروویروس‌ها" و "نورو ویروس‌ها" از علل‌ آن هستند.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری تصریح کرد: در استان بوشهر مراجعات با شکایت اسهال و استفراغ به ویژه در گروه اطفال این بیماری شدیدتر شده است، اما بیشتر بیماران ظرف یکی دو روز علائم حاد آن بهبود می‌یابد و به ندرت علائم حاد تا ۱۰ الی ۱۴ روز ادامه پیدا می‌کند.

مهمتریت راه انتقال بیمرای اسهال و استفراغ مدفوعی-دهانی است

رستگار خاطر نشان کرد: این بیماری در همه گروه‌های سنی می‌تواند اتفاق بیفتد، اما در گروه کودکان نوپا و دو سال به بالا به دلیل درصد رعایت کمتر شست‌وشو و بهداشت دست به ویژه بعد از اجابت مزاج شایع‌تر است.

وی عنوان کرد: به طور معمول این بیماری در شیرخواران دیده نمی‌شود، زیرا تغذیه از شیر مادر ایمنی بالاتر دارند و همچنین نوزادان تحت کنترل والدین هستند که این مو.ضوع احتمال آلودگی را کمتر می‌کند.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری تاکید کرد: این بیماری در دو سر طیف سنی کودکان و افراد مسن و افرادی که نقص ایمنی دارند اگر کنترل نشود می‌تواند خطرناک شود.

رستگار بابیان اینکه مهمترین راه انتقال بیماری‌های عفونی گوارشی شامل اسهال و استفراغ راه‌های انتقال مدفوعی-دهانی است، گفت: به این معنی که اگر بیماری ویروس عامل را در بدن داشته باشد و این چون ویروس از طریق مدفوع دفع می‌شود اگر فرد به دنبال اجابت مزاج به‌درستی شست‌وشو دست را انجام ندهد، از طریق دست آلوده به مواد غذایی و یا ظرف غذا بزند و این ظرف و مواد غذایی مورد استفاده بقیه افراد قرار بگیرد باعث انتقال ویروس می‌شود. بنابراین شست‌وشوی دستان از راه‌های مهم جلوگیری از این بیماری است.

درمان‌های مورد استفاده در اسهال و استفراغ علامتی است

وی در خصوص علائم بیماری اسهال و استفراغ اظهار کرد: این بیماری ویروسی به‌جز اسهال و استفراغ مجموعه علائم دیگر مثل سردرد، دردهای عضلانی، درد معده، بی اشتهایی و تب خفیف را می‌تواند به‌همراه داشته باشد.

این پزشک متخصص با اشاره به اینکه درمان‌های مورد استفاده در این بیماری علامتی است، خاطر نشان کرد: یعنی ما علائم بیماری را کنترل می‌کنیم؛ اگر بیمار دارای دردهای "کرامپی شکم" یا "دل پیچه" باشد دارو داده می‌شود تا دردها تسکین یابد و یا اگر بیمار دارای دردهای مکرر باشد داروهایی استفاده می‌کند که دفع آب و اسهال را کاهش دهد.

رستگار تاکید کرد: یک پزشک حتماً باید مطمئن شود بیمار دچار اسهال‌های خونی و عفونی و اسهال‌های میکروبی که بیمار نیاز به آنتی بیوتیک درمانی دارد، نیست. تا بتواند بیمار را با داروهای ضد اسهال کنترل کند.

درمان خانگی اسهال و استفراغ

وی درخصوص درمان‌های خانگی در بیماری اسهال و استفراغ ویروسی گفت: مصرف مواد غذایی که بتوان حرکات روده را کمتر کنند و اسهال و دل پیچه بیمار را کنترل کنند مثل مصرف مایعات گرم، میوه‌جات مثل سیب و موز و اگر بیمار دل پیچه و دل درد نداشته باشد و بیشتر دچار اسهال باشد در مواردی می توان برنج سفید و ماست و تخم مرغ آب پز استفاده کند همچنین پرهیز از مواد غذایی چرب و شیرین می‌تواند موثر باشد.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری با اشاره به اینکه مصرف سبزیجات و میوه جات بعد از ضدعفونی کردن دقیق انجام می‌گیرد، عنوان کرد: که یکی از راه‌های انتقال این بیماری سبزی و میوه درست شسته نشده و پرهیز از مصرف آب و یخی که منبع نا مشخصی دارد، است.

رستگار بیان کرد که اگر در مسافرت هستید از غذا و آب‌های غیر بهداشتی خودداری تا از ابتلا به بیماری جلوگیری کنید.

آنتی بیوتیک‌ها در درمان اسهال و استفراغ بی‌تاثیر هستند

وی تصریح کرد: آنتی‌بیوتیک‌ها داروهای هستند که علیه باکتری‌ها به کار می‌روند و می‌توانند بیماری‌های باکتریال را درمان کنند اما در مورد ویروس‌ها هیچ درمان اختصاصی وجود ندارد و آنتی بیوتیک‌ها هیچ تاثیری بر عفونت‌های ویروسی ندارند.

این پزشک متخصص بابیان اینکه عفونت‌های ویروسی تنها با درمان‌های حمایتی و مایع درمانی کنترل می‌شوند، اظهار کرد: به هیچ وجه توصیه به آنتی‌بیوتیک نمی‌شود هم به خاطر عوارض احتمالی هم اینکه احتمال مقاومت و آنتی بیوتیک‌ها را در جامعه و افراد افزایش می‌دهد.

رستگار در پاسخ به اینکه چه کسانی در صورت ابتلا به اسهال و استفراغ ویروسی نیاز به مراجعه به پزشک ندارند، گفت: فردی که سیستم ایمنی بدنی نرمالی داشته باشد، کودک، سالمند و دارای نقص ایمنی نباشد و بیماری اش در حد دل پیچه و اسهال خفیف باشد نیاز به مراجعه به پزشک ندارد اما اگر دفعات اسهال در طول روز بیشتر از ۵ الی ۶ بار و هر بار حجیم و آبکی باشد به‌طوری که بیمار حالت ضعف و بی حالی پیدا کند در این موارد باید به پزشک و مراکز درمانی مراجعه شود.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید