دونات یکی از انواع نان‌های حجیم و شیرین است که در میان کودکان و همچنین بزرگ‌سالان محبوبیت زیادی دارد و یک میان وعده خوشمزه و لذیذ محسوب می‌شود.

طرز تهیه و دستور پخت گاناش یا دونات شکلاتی + آموزش

به گزارش سلام نو، شیرینی‌ها یکی از محبوب‌ترین و متنوع‌ترین خوراکی‌ها در سراسر جهان هستند، مخصوصا شیرینی‌هایی که دارای خامه، انواع کرم و یا پنیر هستند، محبوبیت بیشتری دارد. دونات یکی از انواع نان‌های شیرین حجیم است که معمولا داخل آن را با شکلات یا کرم پر می‌کنند. می‌گویند مهاجران هلندی که در آمریکا زندگی می‌کردند، اولین دونات را پختند؛ اما یک قناد جوان ۱۶ ساله هم ادعا کرده است که دونات حلقه‌ای را اولین بار در سال ۱۸۴۷ میلادی روی عرشه یک کشتی تجاری پخته است.

دونات در آمریکا به اندازه‌ای محبوبیت دارد که اولین جمعه ماه ژوئن به نام روز جهانی دونات نام‌گذاری شده است. دونات با بافت نرم و شیرینی که دارد، در میان کودکان و هم بزرگ‌سالان محبوبیت دارد و برای صبحانه یا میان وعده یک خوارکی مناسب است. در ادامه این مطلب با طرز تهیه دونات شکاتی همراه با نکات مهم و فوت و فن‌های مربوط به تهیه آن همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه دونات شکم پر شکلاتی

آرد سفید قنادی: ۲۵۰ گرم
شکر: ۳۰ گرم
شیر خشک قنادی: ۱۵ گرم
زرده تخم مرغ: ۱ عدد
کره: ۳۰ گرم
پودر خمیر مایه: ۳ قاشق غذاخوری سرپر
نمک: نوک قاشق چای‌خوری
آب ولرم: ۱۵۰ گرم
روغن برای سرخ کردن دونات: به میزان لازم

مواد لازم برای تهیه گاناش میانی دونات

خامه صبحانه: ۲۰۰ گرم
شکلات تخته‌ای: ۲۵۰ گرم

نکات مربوط به مواد اولیه

شیر خشک قنادی

نکات مربوط به شیرخشک قنادی

توجه داشته باشید که شیر خشک قنادی با شیر خشک مصرفی کودکان متفاوت است. این شیرخشک را باید از فروشگاه‌های لوازم قنادی تهیه کنید. هنگام خرید توجه داشته باشید که شیر خشک قنادی دو نوع شور و شیرین دارد. از نوع شور آن برای تهیه سوسیس و کالباس استفاده می‌شود و برای تهیه دونات باید از شیر خشک نوع شیرین استفاده کنید.

نکات مربوط به پودر خمیرمایه

پودر خمیر مایه

خمیر مایه یا مخمر یکی از انواع مخمر است که در پخت نان، پیراشکی، پیتزا و ... از آن استفاده می‌شود. استفاده از پودر خمیر مایه در خمیر باعث تولید گاز کربنیک و مواد آلی می‌شود و در نتیجه افزایش حجم خمیر و عطر و طعم خوب آن را به همراه خواهد داشت و نان و شیرینی را پوک و توخالی می‌کند. پودر خمیر مایه را می‌توانید در منزل و در محیطی که زیاد گرم نباشد، نگهداری کنید. پس از باز کردن بسته خمیرمایه حتما آن را در فریزر نگه دارید. خمیر مایه بعد از چند ماه کیفیت اولیه خود را از دست می‌دهد؛ بنابراین بهتر است آن را به اندازه‌ای که مصرف دارید، خریداری کنید.

نکات مربوط به آرد

آرد سفید

نکته مهمی که در مورد آرد باید به آن توجه داشته باشید، این است که کیفیت آردهای موجود در بازار متفاوت است. به همین دلیل متناسب با کیفیت آرد ممکن است میزان آن کم‌تر یا بیش‌تر از مقداری شود که در دستور گفته شده است؛ بنابراین موقع اضافه کردن آرد به این مسئله توجه داشته باشید. اگر دیدید مواد شما درحال سفت شدن است و هنوز مقداری از آرد باقی مانده است؛ یعنی آردی که اضافه کرده‌اید، کافی است و بقیه را اضافه نکنید.
اگر میزان آرد را طبق دستور اضافه کردید و دیدید که خمیر شما هنوز به دست میچسبد؛ یعنی باید کمی بیش‌تر به آن آرد اضافه کنید؛ بنابراین شما همیشه مقدار آردی را که در دستور گفته شده است، تهیه کنید؛ ولی ممکن است این مقدار باتوجه به کیفیت و نوع آرد کم یا زیاد شود.

طرز تهیه مرحله به مرحله دونات شکم پر شکلاتی

دونات شکلاتی

۱ ـ برای شروع کار آرد سفید را داخل یک کاسه بریزید؛ سپس نمک، شیرخشک و شکر را به آن اضافه کنید و با قاشق هم بزنید تا مواد خشک با هم مخلوط شوند.
۲ ـ پودر خمیر مایه را داخل آب ولرم بریزید و هم نزنید. یک بشقاب روی لیوان بگذارید و پانزده دقیقه صبر کنید تا خمیرمایه به عمل بیاید و پف کند.
۳ ـ مخلوط آب و خمیرمایه عمل آمده را همراه با زرده تخم مرغ داخل مواد خشک بریزید و با دست ورز بدهید تا همه مواد کاملا با هم مخلوط شوند.
۴ ـ در این مرحله کره را که به دمای محیط رسیده است، به خمیر اضافه کنید و باز هم ورز بدهید تا خمیر جمع شود و دیگر به دست نچسبد. روی ظرف خمیر را با یک پارچه یا حوله تمیر بپوشانید و بگذارید به مدت ۱۵ دقیقه در محیط آشپزخانه استراحت کند.
۵ ـ حالا خمیر را از ظرف خارج کنید و آن را به چانه‌هایی با وزن تقریبا ۲۰ گرم تقسیم کنید. هر کدام از خمیرها را با دست گرد و سطح آن را صاف کنید. می‌توانید از کاتر گرد هم برای این کار استفاده کنید. کف یک سینی را با کره سرد چرب کنید و کمی آرد روی سینی بپاشید. خمیرهای گرد شده را با فاصله کف سینی فر بچینید و با استفاده از کاتر مخصوص یا ته ماسوره وسط هر خمیر را سوراخ کنید تا شبیه دونات شود. دوباره روی سینی دونات‌ها را با پارچه یا حوله تمیر بپوشانید و بگذارید خمیر حدود ۱ ساعت در محیط آشپزخانه استراحت کند.
۶ ـ در این مرحله یک ماهی تابه یا قابلمه گود مناسب را روی اجاق گاز بگذارید و داخل آن را تا نیمه پر از روغن کنید. دونات‌ها را یکی یکی داخل روغن داغ بیندازید. برای بهتر سرخ شدن دونات بهتر است که دونات‌ها را یکی یکی سرخ کنید و در حین سرخ شدن با یک چنگال دونات را از حلقه وسط آن داخل روغن بچرخانید. بعد از اینکه یک سمت دونات سرخ شد، آن را برگردانید تا طرف دیگرش هم طلایی شود. دونات سرخ شده را از روغن خارج کنید و داخل صافی یا دستمال مخصوص جذب روغن بگذارید تا روغن اضافه آن گرفته شود.
۷ ـ بعد از اینکه دونات‌ها سرد شدند، باید داخلشان را با گاناش شکلاتی پر کنید. به این صورت که گاناش را داخل قیف بریزید و یک ماسوره معمولی روی قیف بگذارید. دونات را بردارید و سر ماسوره را از دیواره حلقه وسط دونات به سمت داخل دونات فرو کنید تا سوراخ شود؛ سپس قیف را فشار بدهید تا داخل دونات با گاناش پر شود. می‌توانید این کار را از جهات مختلف داخل حلقه انجام بدهید تا همه جای دونات به صورت یکنواخت از گاناش پر شود. در آخر می‌توانید روی دونات‌های آماده پودر قند الک کنید. حالا دونات‌های شکلاتی نرم و خوشمزه شما آماده سرو است، نوش جان.

طرز تهیه گاناش شکلاتی

دونات شکلاتی

خامه صبحانه را داخل یک قابلمه کوچک بریزید و روی حرارت کم اجاق گاز بگذارید. حرارت باید حتما کم باشد و خامه نباید بیش از حد داغ شود و بخار کند. همین‌که خامه از اطراف شروع به جوش‌های ریز کرد، اجاق گاز را خاموش کنید و شکلات تخته‌ای را که به دمای محیط رسیده است، داخل خامه بریزید و هم بزنید تا شکلات آب شود. حالا گاناش شما آماده است.
کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید