ممکن است پرداخت یارانه جدید همچنان به صورت نقدی پرداخت شود؟ بخش قابل توجهی از مردم خواستار دریافت غیر کالابرگی یارانه جدید هستند.

فعلا از کالابرگ خبری نیست! / پرداخت یارانه جدید همچنان ادامه دارد؟

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، در روزهای منتهی به پایان مهلت ارائه اظهارنامه‌های مالیاتی هستیم. مهلت اشخاص حقوقی تا آخر خرداد و اشخاص حقیقی نیز تا پایان تیر تمام می‌شود. در چنین ایامی طبیعی است که اخبار بیشتری به نقل از مسئولان سازمان امور مالیاتی منتشر شود.

اما در لابه لای همین اخبار عادی خبرهایی هستند که تاریخ مصرفشان می‌تواند فراتر از فرجه رو به پایان مودیان مالیاتی باشد. مثلا صحبت اخیر محمد برزگری، رییس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی که گفت: احتمال شکست و حذف کامل سامانه پایانه‌های فروشگاهی وجود دارد.

جان کلام گفتگوی این مقام سازمان امور مالیاتی است: دو سال از اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان می‌گذرد، در مدت این دو سال اقداماتی صورت گرفت اما مشکلات و موانعی وجود دارد که می‌تواند بر ادامه اجرای این طرح تاثیر بگذارد.

مجلس شورای اسلامی اجرای قانون موسوم به پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان را به دولت وقت ابلاغ کرد. این قانون در ۲۹ ماده و ۲۸ تبصره بر شفافیت امور مالیاتی اصناف و خرده‌فروشی‌هایی تاکید دارد که در رابطه با سازمان امور مالیاتی مودی محسوب می‌شوند.

تا به اینجا می‌توان صحبت‌های مقام یادشده در سازمان امورمالیاتی را در راستای رسالت اصلی و آنی این سازمان، یعنی وصول درآمدهای مالیاتی سال ۱۴۰۱ دولت ارزیابی کرد. اما برداشت دوری که از این نقل قول متبادر می‌شود، احتمال تعویق و حتی لغو برنامه دولت برای توزیع الکترونیکی کالابرگ‌های جدید است.

در یک ماهی که از اجرای برنامه اصلاح ارز ترجیحی دولت می‌گذرد، بارها اعلام شد که دولت درنظر دارد به دهک‌های درآمدی مشمول یارانه الکترونیکی پرداخت کند. با وجود این، به دلیل مهیا نبودن زیرساخت‌ها، دست‌کم تا مدت دو ماه این یارانه به صورت نقدی پرداخت شود.

فعلا از کالابرگ خبری نیست!

در همین رابطه، احمد امیرآبادی فراهانی،‌ عضو هیات‌رییسه مجلس نیز امروز گفته است: زیرساخت‌های بانک مرکزی برای ارائه خدمات کارت الکترونیکی به عنوان کالا برگ فراهم نیست.

او افزود: فعلا پرداخت یارانه نقدی ادامه پیدا می‌کند، احتمالا بعد از شهریور ماه تکلیف این موضوع روشن می‌شود (ایرنا).

فرضیه احتمالی برای ادامه پرداخت نقدی یارانه جدید

با فرض قابل پذیرش بودن این استدلال که سازمان امور مالیاتی شرح وظایفی مستقل و متفاوت با دستگاه‌های مرتبط با پرداخت یارانه جدید دارد، این نکته همچنان قابل تامل است که اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و اجرای اصلاح ارز ترجیحی هر دو بر بستری از دستگاه‌های کارتخوان متصل به شبکه بانکی امکان‌پذیر است.

به صورت مشخص در روزهای نخست پس از اصلاح ارز ترجیحی این نقل قول بارها از زبان مقامات و مسئولان منتشر شد که وزارت اقتصاد و امور دارایی با همکاری بانک مرکزی در صدد راه‌اندازی یک شبکه جدید از پایانه‌های فروشگاهی است تا از این طریق امکان استفاده از کالابرگ الکترونیکی فراهم شود.

از آنجایی که سازمان امور مالیاتی، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و امور دارایی در ارتباط نزدیک و تنگاتنگی با یکدیگر قرار دارند، دور از انتظار نیست که اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و اصلاح ارز ترجیحی تاحدودی دارای زیرساخت مشترک باشند.

در این صورت چه تضمینی وجود دارد وقتی اجرای قانون پانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان پس از دو سال با مشکل روبرو می‌شود، اجرای برنامه ارز ترجیحی دولت بعد از گذشت دو ماه به مرحله پرداخت الکترونیکی کالابرگ برسد؟

استقبال یارانه‌بگیران؟

البته موضوع پرداخت نقدی طولانی مدت پرداخت یارانه جدید و در حالت بعیدتر منتفی شدن پرداخت کالابرگی آن تنها فرضیه‌ای احتمالی است که دست برقضا با استقبال مثبت بخش قابل توجهی از یارانه بگیران روبرو می‌شود.

به صورت مشخص در یک ماه گذشته شمار زیادی از مخاطبان تجارت‌نیوز خواستار تدام پرداخت نقدی یارانه جدید هستند. وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی نیز ۹۰ درصد از جمعیت ۸۵ میلیون نفری کشور را مستحق دریافت یارانه جدید تشخیص داده بود.

در همین رابطه پیش از این شماری از صاحب‌نظران اقتصادی و اجتماعی بارها هشدار داده بودند که شمار قابل توجهی از جمعیت یارانه‌بگیر منبع درآمدی ثابت دیگری ندارند. در نتیجه برای آنها پرداخت نقدی مناسب‌ترین حالت پرداخت یارانه است.

با این اوصاف به نظر می‌رسد که حتی اگر موانعی از جنس آنچه اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی با آن مواجه است، پیش روی پرداخت کالابرگ الکترونیکی باشد، تداوم پرداخت نقدی یارانه جدید برعکس دیگر تصمیمات اقتصادی دولت با واکنشی مثبت همراه می‌شود.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید