رای سال ۱۴۰۱ حداقل دستمزد کارگران سایر سطوح‌بگیر ۳۸ درصد افزایش یافت.

چه کسانی از نحوه افزایش مستمری تامین اجتماعی ضرر کردند؟

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، تصمیم دولت در خصوص افزایش مستمری تامین اجتماعی، صدای بازنشستگان را بلند کرد. تا به اینجا شکی نیست که این میزان افزایش به زیان مستمری‌بگیران سازمان است، اما برنده اصلی این مصوبه کیست؟

فرشید یزدانی، کارشناس بیمه‌های اجتماعی پاسخ این پرسش تجارت‌نیوز را در چهار کلمه می‌دهد: برنده سازمان تامین اجتماعی است.

وی در توضیح مقصود خود از برنده قلمداد کردن سازمان تامین اجتماعی گفت: برای سال ۱۴۰۱ حداقل دستمزد کارگران سایر سطوح‌بگیر ۳۸ درصد افزایش یافت. در مقابل این افزایش، دولت برای مستمری‌بگیران سایر سطوح‌بگیر تنها ۱۰ درصد افزایش مستمری منظور کرد.

ماجرا در مورد سایر سطوح‌بگیران است

یزدانی در ادامه افزود: هرچند در رابطه با افزایش ۵۷ درصد دستمزد و مستمری حداقل‌بگیران، تعادل نسبی میان منابع و مصارف سازمان وجود دارد اما در مورد سایر سطوح‌بگیران واضح است که این تفاضل ۲۸ درصدی به زیان آنها و به سود سازمان تامین اجتماعی است.

به باور یزدانی در مصوبه افزایش مستمری تامین اجتماعی سال ۱۴۰۱، دولت تنها به منافع سازمان توجه داشته و در عمل منافع بازنشستگان را نادیده‌گرفته است.

وی در توضیح نادیده‌گرفته شدن منافع بازنشستگان می‌گوید: افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان سایر سطوح‌بگیران به معنی سوق دادن این طیف از جامعه به سمت حداقل‌بگیری است. شبیه چنین اقداماتی در گذشته اتفاق افتاد و باعث شد که اجرای برنامه‌های متناسب‌سازی لازم اجرا شود.

این کارشناس بیمه‌های اجتماعی در ادامه افزود: این اتفاق به مثابه فرآیند سبب می‌شود تا بیمه‌شدگان در آستانه بازنشستگی از ترس کاهش مستمری، دنبال راهی برای ماندن در بازار کار باشند. اگر کسی برای سال جاری شانس افزایش ۳۸ درصدی درآمد را داشته باشد دیگر دلیلی برای خروج از بازار کار در ازاء افزایش ۱۰ درصدی مستمری را نخواهد داشت.

وی نتیجه گیری می‌کند: از این منظر نیز اتفاقی که امسال برای افزایش مستمری کارگران بازنشسته افتاد به سود سازمان تامین اجتماعی است. در واقع، به دلیل ترجیح افراد شاغل برای ماندن در بازار کار، باز هم موازنه میان منابع و مصارف می‌تواند به سود سازمان تمام شود.

یزدانی در خاتمه، بازندگان این اتفاق را سیاست رفاهی و خانوارهای بازنشسته معرفی ‌می‌کند.

کد خبرنگار: ۱۳
۱۵دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 11
  • IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    1 0
    من نظری ندارم چون ترتیب اثر داده نمیشودپس چرا خود را اذیت کنم
  • فرهاد IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    1 0
    با توجه به تورم ثانیه افزون ،هم حدالاقل بگیر وهم سایر سطوح بازنده هستن.
  • IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    0 0
    چرا حقوق ازکارافتادگان جزیی افزایش نمی یابد مثلاً معلولی که ۵۵درصد قطع عضو شده ونمیتواندکارکند توی ای گرانی چه خاکی برسرش بریزد
  • IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    0 1
    آنهایی که پول بیشتر دادن درس بیشتر خوندن کاربیشتر کردن ضرردادن

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید