مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان از انتقال تنها یوز باقیمانده از یوزپلنگ آسیایی ایران به تهران خبر داد و اظهارامیدواری کرد: این توله یوز زنده بماند.

یوزپلنگ «ایران» آماده باروری می‌شود
به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان از انتقال تنها یوز باقیمانده از یوزپلنگ آسیایی ایران به تهران خبر داد و اظهارامیدواری کرد: این توله یوز زنده بماند.

بهرام‌علی ظاهری به مناسبت هفته محیط‌زیست در گفت‌وگو با خبرنگاران از زایمان "ایران" به عنوان یک دستاورد مهم برای محیط زیست کشورمان نام برد و اظهار کرد: متاسفانه با وجود این دستاورد مهم برخی به اصطلاح کارشناس‌ها تلاش کردند که به تخریب این دستاورد مهم علمی بپردازند.

وی با بیان اینکه آخرین توله یوز همچنان با شیرخشک تغذیه می کند افزود: این توله یوز به سازمان مرکزی محیط زیست منتقل شده و در تهران توسط متخصصین دانشگاهی دانشکده های دامپزشکی رصد و نگهداری می‌شود.

وی با بیان اینکه کار با موجود زنده و وحشی سختی‌ها و حساسیت های خود را دارد گفت: زایمان این یوزپلنگ در اسارت دستاوردهای علمی بسیاری برای ما به همراه داشته که در آینده می توالند مورد استفاده قرار گیرد.

"ایران" دوباره می‌زاید

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان در پاسخ به پرسشی در ارتباط با امکان بارداری مجدد "ایران" بعد از سزارین اخیر اظهار کرد: بنا به نظر کارشناسان این ماده یوز هیچ مشکلی برای بارداری های بعدی ندارد.

وی به نظر کارشناسان خارجی در این ارتباط اشاره و تصریح کرد: قرار است بعد از یک دوره استراحت سه ماهه، این ماده یوز دو دوره سیکل فهله طبیعی خود را بگذراند و بعد آماده آمیزش مجدد شود.

ظاهری با بیان اینکه ماده یوزها در طبیعت تا ۱۲ سالگی امکان زایایی دارند افزود: ماده یوز ایران هیچ مشکلی برای زایمان های بعدی ندارد.

وی در پاسخ به پرسشی در ارتباط با شیرخشک های داده شده به توله یوزها خاطرنشان کرد: اصولا چیزی به نام شیرخشک یوزپلنگ در دنیا وجود ندارد. شیرخشک های مورد استفاده شیرخشک هایی است که برای همه گربه سان‌ها مورد استفاده قرار می گیرند لذا آنچه برخی رسانه های خارجی و کارشناسان آنها به آن پرداختند بیشتر با هدف تخریب بوده است.

این کارشناس محیط‌زیست طبیعی در پاسخ به پرسش ایسنا در ارتباط با آمار متفاوت از جمعیت یوزها و اهمیت یوزهای ماده گفت: ماده یوزها در تداوم نسل یوزپلنگ از اهمیت به سزایی برخوردارند و در حال حاضر جدا از ایران که همچنان امکان بارداری دارد، دو ماده یوز در محیط طبیعی توران به صورت شناسنامه دار وجود دارد که براساس آخرین تصویربرداری ها از این دو ماده یوز که پارسال صورت گرفته هر کدام در آخرین بارداری خود سه توله یوز داشتند.

وی ادامه داد: البته این دو ماده یوز در یک سال اخیر مجدد مشاهده نشدند اما براساس آخرین مشاهدات و تصویربرداری ها هر کدام سه توله داشتند و با توجه به جوان بودن آنها همچنان امکان زادآوری دارند.

ظاهری با اشاره به نامگذاری این دو ماده یوز به نام "هرو و تلخاب" اضافه کرد: این دو ماده یوز امسال هنوز مشاهده نشدند . البته منطقه توسط دوربین های تله ای رصد و مورد پایش قرار می گیرد و امیدواریم که تصاویر دیگری از دیگر ماده یوزها نیز گرفته شود.

بازخوانی دوباره زایمان در اسارت یوزپلنگ آسیایی
این کارشناس با اشاره به استفاده از کارشناسان خارجی در گذشته برای تکثیر یوزپلنگ ایرانی گفت: ما در ماجرای کوشکی و دلبر، یوزها را در اختیار کارشناسان خارجی قرار دادیم اما چیزی جز رحم های پاره پاره آنها و عدم زادآوری نصیب محیط زیست نشد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان با اشاره به برخی اتفاقات در ماجرای زایمان ماده یوز موسوم به "ایران" اظهار کرد: به دنبال مانیتورینگ مداوم و پایش شبانه‌روزی ماده یوز، ما ۲۴ ساعت قبل از زایمان با عدم غذاخوری ماده یوز روبرو شدیم لذا همکاران ما به بررسی همه مخاطرات احتمالی پرداختند.
وی با بیان اینکه "ایران" در آن مقطع به مدت دو روز از خوردن غذا امتناع می کرد و بسیار پرخاشگر شده بود افزود: به دلیل شرایط خاص ما در آن مقطع به جز پزشک معتمد، یوزبان‌ها و کارشناسان می بایست از ورود دیگر افراد جلوگیری می کردیم.

وی با بیان اینکه همکاران ما همه تلاش خود را کردند که زایمان طبیعی صورت بگیرد گفت: بعد از اعلام شرایط اضطرار توسط تیم متخصصان ناچار به سزارین شدیم و تولد توله ها انجام شد.

ظاهری از پذیرش توله ها توسط ماده یوز به عنوان یک عامل در موفقیت زایمان نام برد و گفت: متاسفانه ماده یوز از شیردهی به توله ها اجتناب می کرد و همین سبب بروز برخی مشکلات می شد.
وی در پاسخ به این پرسش که دخالت دست انسان و بوی خاص انسان مانع از شیردهی شده با رد این گزاره گفت: اگر اینچنین بود نباید پذیرش توله ها صورت می گرفت. و این در حالی است که ماده یوز توله ها را پذیرفته و حتی آنها را لیس زده بود لذا طرح چنین موضوعی در خصوص عامل عدم شیردهی نمی تواند درست باشد.

وی با بیان اینکه روز زایمان ما تا غروب صبر کردیم تا ماده یوز به صورت طبیعی زایمان کند ادامه داد: شرایط به گونه ای بود که امکان به اغما رفتن ماده یوز وجود داشت لذا دستور سزارین از سوی تیم متخصصین صادر و سزارین با موفقیت انجام شد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان با بیان اینکه یکی از توله ها از همان روز اول ضعیف بود و امکان تلف شدن آن داده می شد افزود: توله ضعیف به علت نارسایی ژنتیکی تلف شد.

وی با اشاره به تاکید متخصصان افریقایی در خصوص اعتماد به ماده یوز و معرفی توله ها به مادر انجام شود گفت: معرفی توله ها در همان روز اول صورت گرفت و توله ها نیز مورد پذیرش مادر قرار گرفت اما متاسفانه توله ها مورد شیردهی مادر قرار نگرفت و همین سبب بروز مشکلات بعدی شد.

وی با بیان اینکه سلامت مادر توله ها برای ما از اهمیت بالا برخوردار بود اظهار کرد: با توجه به امکان زادآوری مجدد توسط این ماده یوز، حفظ یوز و سلامت آن از اهمیت فراوان برخوردار بود.

ظاهری از تدوین یک پروتکل برای تولد در اسارت یوزها خبر داد و گفت: این پروتکل ها و سند تدوین شده از دستاوردهای این طرح است.
وی در پاسخ به انتقاد خبرنگاران از شیوه اطلاع رسانی و عدم پاسخگویی به رسانه های استانی گفت: قبول دارم که در زمینه اطلاع رسانی مشکلاتی وجود داشت و باید در کنار پروتکل های نوشته شده فنی، یک پروتکل نیز برای اطلاع رسانی درست تدوین می شد که تلاش می شود این ایراد در طرح های آتی رفع شود.

تغییر مدیریت استانی نقشی در تلفات توله ها نداشته

وی با بیان اینکه ما از زیستگاه زادآور طبیعی در طبیعت برخورداریم افزود: سازمان محیط زیست توانسته امنیت لازم برای زیستگاه طبیعی یوزپلنگ آسیایی را فراهم کند .

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص تغییر مدیرکل محیط زیست استان در روزهای منتهی به زایمان یوز ضمن رد تاثیر این تغییرات مدیریتی در تلفات به وجود آمده گفت: تمامی تیم همان افرادی بودند که در دوره مدیریت قبل بر روی این طرح کار می کردند و هیچ تغییری داده نشده بود لذا این تغییر مدیریت نمی تواند در مرگ توله ها تاثیری داشته باشد.

وی با رد نقش محیط در تلف شدن توله‌ها خاطرنشان کرد: یوزپلنگ ها در محیط طبیعی اقدام به زادآوری می کنند و اصولا هیچ نیازی به ایجاد یک محیط خاص و یا اتاق ایزوله وجود نداشت.

وی با بیان اینکه کارشناسان احتمال سخت زایی را صفر درصد اعلام کرده بودند عنوان کرد: با وجود اینکه کارشناسان پیش بینی کرده بودند به احتمال ۱۰۰درصد زایمان طبیعی خواهد بود اما ما همه تمهیدات لازم را نیز برای سزارین اندیشیده بودیم.

ظاهری با بیان اینکه همه افراد تیم به صورت شبانه روزی و بدون چشم‌داشت مالی در طول طرح تلاش کردند اضافه کرد: این رویداد یک رویداد مهم زیست محیطی و یک دستاورد علمی بود که توسط کارشناسان بومی به دست آمد اما متاسفانه برخی به تخریب آن پرداختند.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید