در مدت اخیر بازارهای مالی، تحت تاثیر مذاکرات وین و صدور قطعنامه شورای حکام قرار داشتند.

ورود دلار، طلا و سکه به کانال جدید ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ / هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۵۰۵ هزار تومان!

 به گزارش سلام نو، بازار دلار، طلا و سکه، امروز نوساناتی دارد. قیمت دلار در صرافی ملی با ۲۳۴ تومان کاهش نسبت به روز گذشته، ۲۷۰۳۴ تومان ثبت شده است. قیمت در بازار آزاد نیز وارد کانال جدید شده است.

علاوه بر دلار، در بازار طلا و سکه نیز امروز نوساناتی وجود دارد. بر اساس اعلام اتحادیه طلا و جواهر تهران، قیمت طلا امروز روند صعودی دارد و به کانال جدید وارد شده است. قیمت درج شده در این سایت یک میلیون و ۵۰۵ هزار و ۱۴۱ تومان است.

قیمت سکه نیز به همین ترتیب وارد کانال جدید شده است، سکه اکنون با قیمت ۱۶ میلیون و ۳۰۰ معامله می‌شود.

قیمت سکه طرح قدیم نیز بر همین منوال به ۱۵ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان رسیده است.

نرخ اونس جهانی نیز در لحظه تنظیم این خبر افزایشی است و به قیمت ۱،۸۷۱٫۶۱ دلار معامله می‌شود.

سیگنال‌های موثر بر بازدهی بازار دلار، طلا و سکه

در مدت اخیر بازارهای مالی، تحت تاثیر مذاکرات وین و صدور قطعنامه شورای حکام قرار داشتند.

مذاکرات هسته‌ای در ماه پایانی سال گذشته متوقف شد. دو طرف تاکید دارند بخش زیادی از توافقات انجام شده، اما چند مورد اساسی و مهم باقی مانده است. تا چندی پیش مقامات مختلف در کشورهای طرف مذاکره معتقد بودند که توافق در دسترس است. اما حالا برخی مقامات به ویژه در آمریکا نسبت به این موضوع تردیدهایی را مطرح کرده‌اند. مقامات ایرانی نیز بی‌تصمیمی در آمریکا را عامل وقفه در مذاکرات می‌دانند.

قیمت دلار، در ادامه روند افزایشی خود در روزهای گذشته، روز پنجشنبه بار دیگر وارد کانال جدید شد. نرخ ارز آمریکایی در صرافی ملی نیز با ۶۶ تومان افزایش نسبت به روز چهارشنبه، ۲۶۸۹۲ تومان ثبت شده بود.

روز چهارشنبه، ۱۸ خرداد نیز قیمت دلار برای ساعاتی به سطح جدید رسیده بود. دلار صرافی ملی نیز که این روزها در مجموع روند افزایشی دارد، با ۳۲۲ تومان افزایش نسبت به روز سه‌شنبه، ۲۶۸۲۶ تومان ثبت شد.  امروز، اما روند قیمتی آن کاهشی بود.

تاثیر کوتاه‌مدت قطعنامه بر بازدهی بازارها

برخی کارشناسان با توجه صدور قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، این روند را طبیعی، اما کوتاه‌مدت می‌دانند.

مریم محبی، کارشناس بازارهای مالی در مورد تاثیر این قطعنامه بر بازارها می‌گوید: در بازارهای دلار، طلا و متعاقبا مسکن، به دلیل کاهش قدرت پول ملی، می‌توانیم انتظار افزایش را داشته باشیم. در بورس به دلیل واهمه سهامداران احتمال خروج مقطعی پول از بازار سرمایه برای ورود به سایر بازارهای موازی و دارایی‌های امن‌تر وجود دارد و می‌توانیم انتظار کاهش هیجانی را داشته باشیم.

این کارشناس بازارهای مالی بیان می‌کند: این اوضاع بسیار مقطعی و کوتاه‌مدت است. پیش‌بینی می‌شود که بازارها در کوتاه‌مدت به آرامش دست پیدا کنند. اما اثرپذیری بازارهای مالی از اثرات موفقیت در گسترش روابط تجاری بین‌الملل امری اجتناب‌ناپذیر است.

آرامش به بازارها باز می‌گردد؟

در عین حال اخبار دیگری هم وجود دارد که می‌تواند بر بازگشت آرامش موثر باشد. از جمله اینکه جیک سالیوان مشاور امنیت ملی دولت جو بایدن گفته است: مسیر مذاکرات وین از مذاکرات ایران با آژانس جدا است (ایرنا).

همچنین دادگاهی در یونان حکم قبلی درباره توقیف محموله نفت ایران توسط آمریکا را لغو کرده است (مهر).

البته خبرگزاری رویترز به استناد از گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نوشت که ایران می‌خواهد سانتریفیوژهای جدیدی را در سایت‌های هسته‌ای زیرزمینی خود نصب کند (ایسنا).

پیش از این ایران در مورد اثر صدور احتمالی این قطعنامه بر مذاکرات هسته‌ای، به آژانس بین المللی انرژی اتمی هشدار داده بود. اما اتحادیه اروپا نیز عصر سه‌شنبه به وقت محلی در بیانیه‌ای در شورای حکام آژانس بین‌المللی اتمی بر تعهد قاطع خود به اجرای کامل و مؤثر برجام و حمایت مستمر از آن تاکید کرد.

در جدیدترین واکنش تروئیکای اروپایی به موضوع برجام، سه کشور در این مورد بیانیه‌ای را صادر کردند. فرانسه، آلمان و انگلیس در این بیانیه آورده‌اند: ما از اینکه ایران از این فرصت دیپلماتیک برای به سرانجام رساندن توافق بهره نگرفته متأسفیم. ما از ایران می‌خواهیم الان این کار را انجام بدهد. ما آماده‌ایم توافق را به نتیجه برسانیم.

آن‌ها در بیانیه خود نوشته‌اند: ما از ایران می‌خواهیم اجرای پروتکل الحاقی و تمامی تدابیر نظارتی و راستی‌آزمایی مرتبط با برجام را از سر بگیرد، به تنش‌زایی هسته‌ای پایان دهد و فوراً توافقی را که برای احیای برجام بر روی میز است به نتیجه برساند (فارس).

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی، نیز امروز گفت: با وجود صدور قطعنامه می‌توان مذاکرات وین را به نتیجه رساند.

او بیان کرد: اکنون باید به نحوی سعی کنیم مذاکرات وین را از سر بگیریم. البته انجام تمام این‌ها کار آسانی نیست، به‌خصوص بعد از اینکه قطعنامه صادر شد، اوضاع تغییر کرده است.

ایران، اما در مورد قطعنامه شورای حکام بر اقدام متقابل تاکید کرده است. علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در توئیتر نوشت: تغییر رفتار ⁧یونان ⁩پس از واکنش مقتدرانه ایران⁩، در کنار ده‌ها تجربه دیگر نشان می‌دهد تنها راه دفاع از حقوق کشور در برابر قلدری، چه در برجام چه در ⁧آژانس و چه در سایر عرصه‌ها، اقدام متقابل است.

سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور نیز در این مورد گفت: چندبار می‌خواهید ملت ایران را بیازمایید و سخنان مسئولان کشور را نشنیده بگیرید. گمان می‌کنید با صدور قطعنامه‌ها ما عقب‌نشینی می‌کنیم؟ به نام خدا و به نام ملت، ایران یک قدم از مواضع خود عقب نمی‌نشیند.

همچنین محمد باقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی گفت: قطعنامه شورای حکام به سود مذاکرات دیپلماتیک وین نخواهد بود.

او افزود: تصویب این قطعنامه به معنای تاثیرپذیری مستقیم آژانس از محافل صهیونیستی است. این اقدام همکاری‌های بسیار سازنده داوطلبانه و سخاوتمندانه ایران با آژانس را نادیده گرفته و مسیری است که تداوم آن حتماً به سود مذاکرات جاری دیپلماتیک نخواهد بود (ایرنا).

ایران در روزهای گذشته تعدادی از دوربین‌های نظارتی آژانس را خاموش کرد.

بدبینی معامله‌گران دلار

در این میان، نظر می‌رسد معامله‌گران نسبت به شرایط موجود بین‌المللی نظر خوشبینانه‌ای ندارند. این در حالی است که در مقاطعی، برای مثال در ماه‌های پایانی سال گذشته، کوچک‌ترین خبر مثبت از مذاکرات وین قیمت دلار را در بازار آزاد کاهشی می‌کرد. به گونه‌ای که برخی کارشناسان معتقد بودند که بازار واکنش بیش از حدی به اخبار برجام نشان می‌دهد و حتی تا حدودی اثرات مثبت آن را در اصطلاح پیش‌خور کرده است.

رئیس‌کل بانک مرکزی چندی پیش گفت: با پوشش کاملی که در بازارها داریم، قطعا آرامش در بازار ارز ایجاد می‌شود. البته بانک مرکزی از ظرفیت قوانین موجود استفاده می‌کند و به زودی اختیارات ویژه‌ای هم به بانک مرکزی اعطا می‌شود. این امر می‌تواند به تعادل در بازار کمک زیادی کند (ایسنا).

این موارد یا بر نوسانات در بازارهای دلار، طلا و سکه اثرگذار هستند. همچنین کارشناسان روند صعودی انتظارات تورمی ناشی از افزایش مبلغ یارانه و اخبار گرانی کالاهای اساسی را نیز در این زمینه موثر می‌دانند.

منبع: تجارت نیوز

کد خبرنگار: ۱۴
۴دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید