تفنگداران دریایی آمریکا در راستای یک رزمایش ائتلاف ناتو در حوزه دریای بالتیک، به اجرای تمرین‌های پرتاب هوایی و فرود آبی-خاکی در جزیره گوتلند پرداخته‌اند.

آمریکا و سوئد در حوزه دریای بالتیک رزمایش برگزار کردند

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، با وجود آن که مقامات تصمیم‌گیرنده سوئد در ابتدای قرن جاری به هنگام غیرنظامی ساختن جزیره گوتلند در حوزه دریای بالتیک، الزام مجدد به برنامه‌ریزی برای دفاع از این جزیره را دور از ذهن می‌دیدند حالا شاهد آن هستند که سربازان ارتش سوئد به همراه نیروهای آمریکایی نه تنها بر سر نحوه دفاع از این جزیره ۵۸ هزار نفری، بلکه بر سر تمرین چگونگی پس گرفتن آن از یک متجاوز خارجی رزمایش برگزار می‌کنند.

به نقل از خبرگزاری رویترز، تفنگداران دریایی آمریکا در راستای یک رزمایش ائتلاف ناتو در حوزه دریای بالتیک، به اجرای تمرین‌های پرتاب هوایی و فرود آبی-خاکی در جزیره گوتلند پرداخته‌اند.

گرچه این رزمایش سالانه تحت عنوان رزمایش"بال‌تاپز" (BALTOPS) در پاسخ به تهدید خاصی برگزار نمی‌شود، امسال در بحبوحه تشدید تنش‌ها با روسیه از بابت حمله این کشور به اوکراین برگزار می‌شود. حدود ۷۰۰۰ پرسنل نظامی به همراه ۴۵ کشتی ۱۴ کشور ناتو و همچنین سوئد و فنلاند در آن شرکت کردند.

این دو کشور حوزه شمال اروپا به رغم داشتن وضعیت غیرمتعهد، به طور منظم با کشورهای ناتو مانور نظامی داشته‌اند و دولت‌های آن‌ها در پی جنگ اوکراین تصمیم گرفتند درخواست عضویت کامل در این ائتلاف نظامی غربی را مطرح کنند.

جزیره گوتلند به لحاظ استراتژیک در وسط بخش جنوبی دریای بالتیک واقع شده و در طول تاریخ خود شاهد تهاجم‌های خارجی بوده است. در آخرین مورد آنها، در سال ۱۸۰۸ نیروهای روسی برای مدت کوتاهی آن را اشغال کردند.

اما پس از پایان جنگ سرد، سوئد احساس کرد خطر تجاوز روسیه به حدی دور است که نیروهای مسلح خود را به‌ جای دفاع ارضی، بر عملیات‌های صلحبانی خارجی متمرکز کرد. واحد نظامی مربوط به جزیره گوتلند در سال ۲۰۰۵ همچنان که سوئد برنامه کوچکتر ساختن ارتش خود را اجرا کرد، منحل شد.

با این حال الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ به بازنگری سوئد در این برنامه منجر و یک واحد جدید در سال ۲۰۱۸ در گوتلند تأسیس شد. اکنون حدود ۴۰۰ سرباز سوئدی به طور دائم در این جزیره مستقر هستند. پس از حمله روسیه به اوکراین، این کشور برنامه‌های بیشتری برای تقویت ارتشش در نظر گرفته است.

ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، در ابتدای برگزاری رزمایش بال‌تاپز طی چند روز پیش در استکهلم، گفت، برای متحدان ناتو این مهم است که "همبستگی خود را با فنلاند و سوئد نشان دهند."

عضویت این کشورها در این ائتلاف، روسیه را در موقعیت نظامی دشواری قرار می‌دهد. دریای بالتیک احاطه شده از سوی اعضای ناتو به جز در منطقه کالینینگراد، شهر سنت پترزبورگ و مناطق اطراف آن است.

اهمیت استراتژیک گوتلند که یک مکان محبوب برای گذراندن تعطیلات تابستانی نزد سوئدی‌هاست، اغلب در رابطه با کشورهای استونی، لتونی و لیتوانی در حوزه بالتیک در نظر گرفته می‌شود. جزیره گوتلند حدود ۱۰۰ کیلومتر (۶۰ مایل) از سرزمین اصلی سوئد و ۱۶۰ کیلومتر (۱۰۰ مایل) از ساحل لتونی فاصله دارد.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید