شکوری به وضعیت نامطلوب معادن ایران در حوزه اکتشاف، استخراج و فرآوری اشاره کرد و افزود: بر این باورم که مطرح شدن بحث سرمایه‌گذاری فراسرزمینی توسط برخی از دوستان در داخل کشور، صحبت عبثی است.

۹۰ درصد معادن ایران تعطیل هستند / قطر در ایران سرمایه‌گذاری می‌کند؟

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت نیوز، طالبان به دنبال متقاعدسازی قطر برای سرمایه‌گذاری در حوزه معادن افغانستان است. ایران نیز ۹۰ درصد معادن خود را غیرفعال می‌بیند.

 اخیراً معاون اقتصادی نخست وزیر طالبان در دیدار با مشاور امیر قطر خواستار سرمایه‌گذاری این کشور در حوزه استخراج معادن افغانستان شد.

این در حالی است که دولت ایران و افغانستان پیش از این درباره سرمایه‌گذاری در صنایع معدنی افغانستان به توافقاتی رسیده بودند. حال باید قطر را رقیب جدیدی در این حوزه دانست. به نظر می‌رسد وضعیت نامناسب معادن ایران، دولت افغانستان را بر آن داشت تا روی کشور جدیدی حساب باز کند.

اخیرا رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در سفری که به اردبیل داشت اعلام کرد ۹۰ درصد معادن ایران غیرفعال و تعطیل هستند. از این رو بسیاری از کارشناسان معتقدند که ایران بیش از اینکه سرمایه‌گذار باشد، نیاز به سرمایه‌گذاری دارد.

معادن ایران نیازمند سرمایه‌گذاری است

یک عضو کمیسیون معدن اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: واقعیت این است که معادن افغانستان ظرفیت و جذابیت بسیار بالایی برای سرمایه‌گذاری دارند. همین جذابیت باعث شده کشورهای بسیاری از جمله قطر نگاه ویژه‌ای برای سرمایه‌گذاری در حوزه معدن افغانستان داشته باشند.

بهرام شکوری ادامه داد: دلیل اصلی جنگی که آمریکایی‌ها در افغانستان به راه انداختند هم به بهره‌برداری از مواد غنی معدنی به‌ویژه لیتیوم بازمی‌گردد.

او درباره سرمایه‌گذاری ایران در بخش معادن افغانستان توضیح داد: ایران نیز جزو کشورهایی است که ظرفیت مناسبی برای ورود به صنایع معدنی افغانستان دارد. اما متأسفانه ایران هم به مانند این همسایه شرقی نیازمند سرمایه‌گذاری است.

قطر در ایران سرمایه‌گذاری می‌کند؟

شکوری به وضعیت نامطلوب معادن ایران در حوزه اکتشاف، استخراج و فرآوری اشاره کرد و افزود: بر این باورم که مطرح شدن بحث سرمایه‌گذاری فراسرزمینی توسط برخی از دوستان در داخل کشور، صحبت عبثی است.

این فعال بخشی خصوصی تشریح کرد: اگر این افراد به دنبال سرمایه‌گذاری هستند به جای اینکه سرمایه‌های خود را از کشور خارج  کنند، در کشور خودشان سرمایه‌گذاری کنند. ما حتی باید به دنبال این باشیم که قطر به جای سرمایه‌گذاری در معادن افغانستان در ایران سرمایه‌گذاری کند.

گنجینه ۱ تریلیون دلاری افغانستان

بسیاری از فعالان صنعتی و تجاری، بخش معدن افغانستان را گنجینه‌ای می‌دانند که نباید به‌راحتی آن را از دست داد. بر اساس آخرین داده‌ها ذخایر معدنی افغانستان، حدود یک تریلیون دلار تخمین زده می‌شود.

همین موضوع باعث نگاه ویژه بسیاری از کشورها به‌ویژه چین به افغانستان شد. اما به دلایل مختلفی همچون عدم ثبات سیاسی، امنیتی، عدم دسترسی آسان به معادن صعب‌العبور و … باعث شد که چین اقدام به سرمایه‌گذاری پرریسک در این کشور نکند.

همین دلایل فوق منجر به این شد که طالبان برای استفاده از ظرفیت موجود در معادن خود دست به دامن قطر شود. در چنین شرایطی برخی خواهان جدیت ایران در رقابت با قطر برای ورود به معادن قطر هستند. اما آیا ایران توان ورود به حوزه ضنایع معدنی افغانستان را در صورتی که ۹۰ درصد ظرفیت معادن کشور غیرفعال است، دارد؟

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید