سیستم اینترنتی در پرواز لوفتهانزا، ادعا میکند سرعت دانلود در این هواپیما به بالای ۵۰ مگابایت می رسد که میزان کمی نیست. با این که استفاده از ماهواره برای اینترنت گران تر است و نیاز به نصب تجهیزات بیشتر و سنگین تری هم بر روی هواپیما ها دارد اما با این حال به نظر می رسد که شرکت های هواپیمایی بیشتری در این زمینه تمایل پیدا کرده اند که این کار را برای خطوط هوایی خود انجام بدهند.

نحوه ساز و کار استفاده از اینترنت در هواپیما / وای‌فای در هواپیما چگونه کار می‌کند؟

به گزارش سلام نو به نقل از برنا، با توجه به این اصل اجتناب ناپذیر که امروز همه ما بی شک به نوعی عادت بسیاری به استفاده از اینترنت و دنیای مجازی داریم، می توان بدون هیچ گونه حرفی گفت که در غیر ممکن ترین جاها هم دست رد به سینه آن نخواهیم زد.

با توجه به این اصل اجتناب ناپذیر که امروز همه ما بی شک به نوعی عادت بسیاری به استفاده از اینترنت و دنیای مجازی داریم، می توان بدون هیچ گونه حرفی گفت که در غیر ممکن ترین جاها هم   دست رد به سینه  آن نخواهیم زد. امروز می خواهیم برای شما درباره  نحوه  ساز و کار استفاده از اینترنت در هواپیما را بررسی نماییم. 

آیا تا به حال در حین این که سوار بر هواپیما شده اید، توانسته اید که از اینترنت پر سرعت بر فراز آسمان ها استفاده نمایید؟ در کمی قبل ترها قانون این بود که استفاده از گوشی به خاطر اختلالی که سیگنال هایش در روند پرواز ایجاد می کند، قدغن است البته امروزه هم برای بیشتر هواپیماها همین است ولی برخی از شرکت های هواپیمایی پس از انجام آزمایشات مختلف و گذراندن دوره های اصلی، این امکان را برای مسافرانشان به وجود آورده اند که آن ها بتوانند تا در هنگام سوارهای هواییشان از اینترنت وای فای در هواپیما استفاده نمایند.

البته این نکته را باید گوشزد نماییم که برخی از شرکت ها این سیستم را به صورت رایگان و برخی با گرفتن هزینه  جداگانه در اختیار مسافران قرار می دهند. حال این سوال برای ما پیش می آید که اصلا آیا تا به حال به این نکته فکر کرده اید که هواپیما در طول پرواز چگونه به اینترنت وای فای در هواپیما متصل می شود و دسترسی مسافران به اینترنت چگونه ممکن می گردد آن هم با وجود پخش امواج. به صورت فنی تنها به طور کلی دو روش برای اتصال به اینترنت وای فای در هواپیما وجود دارد.

در این روش ها، یکی از طریق ماهواره است که در حقیقت با توجه به این که این روش در حال حاضر بسیار روش گرانی شناخته می شود، شرکت های هواپیمایی بی شک کمتر سراغ این روش می روند. البته بررسی یک پرواز در سال ۲۰۱۲ از ۶۰۰ مسافر آمریکایی نشان می دهد که تنها ۲۸ درصد از مسافران تجاری از اینترنت وای فای در هنگام پرواز راضی بودنده اند. می رسیم به روش دوم.

این روش تا حد بسیار زیادی مانند روشی است که تلفن های همراه از آن استفاده می کنند. اینترنت وای فای در هواپیما در واقع در این روش در هواپیماها به دکل های مخابراتی که روی زمین قرار دارند متصل می شوند. در واقع ساز و کار به این شکل است که تجهیزات ارسال و دریافت امواج اینترنتی، روی همان دکل های مخابراتی که برای تلفن همراه نصب می شود، برای اینترنتن همراه در هواپیما نیز نصب شود.

البته نباید این شبهه به وجود بیاید که این دو روش کاملا شبیه به یکدیگر هستند زیرا این تفاوت را دارند که امواج تلفتن های همراه زمینی هستند و این تجهیزاتی که از ان ها صحبت می نماییم، امواج را به سوی آسمان و به سمت هواپیماها ارسال می کنند. یکی از تفاوت های دیگری که بین ارسال امواج بین تلفن های همراه و اینترنت هواپیما وجود دارد این است که در طول مسیر پرواز، هواپیما به صورت مکرر ارتباط اینترنتی خود را بین هر کدام از این دکل های مخابراتی جا به جا می کند تا همیشه ارتباط اینترنت را با هواپیما و استفاده کنندگان حفظ نموده و آن را در اختیار مسافران قرار بدهد.

البته این تکنولوژی در تمامی هواپیمایی های جهان جا نیفتاده است ولی در کشوری همانند آمریکا نیز هم اکنون اینترنت در پروازها به یک امکان معمول تبدیل شده است و اتحادیه ی هوایی این کشور چند وقت پیش اعلام کرده بود که قصد دارد از سال آینده در تمامی خطوط اصلی پروازی خود، اینترنت پر سرعت وای فای را به تمامی مسافران ارایه نماید. به همین خاطر در طی چند سال گذشته یک شبکه ی سراسری گسترده برای ارایه ی برنامه ی اینترنت در پروازها برای این خطوط پیاده سازی و ارائه شده است.

پیمانکاری که وظیفه ی انجام این کار رادارد، یک شرکت به نام GoGo است که طراحی و پیاده سازی ارتباط میان این خطوط را بر عهده دارد. با این حال اینجا باز سوالی پیش می آید، در مکان هایی که امکان نصب و وجود دکل وجود ندارد، تکلیف اینترنت چه می شود؟ بر اساس تجربه ثابت شده است که تا به حال اینترنت هوایی به مناطقی محدود بوده که دکل های مخابراتی روی زمین در دسترس بوده است و هر جا که پرواز روی دریا و اقیانوس بوده است، مسافران باید با اینترنت خداحافظی می نمودند.

اما شرکت های هواپیمایی برای حل این مشکل به این فکر افتاده اند و همچنین تصمیم گرفته اند که در پروازهای بین المللی هم خدمات اینترنتی شان را ارائه بدهند و برای این کار سراغ ماهواره ها رفته اند. برای انتقال ماهوره ای امواج نیز، برخی از تکنولوژی L-band استفاده می کنند که در حال حاضر کم سرعت و نسبتا گران است و به همین دلیل تکنولوژی ku-band با فرکانس بالاتر ( ۱۲ تا ۱۸ گیگاهرتز) مقرون به صرفه تر و با عملکرد بهتری جایگزین شدند.

سیستم اینترنتی در پرواز لوفتهانزا، ادعا میکند سرعت دانلود در این هواپیما به بالای ۵۰ مگابایت می رسد که میزان کمی نیست. با این که استفاده از ماهواره برای اینترنت گران تر است و نیاز به نصب تجهیزات بیشتر و سنگین تری هم بر روی هواپیما ها دارد اما با این حال به نظر می رسد که شرکت های هواپیمایی بیشتری در این زمینه تمایل پیدا کرده اند که این کار را برای خطوط هوایی خود انجام بدهند.

برای مثال در این زمینه شرکت هواپیمایی لوفتهانزا از کشور آلمان در حال حاضر در برخی از پروارهای بین الملی خود، اینترنت ماهواره ای را به مسافران خود ارائه می نماید. به همین ترتیب بسیاری از خطوط هواپیمایی دیگر نیز تصمیم به پیاده سازی اینترنت ماهواره ای برای پروازهای بین المللی اش کرده است. نروژ و ترکیش ایرلاین نیز اینترنت رایگان را در خدمت مسافرین قرار می دهند. در حالی شرکت های هواپیمایی اسکاندیناوی به تازگی در حال تست این سرویس رایگان در برخی از هواپیماهای خود می باشد.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید