۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۸
کد خبر: 55364536

چون این کوه از نظر ظاهری مانند عقاب دیده میشود، عقابکوه نامیده شده است.بعلت آهکی بودن گیاه خاصی در آن نمی روید. قله زیبای عقاب کوه در ارتفاع حدود ۱۴۰ متری از سطح روستای اسلامیه قرار دارد.

عقابکوه یکی از شگفتی‌های یزد

به گزارش سلام نو، ایران عزیز ما سرزمین شگفتی ها و عجایب است که هر روز با یکی از زیبایی ها و عجایب آن، در گوشه و کنار این سرزمین پهناور آشنا می شویم که شاید هرگز در مورد آنها نشنیده بودیم.

روستای فراشاه به دلیل جاذبه های طبیعی زیاد و بعضا منحصر به فرد بعنوان ژئوپارک استان یزد معرفی شده و عقابکوه گل سر سبد جاذبه های طبیعی این ژئو پارک است.

منظر طبیعی عقاب کوه روستای اسلامیه شهرستان تفت در استان یزد به شماره ۳۴۷ ثبت ملی شده است.

عقابکوه یکی از شگفتی‌های یزد

یکی از شکیل ترین و دیدنی ترین کوه هایی که در یزد وجود دارد، عقابکوه است که به صورت یک کوه نسبتا" مرتفع و منفرد (حدود ۲۰۰۰ متر از سطح دریا) در مسیر یزد به شیراز واقع شده است. این کوه به طرز عجیب و زیبایی ، شبیه یک عقاب عظیم الجثه ای است که در دشتی بزرگ نشسته است.

قله زیبای عقاب کوه در ارتفاع حدود ۱۴۰ متری از سطح روستای اسلامیه قرار دارد. جنس این کوه آهکی است که به همین علت هیچ گونه گیاهی در آن رشد نمی کند و فاقد چشمه و گونه های گیاهی است .

به علت فرسایش و آهکی بودن جنس کوه، حفره های بسیاری در قسمت فوقانی کوه به چشم می خورد که جانوران از آن به عنوان لانه استفاده می کنند .

عقابکوه یکی از شگفتی‌های یزد

ساختار زمین شناسی

کوه عقاب از سنگ آهکی تشکیل شده که توده گرانیتی غرب شیرکوه، این تشکیلات آهکی را بالا آورده و حتی بعضاً در بخش‌ های زیرین کوه بخشی از آهک ‌ها را دگرگون کرده است.

از نظر شکل ‌گیری لایه‌ های آهکی مربوط به اوایل دوران دوم زمین‌ شناسی و احتمالاً در تریاس بالایی بوده است، هرچند که در اواخر دوران دوم مانند بخش‌ های دیگر شیرکوه تحت تاثیر کوه‌ های لارامید این لایه‌ ها تغییر ساختار پیدا کرده و ارتفاع بیشتری یافته است.

خاص بودن آهکهای این کوه سبب شده که در دوران چهارم زمین‌ شناسی دمای پایین و شکل‌ گیری یخ بندان شدید و ذوب شدن آنها این تشکیلات به شدت فرسایش شیمیایی و مکانیکی پیدا کرده ‌است.

شکل ظاهری این کوه به دلیل تفاوت جنس سنگ‌ های پیرامون آن است به نحوی که آن سنگ‌ ها حتما از بین رفته‌ اند و این کوه به شکل عقاب دیده میشود که به دلیل شکل ظاهری عقاب ‌مانند خود، یکی از کوه ‌های کمیاب ایران است.

این اثر طبیعی زیبا به دلیل قرار گرفتن بر سر جاده اصلی و خوش هوا بودن آن منطقه در استان یزد، مورد بازدید بسیاری از گردشگران قرار می ‌گیرد و با توجه به وجود آثار متعدد در روستای اسلامیه و حومه آن نظیر آثار تاریخی موبدان فیروز مربوط به دوره اشکانی و برج دیدبانی معروف به چیل اسلامیه در تابستان، محل استراحت بسیاری از مردم یزد است و مسافرت مردم به آن از اوایل بهار شروع شده و تا اواخر تابستان ادامه دارد.

عقابکوه یکی از شگفتی‌های یزد

جاذبه‌های اطراف

چشمه «تامهر» در این منطقه، مکانی است که بیشترین بازدید کننده را در روزهای تعطیل به خود اختصاص می ‌دهد. این چشمه در سیزده کیلومتری شرق عقاب کوه در کنار محور اصلی یزد- شیراز قرار دارد.

غار اسلامیه نیز یکی دیگر از جاذبه ‌هایی است که در سی کیلومتری شرق عقاب کوه قرار گرفته است.

یزد در محل تلاقی دشت کویر و کویر لوت واقع شده و به همین دلیل از آن با نام «عروس کویر» یاد می شود. این منطقه دارای آب و هوای گرم و نیمه خشک درتابستان و زمستان های سرد و عمدتا" خشک می باشد.

این آثار طبیعی و دیدنی در این منطقه با هم مجموعه‌ای را ایجاد کرده است موجب جذب گردشگران زیادی در این منطقه است.

عقابکوه یکی از شگفتی‌های یزد

مسیر دسترسی

این کوه در فاصله ۳۰ کیلومتری محور یزد به شیراز بعد از شهر تفت و  نزدیک روستای اسلامیه (فراشاه) واقع شده است. عقابکوه در غرب اسلامیه واقع شده است. برای صعود به قله باید از قسمت غربی روستا، همچنین دامنه شمال غربی کوه که از شیب کمتری برخوردار است اقدام کرد.

 منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید