این عمارت از جمله بناهای اعیانی است که در دوره قاجار ساخته شده و متعلق به شخصی به نام مستوفی می‌ باشد. سبک معماری و بادگیرهای زیبا و ساباط در جانب شمال شرقی این سازه و تزیینات گچی در بخشهای دیگر بنا از ویژگی های بارز ‌منزل مستوفی به شمار می‌رود.

خانه مستوفی بشرویه مقصدی مناسب برای گردشگری

به گزارش سلام نو، بافت قدیم شهر بشرویه که متأثر از عوامل اقلیمی و طبیعی کویر است باعث شکل گیری نوع خاصی از معماری شده است. کوچه های پر پیچ و خم، نمادهای کاه گلی، سقف های گنبدی و بادگیرها از جمله آنها به شمار می رود. در این منطقه امامزاده هوگند و قلعه چهل دختر نیز واقع شده است. مهمترین جاذبه های این بخش عبارتند از خانه مستوفی که در دروه قاجاریه ساخته شده است، مسجد میانده که سبک آن شبیه سبک سلجوقی است. مدرسه علمیه میانده متعلق به دوره افشاریه، حمام میانده، باغ خان (قاجاریه) و ... از این میان خانه تاریخی مستوفی از جذابیت بالایی برخوردار است که به آن می پردازیم. بادگیرهای زیبا، ساباط و تزیینات گچی در قسمت‌ های مختلف خانه از ویژگی ‌های معماری آن می باشد. این اثر تاریخی در تاریخ ۵ تیر ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۱۹۲۰ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

خانه مستوفی بشرویه مقصدی مناسب برای گردشگری

منزل مستوفی در خیابان ملاعبدالله ‌تونی‌ بشروی و کوچه مستوفی شهر بشرویه قرار دارد. این عمارت از جمله بناهای اعیانی است که در دوره قاجار ساخته شده و متعلق به شخصی به نام مستوفی می‌ باشد. سبک معماری و بادگیرهای زیبا و ساباط در جانب شمال شرقی این سازه و تزیینات گچی در بخشهای دیگر بنا از ویژگی های بارز ‌منزل مستوفی به شمار میرود. پلان کلی این عمارت مستطیل شکل می باشد و ورودی آن در میانه ضلع جنوب غربی واقع شده است. پس از ورودی دالانی کم عرض قرار دارد که به حیاط متصل میشود. در طرفین دالان ورودی دو اتاق کوچک تعبیه شده‌ است‌. صحن حیاط مستطیل شکل با آجرهای مربع شکل فرش شده‌ است. در ضلع غربی این عمارت، ایوانی بزرگ قرار دارد که بر فراز آن سه بادگیر عظیم تعبیه شده، این بادگیرها شامل یک بادگیر مستطیل شکل بزرگ در میانه و دو بادگیر هشت ضلعی در طرفین هستند. بادگیر مستطیل شکل دارای دو دروازه چشمه در طرفین میباشد و به فضای درون ایوان منتهی می‌ گردد. دو بادگیر دیگر به زیرزمینی که در ایوان واقع شده ‌است راه دارند. ایوان پوششی مسطح دارد و در بخش فو قانی با دو ستون هشت ضلعی و دو نیم ستون و سه قوس گهواره‌ ای مزین شده‌ است.

خانه مستوفی بشرویه مقصدی مناسب برای گردشگری

فضای طرفین ایوان به صورت دو اشکوبه است. دیوار ضلع غربی عمارت با پنج طاق نمای عمیق و مرتفع تزیین شده، این طاق نما ها رسمی بندی‌ هایی گچی دارند. در ضلع جنوبی و شمالی بنا، ورودی چند اتاق به چشم می ‌خورد که در بخش بالا و اطراف ورودی‌ ها ، طاقچه‌ ها و طاقنماهایی زیبا ساخته شده‌ است‌. در گوشه شرقی بنا حوضخانه قرار دارد. حوضخانه فضایی هشت ضلعی دارد که حوض دایره ‌ای کوچکی در مرکز آن ساخته شده است این فضا با کلاه فرنگی زیبایی پوشیده شده و تزئینات رسمی ‌بندی هنرمندانه ‌ای دارد. زیرزمین عمارت که حکم سرد خانه را داشته، فضایی مستطیل شکل است که با قوسی خفیف و آجرهای خفته و راسته اجرا شده است. در ضلع شمال شرقی منزل که مشرف به کوچه ‌ای کم عرض است ساباطی به طول هجده متر ساخته شده که دیوارهای ساباط با بیست طاق‌ نمای ظریف تزئین شده‌ است. مصالح به کار رفته در منزل و ساباط مستوفی خشت خام و در قسمت هایی آجر با ملات گل و گچ می ‌باشد.

خانه مستوفی بشرویه مقصدی مناسب برای گردشگری

جاذبه‌های گردشگری نزدیک

منطقه نمونه گردشگری بشرویه بیش از سی هکتار است که منطقه مرکزی آن امامزاده هوگند می باشد. از جاذبه های گرشگری این منطقه غیر از خانه مستوفی می توان به حسینیه حاج علی اشرف، امامزاده محمدبن اصغر، مسجد جامع ارسک، مزار بی بی نجمه خاتون، مسجد جامع میان ده، آسیاب های بشرویه، آب انبار میان ده، کاروانسرای اصفاک، کاروانسای نیگنان و ... اشاره کرد.

خانه مستوفی بشرویه مقصدی مناسب برای گردشگری

موقعیت مکانی

خانه و ساباط مستوفی در بشرویه، خیابان ملا عبدالله فاضل تونی بشرویه، کوچه مستوفی واقع شده است.

 منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید