تراناو، ترا به معنی دیوار بلند قوسی و ناو به معنی نای یا جوی آب است.ترناوها یا پل های آب بر سر در فاصله ۴۵ کیلومتری جنوب شهر بشرویه و نزدیکی روستای فتح آباد در بستر تحتانی رودخانه فصلی عمیقی موسوم به کال رود عوض قرار دارد که در مجموع از دو پل شمالی و جنوبی تشکیل شده است.

ترناو ارسک پلی دیدنی در خراسان‌جنوبی

به گزارش سلام نو، پل های ترناو یا پل های آب بر مربوط به دوران ساسانیان، سلجوقیان و دوره ایلخانی است که در شهرستان بشرویه واقع شده اند، این مکان در تاریخ ۱۹ مرداد ۱۳۷۹ به‌ عنوان آثار ملی ایران به ثبت رسیده اند. پل آب بر ترناو برای انتقال آب قنات فتح آباد از یک سوی دره به سوی دیگر آن احداث شده و از نظر مکان یابی و معماری نشان از هوشمندی نیاکان ما برای انتقال آب قنات در این منطقه دارد.

از پل ترناو ارسک چه می‌دانید؟

پل آب بر سر”ترناو” بخش ارسک شهرستان بشرویه از دیدنیهای تاریخی استان خراسان جنویی است. ترناوها یا پل های آب بر سر در فاصله ۴۵ کیلومتری جنوب شهر بشرویه و نزدیکی روستای فتح آباد در بستر تحتانی رودخانه فصلی عمیقی موسوم به کال رود عوض قرار دارد که در مجموع از دو پل شمالی و جنوبی تشکیل شده است. مجموعه پل های آب بر سر با مصالح سنگ لاشه ای و ملات گچ در دو دوره مختلف ساخته شده بدین گونه که پل جنوبی متشکل از ۴ پایه مربعی شکل با ساختاری مستحکم می باشد که علائمی هرچند نارسا از وجود طاقی هلالی ساخته شده بر روی جفت پایه شرقی دیده می شود که ویژگیهای معماری از سبک های پیش از اسلام حکایت می کند و پل شمالی که تاحدودی سالم تر باقی مانده متشکل از یک دهانه اصلی بلافاصله بر روی بستر رودخانه با طاق جناغی و الحاق فضاهایی به منظور مسطح سازی و راه انتقال آب از سوی غربی به شرق رودخانه تشکیل می شود.

آیا از پل ترناو ارسک دیدن کرده‌اید؟

سبک معماری خاص این پل و طاقهای جناغی و قوس های گچی با استخوان بندی برش های طولی نی و از طرفی مقایسه دقیق این نوع قوسها و نحوه ساخت آن با طاق قوس های قلعه دختر هوگند می تواند دوره ساخت آن را به قرون میانی اسلام نسبت دهد. با توجه به اینکه ارتفاع کال (رودخانه) از بستر تا سطح زمین های فوقانی بین ۱۸ تا ۲۰ متر است معماران سازنده به روشی بی نظیر و با شیب گیری استادانه آب را از فواصل دورتر غربی به سطح پل ها رسانده و با ایجاد رشته قناتی در بدنه غربی کال آب را با عبور از روی پل ها به “چاه قنات ها“ انتقال داده اند به نحوی که اولین چاه در مجاورت کال عمقی بین ۱۰ تا ۱۳ متر دارد در حالیکه ارتفاع سطح پل تا بستر رودخانه به ۷ تا ۸ متر می رسد. با توجه به اهمیت مفهوم آب در زندگی بشر و ابداع راههای بهره برداری و انتقال از منابع آب، حفظ وجوبی این چنین سازه هایی که از توان مهندسین و معماران توانمند ایرانی خبر می دهد

از پل ترناو ارسک چه می‌دانید؟

موقعیت مکانی

پل های ترناو در ١ کیلومتری غرب روستای فتح آباد بخش ارسک شهرستان بشرویه قرار گرفته است.

 منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید