۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۵
کد خبر: 55364386

ورودی قلعه در قسمت جنوبی آن در حدود ۱۳ متر از سطح زمین ارتفاع دارد و به حیاط جنوبی قلعه منتهی می شود. در پوشش سقف بنا از تنه و شاخه های درخت خرما استفاده شده است.

از قلعه کنت چه می‌دانید؟

به گزارش سلام نو، قلعه کَنت متعلق به دوره افشاریه است و توسط مردم عادی، به دستور حاکم وقت در سه طبقه بر روی تپه ای بلند بنا شده است. این بنای تاریخی که سبک معماری آن شباهت زیادی به قلعه سب دارد، در روستای کنت بخش هیدوچ و در ۴۵ کیلومتری شهرستان سیب و سوران واقع شده و  اکنون جز آثار ملی به ثبت رسیده است.

قلعه کنت کجاست | عکس + آدرس و هر آنچه پیش از رفتن باید بدانید - کجارو

قلعه کنت بر روی صخره ای طبیعی در سه طبقه و در زمینی به مساحت ۹۷۰ متر و زیربنای ۸۴۰ متر ساخته شده و سبک معماری آن هم چون قلعه سیب است. ورودی قلعه در قسمت جنوبی آن در حدود ۱۳ متر از سطح زمین ارتفاع دارد و به حیاط جنوبی قلعه منتهی می شود. در پوشش سقف بنا از تنه و شاخه های درخت خرما استفاده شده است. طبقه اول این قلعه در گذشته به اسکان غلامان و کنیزان و اسطبل تعلق داشته و طبقات بالایی حاکم نشین بوده است و مردم عادی حق زندگی در این قلعه را نداشتند. اطراف حیاط مرکزی طبقه عامه نشین می باشد که دارای ۱۱ اتاق و شامل اسطبل ، انبار و چاه آب و ... است و پله هایی که در شمال قسمت حاکم نشین قلعه وجود دارند ارتباط این طبقات را با سایر طبقات فراهم می کند و در ضلع غربی قلعه دو برجک نگهبانی و همچنین دور تا دور قلعه غلامگرد جهت حفاظت قلعه و دفاع از آن است. درب و پنجره های این قلعه چوبی بوده و چاه آب آن نیز که در حصار قلعه واقع شده مخصوص استفاده غلامان و حیوانات موجود در قلعه بوده است. این قلعه به دستور حاکم محلی و توسط معماران بومی در دوره افشاریه ساخته شده است.

قلعه کنت | ویزیت ایران

آب آشامیدنی حاکم روستای کنت از روستای سیب تهیه می شد زیرا در آن زمان آب سیب آبی شیرین بدون هیچ گونه املاح بوده است و خدمت گذاران از روستای کنت حرکت میکردند و بعد از سه روز به روستای سیب میرسیدند و آب را داخل مشک می کردند. دستور ساخت قلعه را سردار شهسوار صادر کرده است که در آن زمان از قدرت زیادی بر خوردار بود. بیشترین قدرت درآن زمان در اختیار اقوامی به نام سرداران بوده است و القابی به نام حاکم وجود نداشته است. احمد خان آخرین فرزند حاکم کنت پس از ۶۹ سال زندگی از این دنیا رخت بر بست. فرزندان احمد خان پس از وی به زندگی داخل روستا و بین مردم بسنده کردند. پس از اینکه قلعه رها شد، در اثر عوامل طبیعی باد و باران بطور جدی تخریب شد و در سالهای اخیر توسط میراث فرهنگی، مرمت شده است.

قلعه کنت | استانداری سیستان و بلوچستان

موقعیت مکانی

قلعه کنت در روستای کنت، ۱۵ کیلومتری بخش هیدوچ و در ۴۵ کیلومتری شهرستان سیب و سوران است

 منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید