امامزاده عمر بن داود (علیه السلام) در شهرستان زیرکوه، بخش زیرکوه، دهستان افین، روستای افین واقع شده است. این مزار در ارتفاع ۱۴۱۰ متری و ۸۵ کیلومتری شرق قاین قرار دارد.

چهار گنبد افین امام‌زاده‌ای در ارتفاعات

به گزبارش سلام نو، مزار چهار گنبد یا آرامگاه عمربن داوود از بناهای مربوط به دوره تیموری (قرن هشتم هجری) است و در روستای افین زیرکوه واقع شده است. این مزار خانه شیخ رجب محدث افینی است که در قسمت مرکزی روستای افین قرار دارد. مزار چهار گنبد آرامگاه عمربن داوود است. بنای این مزار وقفی بوده و علاوه بر مزار عمربن داوود مقبره مجتهد و روحانی عالیقدر شیخ محمد باقر درخشی متوفی به سال ۱۳۱۹ دیده می شود.

چهار گنبد افین امام‌زاده‌ای در ارتفاعات

مزار چهار گنبد یا آرامگاه عمربن داوود از بناهای مربوط به دوره تیموری (قرن هشتم هجری) است. وجه تسمیه این ارامگاه شاید به خاطر وجود چهار گنبد کوچک بر فراز مقبره باشد. مرحوم آیتی بر اساس کتاب عمده الطالب فی انساب آل طالب عمربن داوود را از احفاد ابوالفضل العباس می داند که با چند واسطه نسبش به عباس ابن امیرالمومنین (ع) می رسد. با توجه به اینکه داوود از احفاد حضرت عباس در کلاته مزار در همین نزدیکی دفن است احتمال اینکه عمر فرزند داوود باشد بسیار زیاد است. باستناد گزارش باستان شناسان میراث فرهنگی با توجه به فرم معماری، بنای فعلی بر روی آثار بجای مانده از بنای اولیه احداث شده که مربوط به دورة تیموری می باشد. این بنا دارای پلانی مربع شکل و به ابعاد ۱۱/۷۰ متر طول و ۱۰/۲۰ متر عرض می باشد. ایوان ورودی ساده و به صورت قوس تیزه دار با سکوهایی جهت نشستن و طاقچه هایی در آن و نزدیک به پوشش قوس است که در جنوب شرق بنا واقع شده است.

چهار گنبد افین امام‌زاده‌ای در ارتفاعات

در جبهة جنوب شرقی بنا ۱۴ پله وجود دارد که امکان دسترسی به پشت بام مزار را فراهم نموده است. بعد ازعبور از داخل حیاطی مستطیل شکل به فضای گنبدخانه می رسیم. این فضا به چهار قسمت تقسیم شده که هر کدام با گنبدی نسبتاً کوچک پوشانده شده که قسمتی از وزن هر گنبد توسط ستونی از خشت و گل به ابعاد ۲/۲۰ × ۱/۳۰ متر تحمل می شود. فضای داخلی بنا از خشت و گل و رومالی گچ و دیوارهای بیرونی از سنگ لاشه و ملات ماسه آهک ساخته شده است. بنا از داخل و خارج دارای تزئینات خاصی نبوده و دیوارهای داخلی بنا از گچ پوشانده شده است. عمده مصالح بنای فعلی از خشت و گل و سنگ لاشه ساخته شده و در وسط یک ستون وظیفه نگهداری سقف را بر عهده دارد. در داخل مزار، دو سنگ نوشته وجود دارد که بر روی یکی از آنها نام مجتهد و روحانی معروف بنام «محمد باقر درخشی متوفی به سال اواخر ذی الحجه ۱۳۱۹ هـ. ق» دیده می شود.

چهار گنبد افین امام‌زاده‌ای در ارتفاعات

موقعیت مکانی

امامزاده عمر بن داود (علیه السلام) در شهرستان زیرکوه، بخش زیرکوه، دهستان افین، روستای افین واقع شده است. این مزار در ارتفاع ۱۴۱۰ متری و ۸۵ کیلومتری شرق قاین قرار دارد. جاده آسفالته زیرکوه-بیرجند از میان روستا گذشته و رود افین (رود شور) آنرا به دو بخش قدیم و جدید تقسیم می کند. کوه قلعه قلومو در ۳ کیلومتری شمال غربی این روستا واقع است.  

 منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید