در گذشته در راسته بزازان فضای بزرگی برای نعل‌ زدن به اسب بوده و کاروان‌های مختلفی که از این مسیر می‌گذشتند اسبان خود را در آنجا نعل می زدند.وجه ‌تمایز بازار قدیم گرگان با سایر بازارهای سنتی کشور سرباز بودن آن است.

لذت خرید را در قدیمی‌ترین بازار گرگان تجربه کنید

به گزارش سلام نو، بازار قدیمی گرگان یا بازار نعلبندان در بافت قدیمی گرگان، حد فاصل چهار راه میدان تا سه راه میرکریم و میدان قیصریه قرار دارد. بد نیست بدانید که اکثر مکانهای دیدنی و تاریخی گرگان در محوطه این بازار قرار دارند. در بافت قدیم گرگان، ابنیهٔ تاریخی - مذهبی، آب‌انبارها، کاروانسراها و تیمچه نیز وجود دارد.

لذت خرید را در قدیمی‌ترین بازار گرگان تجربه کنید

بازار نعلبندان در مرکز شهر گرگان و از جنوب به خیابان امام خمینی و از غرب به محله سرچشمه متصل است. نوع ترکیب بافت آن بصورت خطی ( راسته ) است و غالبا به میدان بازارچه متصل می‌شود. بازار استرآباد در قدیم بر خلاف بازار شهرهای بزرگ مانند اصفهان، تبریز و … سر پوشیده نبوده و دکانها در دو ردیف راسته‌ها با درب‌های تخته ای، تاشو بودند. هر راسته عمدتا متعلق به یک صنف نظیر راسته نجاران، زرگران، دباغان و کفش دوزان بوده است. این بازار در قدیم غالبا محل عمده فروشی و ندرتا جزء فروشی بود.
بازار قدیمی گرگان که قدمتی دیرینه دارد، از نظر سبک معماری یکی از زیباترین بازارهای شمال ایران محسوب می‌شود. با توجه به نوشته مقدسی در کتاب احسن التقاسیمـ فی معرفت الـاقالیمـ (سال ۳۷۵ هجری قمری) بازارچه نعلبندان گرگان حداقل بیش از هزار سال قدمت دارد.

لذت خرید را در قدیمی‌ترین بازار گرگان تجربه کنید

در کتاب احسن الطوانین آمده است: ‹‹ قدیمیترین بازاراستراباد بازار نعلبندان است. در این بازار که در وسط شهر واقع شده و از میان آن نهر آبی عبور می‌کند.›› مسجد جامع که در جوار این بازار قرار دارد قدیمیترین مسجد شهر است.
این بازار یکی از مراکز مهم عرضه انواع محصولات بومی و غیربومی است و محصولات صنایع دستی آن، به ویژه دستبافت‌ های ترکمنی معروفیت خاصی دارد.
در محدوده بازار قدیم گرگان، مدرسه محسنیه، سادات، کاروانسراهای حاج امین الاضرب، کاروانسرای حاج محمد تقی خان هزار جریبی، حمام درب نو و سقاخانه حضرت عباس وجود داشته است که با گذشت زمان فقط اسمی از آنها مانده است.
از بناهای مهم و تاریخی داخل بازار نعلبندان می توان به حمام قاضی، مسجد جامع دوره‌ سلجوقیان، تکایای قدیمی، آب انبار و عمارت محمدشاه اشاره کرد. در سال ۱۳۱۱ خورشیدی خیابانی که اکنون خیابان امام نامیده میشود از وسط میدان رد شده، نعلبندان را به دو قسمت شمال و جنوب تقسیم کرده است.

لذت خرید را در قدیمی‌ترین بازار گرگان تجربه کنید

وجه ‌تمایز بازار قدیم گرگان با سایر بازارهای سنتی کشور سرباز بودن آن است و شاید علت این امر نوع خاص معماری و یا شرایط اقلیمی آن زمان بوده است.
در گذشته در راسته بزازان فضای بزرگی برای نعل‌ زدن به اسب بوده و کاروان‌های مختلفی که از این مسیر می‌گذشتند اسبان خود را در آنجا نعل می زدند و از آن جهت به این میدان، نعلبندان گفته‌اند.
میدان تره‌ بار و میدان عباسعلی از مشهورترین میادین شهر هستند که بعد از چندین و چند سال با این که گردپیری بر چهره‌شان نشسته هنوز پویا هستند و هنوز اکثر مردم گرگان بیشتر مایحتاج اولیه خود را از آنجا تامین می‌کنند.

منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید