آینالو تنها بخشی از منطقه وسیع ارسباران است.منطقه جنگلی آینالو در حقیقت منطقه نگهداری مارال ها و آهوهای وحشی است. ویژگی برجسته اش دست نخوردگی و بکر بودن طبیعت آن است . ویژگی مشخصه محدوده آینالو تعدد روزهای مه آلود است.

آینالو منطقه‌ای با روزهای مه‌آلود

به گزارش سلام نو، منطقه حفاظت شده ارسباران با وسعت ۷۲ هزار هکتار در کناره های جنوبی رود ارس در شهرستان کلیبرواقع شده وبه عنوان مکان ذخیره ی بیوسفردریونسکو به ثبت رسیده است و از ارزشهای خاص گیاهی و جانوری برخوردار بوده و جاذبه گردشگری طبیعی ، تفریحی  و آموزشی ویژه ای دارد. ارسبار یا آرازبار و قره داغ یا قراچه داغ نامهایی بودند که جنگل ارسباران در دورانهای مختلف به آنها معروف بوده است. محدوده آینالو بخش بسیار کوچکی از منطقه ۸۰ هزار هکتاری حفاظت شده ارسباران می‌باشد که از شمال غربی به روستای وایقان و از جنوب شرقی به روستاهای بالان و بهروز منتهی می‌شود.کمپینگ و یا منطقة حفاظت شدة آینالو با مختصات جغرافیایی ۴۶ درجه و ۴۷ دقیقه طول شرقی و ۳۸ درجه و ۵۳ دقیقه عرض شمالی، در فاصلة ۴۵ کیلومتری شهر کلیبر واقع شده است.

آینالو منطقه‌ای با روزهای مه‌آلود

طبیعت این محدوده بسیار زیبا و سحرانگیز است و هر بیننده ای را بر سر ذوق می آورد. نخستین ویژگی برجسته اش دست نخوردگی و بکر بودن طبیعت آن است .
قدمت آن به پیش از عصر یخبندان می رسد و یکی از چند زیست بوم غنی بر روی کره زمین است. این منطقه پوشیده از جنگل ، استیپ و سایر پوشش های گیاهی است. آینالو منطقه کوهستانی و جنگلی سر سبزی است که طبیعت زیبایی دارد و دور تا دور ده ها هکتار از جنگلهای واقع در این منطقه توسط سازمان حفاظت از محیط زیست تور سیمی کشیده شده که به محلی برای نگهداری چندین گوزن جهت دید عموم و تکثیر و رها سازی در کل منطقه تبدیل شده است.
ارسباران ناحیه کوهستانی وسیعی است در شمال آذربایجانشرقی، که از شمال کوه قوشا داغ در جنوب اهرتا رود ارس گسترده است. ارسباران در شرق با شهرستان مشکین شهر و مغان، در جنوب با شهرستان سراب ، و در غرب با شهرهای تبریز و مرند هم مرز است. در سال ۱۹۷۶، یونسکو۷۲،۴۶۰ هکتار از اراضی منطقه، در محدودهٔ '۴۰ °۳۸ تا '۸ °۳۹ شمالی و'۳۹ °۴۶ تا '۲ °۴۷ شرقی، را بعنوان ذخیره گاه زیست کره ثبت کرد.منطقه جلفا و ارسباران از نظر گیاهشناسی بطور کلی جزء ناحیه اصلی اروپ - سیبری و بخش فرعی تر آن با نام هیرکانین است که از مغرب تا ارسباران و از مشرق تا جنگل های گلستان ادامه دارد و مساحت آن با درنظر گرفتن جنگل های ارسباران به ۳ میلیون هکتار می رسد.
این منطقه حدود ۵۰  کیلومتری شهر کلیبر و در ۱۵ کیلومتری روستای عاشقلو (ساحل ارس) قرار دارد. آینالو منطقه کوهستانی و جنگلی سر سبزی است که طبیعت زیبایی دارد دور تا دور ده ها هکتار از جنگل‌های واقع در این منطقه توسط سازمان حفاظت از محیط زیست تور سیمی کشیده شده که به محلی برای نگهداری چندین گوزن جهت دید عموم و تکثیر و رها سازی در کل منطقه تبدیل شده است .

آینالو منطقه‌ای با روزهای مه‌آلود

پوشش گیاهی و جانوری آینالو

هر چند جاده منتهی به آینالو پر پیچ و خم بوده و برای رانندگان وسایل نقلیه همیشه خطرآفرین است، اما طبیعت بسیار زیبای آن که در میان کوههای سربه فلک کشیده و مملو از درختان وحشی قرار دارد، خستگی راه پر پیچ و خم را کاهش می دهد.
این منطقه پوشیده از جنگل ، استیپ و سایر پوشش های گیاهی است. جنگلهای منطقه علاوه بر تنوع عظیم گیاهی، عمده ترین گونه های پستانداران و پرندگان حمایت شده یا کمیاب را نیز در چتر حمایت خود دارد. منطقه جنگلی آینالو در حقیقت منطقه نگهداری مارال ها  و آهوهای وحشی است که از چند سال پیش به این منطقه آورده شده اند. همچنین این منطقه دارای پوشش جنگلی و مرتعی فراوانی بوده  که از جمله آنها می توان به: بلوط، ممرز، افرا، گیلاس وحشی، سرخدار، بارانک، نارون، ارس، گردو، گلابی وحشی، زالزالک، انار و ... اشاره کرد. در این منطقه گونه های جانوری دیگری که در تبعیت از کل اکوسیستم ارسبارانی است زیست می کنند.
قصر آینالی
نام روستای آینالو از نام بنایی گرفته شده است که در دوره قاجار در این منطقه ساخته شده و اکنون ویرانه های آن باقی است. ظاهراً قصر به خاطر سقف فلزی، مانند آینه‌ نور را منعکس می‌ کرده است و مردم، که برای اولین بار شاهد چنین موردی می‌ شدند، آن را آینا لی (آینه ای) نامیده‌ اند. در حال حاضر تنها دیوارهای عمارت سالم مانده است. لازم به توضیح است که روستای تاریخی وایقان هم در همسایگی این منطقه قرار دارد.

آینالو منطقه‌ای با روزهای مه‌آلود

مارال‌ها و طبیعت آینالی

یکی از کارشناسان محیط زیست می‌گوید: با توجه به اینکه منطقه آینالی محل اجرای طرح احیای نسل مارال است همواره مورد بازدید گردشگران زیادی قرار می‌گیرد. متاسفانه این گردشگران به خاطر عدم رعایت اصول بهداشتی منطقه آینالی را به مرحله تخریب رسانده اند.
یک تحقق اخیر سه نقطه شهرستان کلیبر را با بالاترین توانمندی گردشگری مشخص کرده است. این سه مکان، که در مجاورت جاده کلیبر - عاشقلو (مسیر عباس آباد- آینالو - وایان) قرار گرفته‌اند، عبارتند ازقلعه بابک، دره مکیدی و آینالو. آینالو در بکرترین قسمت از بخش‌های جنگلی ارسباران قرار گرفته است. این جنگلها، به دلیل عدم حفاظت صحیح و احیانا تغییرات آب و هوایی، در حال حاضر به صورت پراکنده به شهرستان‌های کلیبر، جلفا، ورزقان، اهر محدود می‌شود. ویژگی مشخصه محدوده آینالو تعدد روزهای مه آلود است. به لطف همین شرایط خاص جنگل انبوه، علیرغم سطح نسبتاً پایین بارندگی (۴۵۰-۶۰۰ میلیمتر)، توانسته است از طریق بارش مخفی (مه-بارش) شکل بگیرد

سکنه روستای آینالو

درآغاز قرن بیستم میلادی آینالو یکی از ۱۷ روستای ارمنی نشین ارسباران بود. متعاقب مهاجرت ارمنیان به تبریز و تهران روستا مسلمان نشین شد. تا یک سال قبل ازانقلاب  تمام سکنه به شهر مهاجرت کردند. در سال ۱۳۷۰ هنوز دو خانواده، که بعد از انقلاب برگشته بودند، در روستا زندگی می‌کردند.

آب و هوای منطقه

ارتفاع آن از سطح دریا در حدود ۱۵۰۰ متر است و اقلیمی معتدل و کوهستانی دارد. آب و هوای آن در فصل بهار و تابستان مطبوع و دلپذیر و زمستان آن سرد است.
این ناحیه در تمام فصول بوسیله باران و برف مشروب می گردد. نوسان حرارت آن زیاد و زمستانش معمولاً سخت و شدید می باشد، هر چند در مجاورت اقیانوس ها و دریاها دارای زمستانی مطبوع تر و معتدل تر است. جنگل های ارسباران یا قراچه داغ که در آذربایجان شرقی قرار گرفته است جزو جنگل های نیمه مرطوب بوده که از جامعه بلوطستان و مشتقات آن، با درختان غالب اوری و ممرز تشکیل می شود. پوشش گیاهی در دو طرف رودخانه در ساحلهای ایران و آذربایجان نسبتاً متنوع می باشد. پوشش گیاهی شامل نیزار، بوته زار و در برخی مناطق پوشش درختچه های گز می باشد.

آینالو منطقه‌ای با روزهای مه‌آلود

امکانات رفاهی منطقه

سه چهار عدد کانتینر توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به اینجا آورده شده که به صورت رایگان جهت استفاده در اختیار مسافران قرار میگیرد. در کمپ آینالو بیش ار ۱۰ آلاچیق مخصوص پیک نیک و چادر زدن وجود دارد.
در کمپ امکانات خرید وجود ندارد و پیشنهاد می شود مایحتاج غذایی خود را از کلیبر تهیه کنید.
در بین راه کلیبر، کمپ گردشگری مکیدی وجود دارد که دارای امکانات خوبی است و امکان تهیه مایحتاج به صورت محدود تر از کلیبر در آن جا وجود دارد.
در صورت بارندگی سقف های تراس های اطراف عمارت می تواند شما را در امان دارد. شیر آب آشامیدنی در وسط روستا کنار جاده موجود است. امکان گرفتن اتاق یا خانه محلی تقریبا وجود ندارد.
دستشویی و سرویس بهداشتی موجود در این مکان نیز  اصلاً تعریفی ندارد.

موقعیت مکانی منطقه

این منطقه در ناحیه شمال غربی شهرستان کلیبر واقع گردیده است.این منطقه در حدود ۵۰ کیلومتری شهر کلیبر و در ۱۵ کیلومتری روستای عاشقلو (ساحل ارس)قرار دارد.این محدودة حفاظت شده از شمال غربی به روستای وایقان و از جنوب شرقی به روستاهای بالان و بهروز محدود میشود.
این محدوده از شمال به اصلاندوز و از جنوب به شهرستان ورزقان و کلیبر و از غرب به جلفا  منتهی می شود.
یکی  دیگر از راههای دسترسی به آینالو از طریق جادة پارس آباد - جلفا میباشد.

آینالو منطقه‌ای با روزهای مه‌آلود

مسیر دسترسی به منطقه

جاده آینالو از طرف عاشقلو تماماً آسفالت هست فقط مسیر فرعی به خود آینالو که حدود یک و نیم کیلومتر است خاکی است ولی از طرف کلیبر تا روستای اسکلو آسفالت و بقیه مسیر خاکی است.
منبع: تریپ یار  
 

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید