اندازه ارتفاع دهانه غار بیش از ۱۰متر و عرض آن تقریبا ۱۰متر می باشد. دهانه غار به شکل طاق است و مثل اینکه سنگ دهانه غار بصورت منظم تراش داده شده است.در انتهای درون غار چشمه آب نیز وجود دارد

وایقان غاری درون چشمه در آذربایجان شرقی

به گزارش سلام نو، غاری بزرگ و دیدنی در روستای وایقان از توابع بخش عاشقلوی شهرستان خداافرین، در  دامنه کوه هرا سر وجود دارد که آنرا می توان یکی از عجایب خلقت الهی و مکانی جذاب برای تفرج نام برد.اما متاسفانه این مکان حتی برای بسیاری از اهالی منطقه آشنا نیست. در دهه اخیر با وجود اینکه جنگلهای ارسباران میزبانی بسیاری از مسافرین و دوستداران طبیعت و گردشگران را بخصوص در فصلهای بهار و تابستان، به خود اختصاص می دهد، به دلیل عدم آشنایی با جاذبه های توریستی منطقه، مسیر کمتر کسی به این غار می افتد. این غار هم از لحاظ کاوش های باستان شناسی و هم از لحاظ طبیعی و غارشناسی دارای اهمیت ویژه ای است.

وایقان غاری درون چشمه در آذربایجان شرقی

اندازه ارتفاع دهانه غار بیش از ۱۰ متر و عرض آن تقریبا ۱۰ متر می باشد. دهانه غار به شکل طاق است و مثل اینکه سنگ دهانه غار بصورت منظم تراش داده شده است.محوطه دهانه غار نیز برای استراحت مناسب می باشد. مساحت آشکار درون غار بیش از ۱۰۰۰ متر مربع می باشد و ارتفاع سقف درون غار در بعضی از جاها به ۵۰ متر نیز می رسد. اما درون غار بسیار تاریک است و گردش در درون آن بدون نور افکن قوی غیرممکن می باشد. در انتهای درون غار  چشمه آب نیز وجود دارد. درون غار از طاقچه ها و قندیل های زیبا تزئین شده است. از جانوران درون غار فقط خفاش را می توان نام برد و تا کنون هیچ موجد زنده  و وحشی دیگری درون غار دیده نشده است. از اینکه ادامه غار به کجا منتهی می گردد اطلاعات دقیقی در دست نیست. قدمت این غار مشخص نیست. از این حیث لازم است به همت مسولین محترم منطقه این غار توسط نهاد های ذیربط و کارشناسان میراث فرهنگی و باستان شناسان مورد کاوش قرار گیرد و گذشته و سابقه این غار مورد برسی قرار گیرد و در فهرست آثار ملی ثبت گردد. با عنایت به اینکه کوه بالای غار بسیار بزرگ است احتمال اینکه ادامه غار در سرتاسر زیر کوه و اعماق آن ادامه داشته باشد بسیا ر زیاد است.

وایقان غاری درون چشمه در آذربایجان شرقی

موقعیت مکانی:

این غار در مسیر کلیبر به خداآفرین و در روستای وایقان قرار دارد. اگر از جاده اصلی روستای وایقان تقریبا ۷۰۰ متر به طرف روستای وایقان حرکت کنیم ، در سمت راست جاده (۲۰۰ متر بالاتر) دردل کوه، دهانه بزرگ غار نمایان می گردد.

منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید