۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۳
کد خبر: 55364075

موغار از دو کلمه "مغ" و "آر" تشکیل شده، در اصل اسم آن "مغ آر" بوده که به مرور زمان موغار تلفظ شده است. مُغ در اصل مُک بوده و به معنی پیشوای زردشتی و مرد روحانی زردشتی است.

موغار روستایی تاریخی در اصفهان

به گزارش سلام نو، روستای موغار به دلیل دارا بودن بافت تاریخی و جاذبه های گردشگری متعدد و تاریخی و همچنین قدمت بیش از ۲۵۰۰ سال، در میان تل‌ های شنی قرار گرفته و طبیعتی بسیار منحصربفرد دارد. آسمان پرستاره و رصد شهاب سنگ‌ ها و اجرام آسمانی خاطرات دل انگیزی برای شما فراهم می کند.

موغار روستایی تاریخی در اصفهان

موغار از روستاهای گرمسیر از توابع بخش مهاباد شهرستان اردستان در استان اصفهان است. قدمت این روستای ۲۵۰۰ ساله از گنج ‌های اکتشافی خانه ‌های کهن بافت تاریخی و ارگ ‌های متعدد آن به دست می ‌آید. مردم این منطقه از اقوام اولیه ایرانی و تمدن‌ های کهن بشری به ‌شمار می ‌رود، از سوی دیگر کویر بی بدیل که اکو سیستمی بکر و باور نکردنی دارد بر جذابیت آن می افزاید. موغار به دلیل موقعیت جغرافیایی مورد تاخت و تاز اشرار زیادی قرار میگرفت به همین دلیل ساکنین هنگام حمله اشرار به قلعه روستا پناه می بردند. موغار دارای دو ارگ (قلعه) قدیمی است که شامل ارگ کهنه با قدمتی بیشتر از پانصد سال و ارگ (قلعه) نو با قدمتی بیش از سیصد سال است. عده ای نیز تحمل ناامنی‌ ها را نداشته و از طریق کویر به ورامین کوچ کردند که الان نیز نوادگان آنها در ورامین و اطراف ان به نام مغاره معروف هستند در حالیکه موغار را نشناخته و هیچ اطلاعی از موقعیت موغار ندارند.

موغار روستایی تاریخی در اصفهان

وجه تسمیه

موغار از دو کلمه "مغ" و "آر" تشکیل شده، در اصل اسم آن "مغ آر" بوده که به مرور زمان موغار تلفظ شده است. مُغ در اصل مُک بوده و به معنی پیشوای زردشتی و مرد روحانی زردشتی است. جمع آن مُغان است و مغان طبقه ای پائین تر از موبدان بوده اند، در واقع "آر" برای نسبت است، بنابراین مغار (موغار) به معنی مکان پیشوای زردشتی می باشد. ممکن است که در عهد باستان در موغار آتشکده یا آتشکده هایی نیز وجود داشته است.

موقعیت جغرافیایی

موغار در شمال غربی شهر اردستان و ۲۵ کیلومتری نطنز واقع است. طول جغرافیایی آن ۵۲ درجه و ۱۲ دقیقه و عرض جغرافیایی ۳۳ درجه و ۳۳ دقیقه و ارتفاع آن از سطح دریا ۹۹۷ متر می باشد. موغار در کنار جادهٔ ترانزیت تهران، بندرعباس و پاکستان قرار گرفته و راه ‌آهن بین‌ المللی خلیج فارس و دریای عمان به روسیه و چین و اروپا در قلب دهستان و در میان مزارع گندم و جو ایستگاه دارد.

موغار روستایی تاریخی در اصفهان

شرایط اقلیمی

ترکیب آب و هوای سرد و گرم و زمستان ‌های سرد و تابستان‌ های گرم و اختلاف دمای زیاد شب و روز از ویژگ ی‌های کویر است. موغار نیز با آب و هوای کویر هماهنگ است. میزان بارندگی سالیانه ۷۵ الی ۱۰۰ میلی ‌متر است که این میزان یک هشتم میانگین بارندگی جهانی است. شن ‌های روان با آمدن بادهای چهارگانه خراسان و کاشان، پاییزی و اسفندی بر فراز دهستان به پرواز درمی‌ آیند و سبب کاهش دید می ‌شوند. گرمترین دما در تابستان ۴۷ درجه سانتی گراد و در زمستان سردترین دما به ۸- می ‌رسد.

محصولات و صنایع دستی

فعالیت عمده مردم موغار کشاورزی و باغداری است، مخصوصا صیفی کاری در این منطقه رواج دارد. زعفران، انار، پسته، زیتون، طالبی صادراتی، خربزه، انگور و محصولات دامی در این منطقه به عمل می آیند. قالیبافی بخشی از هنر مردمان این منطقه است.

موغار روستایی تاریخی در اصفهان

جاذبه های گردشگری

مسجد جامع موغار

مسجد جامع این روستا با قدمتی بیش از پانصد سال توسط فردی به نام «حاج ربیع» ساخته شده است. برخی قدمت این مسجد را برابر با مسجد جامع نطنز می دانند. این مسجد دارای شبستان زیرزمینی بسیار قدیمی و البته زیبا می باشد که هنوز جای مشعل و چراغ ها داخل آن دیده می شود. این نوع شبستان در مسجد سامع الدین زواره نیز وجود دارد.

بقعه پیر بابا اسماعیل

بقعه پیر بابا با گنبد خشتی که جای شمعدانی از عصر صفوی بر دیوار آن ساخته شده است از مکانهای دیدنی روستا است. سنگ قبر متناسب با نام زیارت نیست. نوشته این سنگ به اندازه ۳۶*۶۳ به خط نستعلیق است که بر روی آن نادعلی نوشته شده است. دور تا دور سنگ هم نام دوازده امام به خط نسخ کتابت شده است.

موغار روستایی تاریخی در اصفهان

ارگ موغار

در این روستا دو قلعه قدیمی وجود دارد که یکی به زمین زراعی تبدیل شده ولی دیگری هنوز به همان سبک باقی مانده است. این ارگ از آثار منحصر بفرد و ناشناخته کویر مرکزی ایران است و شباهت زیادی به ارگ بم دارد. این قلعه تاریخی با وسعت سه هزار متر مربع در دو طبقه و چهار برج دیده بانی مربوط به دوره قاجار است. این اثر ارزشمند تاریخی که تمام سازه های آن خشت و گل است دارای یک در ورودی با دیواره های بلند است که ورود به داخل آن غیرممکن است. به گفته اهالی عکس هایی از این قلعه توسط گردشگران انگلیسی در ابتدای قرن بیستم تهیه شده که در آن زمان این قلعه سالم و مورد استفاده مردم و مسافران قرار می گرفته است. بخش های مسکونی این قلعه تاریخی به مرور زمان تخریب شده اما چهار برج و دیوار خارجی آن سالم مانده است. ساباط ها، گذرها و خانه های قدیمی در کنار این آثار ارزشمند دیده می شوند.

موقعیت مکانی

روستای موغار در ۲۵ کیلومتری شهر اردستان، در بخش مهاباد و در کنار جاده ترانزیت تهران-بندرعباس قرار گرفته است.

 منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید