گرفتن تلخی آبلیمو خانگی به راحتی به کمک نمک و هویج امکان پذیر است. روش های نگهداری از آبلیموی طبیعی در خانه بدون تلخ و خراب شدن را بخوانید.

گرفتن تلخی آبلیمو خانگی با کمک نمک و هویج

گرفتن تلخی آبلیمو خانگی باعث می شود بتوانید مدت بیشتری از آن استفاده نمایید. در این مقاله بهترین روش های نگهداری از آبلیمو و راهکارهای گرفتن تلخی آن را به شما می گوییم.

در قدیم آبگیری از لیمو ترش را به صورت دستی انجام می دادند. یعنی ابتدا تک تک لیموها را شسته و سپس دانه های میوه را جدا می کردند. در مرحله بعدی با ابزارهایی ساده آب لیمو ترش را گرفته و از آن برای طعم دادن به غذا استفاده میشد.

اما این روش برای حجم کمی از لیمو ترش جوابگو است و در حجم های زیاد، باید از دستگاه های ماشینی برای گرفتن آب لیمو ترش استفاده کرد. این دستگاه دانه های لیمو ترش را له کرده و آن را با آبلیمو قاطی می کند. بسیاری از کدبانوهای ایرانی، این موضوع را دلیل تلخی آبلیمو می دانند.

اما یک دلیل محتمل دیگر نیز برای تلخی آبلیمو وجود دارد که مربوط به ترکیب روغن های اسانسی موجود در پوست لیمو می باشد. چون هنگام آبگیری از لیمو، به پوست میوه فشار آمده و برخی از این روغن ها با یکدیگر ترکیب می شوند. ترکیب برخی از این روغن ها تلخ است و باعث تلخی آبلیمو می شود.

برای اینکه آبلیموی تازه را به بهترین شکل نگهداری کنید، لازم است تا با روش‌های نگهداری از آبلیموی تازه آشنا شوید. در صورت عدم نگهداری صحیح ممکن است آبلیمو تغییر رنگ داده و یا حتی طعمش هم تغییر کند. نکات نگهداری از آبلیموی تازه عبارت است از:

برای اینکه رنگ آبلیموی تازه با گذشت زمان کدر و سیاه نشود، باید آن را در جای تاریک و به دور از نور نگهداری کنید. حتی می‌توانید با کشیدن یک پلاستیک مشکی روی شیشه آبلیمو از حفظ رنگ آبلیمو مطمئن شوید.

نکته بسیار مهم در نگهداری همه ترشیجات از جمله آبلیمو این است که باید در ظروف شیشه‌ای نگهداری شوند. به هیچ عنوان در ظروف و بطری‌های پلاستیکی آن‌ها را نگه ندارید، چرا که اسید موجود در ترشیجات، مواد موجود در ظروف پلاستیکی را اکسید کرده و مواد سمی‌ تولید می‌کنند که برای سلامت انسان بسیار خطرناک هستند.

اولین مرحله انتخاب لیموهای مناسب و سنگین است، هرچه لیمو سنگین تر باشد آبدار تر است، همچنین لیموهای کوچکتر ترش تر هستند. لیموهای خریداری شده را به مدت یک شب تا صبح درون ظرفی پر از آب ولرم خیس کنید. با این ترفند آب لیموها بیشتر گرفته می شود و لیموها خشک نیز نرم تر می گردند. 

اگر لیمویی به شکل کپک زده و گندیده در میان لیموها بود آن را جدا کرده و دور بریزید. 

اگر مقدار لیموهای شما کم است سعی کنید که در منزل آب آنها را توسط آب میوه گیری دستی تهیه کنید چرا دستگاه های آب میوه گیری، هسته لیمو را نیز له کرده و موجب تلخ شدن آب لیمو می شوند. 

دستگاه آب گیری را قبل از شروع کار به طور کامل شستشو داده و خشک کنید تا امکان وجود هرگونه میکروب و آلودگی از بین برود.

اگر می خواهید که آب لیمو را برای مدت طولانی نگه داری کنید باید پس از آب گیری، آب لیمو را از صافی عبور دهید زیرا تفاله های موجود در آب لیمو باعث زودتر خراب شدن آن می شود.

از این تفاله ها نیز می توان بار دیگر استفاده کرد، بدین صورت که آنها را در بسته های کوچک قرار داده و در فریزر بگذارید. در تهیه غذا و یا شربت لیمو می توانید از این تفاله ها استفاده کنید، این تفاله ها موجب خوشمزه تر شدن شربت و غذا می شوند. 

آب لیموی تهیه شده را در بطری نگه داری کنید. بطری ها را از قبل خوب بشوئید و سپس خشک کنید. بعد آبلیمو را در بطری بریزید و درب آن را کاملاً محکم کنید. در صورتی که هوا وارد بطری شود آب لیمو خراب و سیاه خواهد شد.

برخی افراد برای پیشگیری از خراب شدن آب لیمو ، آن را می جوشانند که کاملا اشتباه است زیرا موجب از بین رفتن خواص و ویتامین C لیمو می شود. جدا کردن هسته و تفاله ها برای جلوگیری از خراب شدن آب لیمو و رعایت نکات زیر کافی است. 

لیمو ترش حاوی آنزیمی به نام «تکستیناز» است که باعث ته نشین شدن پالپ ها می شود. در روش صنعتی، این آنزیم را با حرارت دهی لازم غیرفعال می کنند و به همین دلیل است که نمونه های صنعتی آبلیمو ته نشین نمی شود. اما این آنزیم کشی در روش خانگی انجام نمی گیرد و همین موضوع نیز، باعث ته نشینی پالپ ها می گردد.

ممکن است کارخانه ها ، آبلیموی طبیعی را با جوهرلیمو (اسید سیتریک) و رنگ های مجاز خوراکی و آب مخلوط کنند و با کم و زیاد کردن ترکیب ها ، طعم و رنگ آبلیموی طبیعی را به وجود بیاورند.

البته چنین آبلیمویی دیگر آبلیموی خالص محسوب نمی شود و این کار هم نوعی تخلف و تقلب است.

معمولا این نوع تقلب با مهارت کامل انجام می شود و مصرف کننده به هیچ وجه نمی تواند متوجه آن بشود بنابراین فقط باید آبلیموهایی با مارک و نشان معتبر و استاندارد تهیه کرد.

اگر میخواهید مطمئن شوید که آیا آبلیمو خراب شده است یا خیر موارد زیر را مطالعه کنید. اما فراموش نکنید که آبلیمو به علت ترکیبات خاص خود در مدت زمان طولانی فاسد و خراب میشود و به سرعت خراب نمیشود.

البته مواردی مانند رنگ آبلیمو و طعم آن هم میتواند کمک کند تا تشخیص دهید آبلیمو فاسد شده است یا خیر، اما رنگ و طعم آبلیمو کیفیت آبلیمو را بیشتر نشان میدهند.

برخی از تحقیقات و بیانات اعلام کرده اند که آبلیمو به علت خاصیتی هایی که دارد هرگز خراب و فاسد نمیشود. میتوان گفت که بله این موضوع کاملا درست است و آبلیمو تقریبا هرگز خراب نمی شود اما این نکته را فراموش نکنید که از آبلیمو به منظور خوش طعم کردن غذا مورد استفاده قرار میگیرد و زمانی که فاسد شود طعم و رنگ خود را از دست میدهد و دیگر استفاده کردن از آن فایده ای ندارد.

همانطور که میدانید همه مواد خوراکی فاسد و یا خراب میشوند اما آبلیمو به علت داشتن اسید سیتریک که یک ماده کاملا طبیعی و نگهدارنده است و همین ماده نگهدارنده طبیعی باعث میشود تا آبلیمو بسیار دیرتر از بقیه موادغذایی دیگر فاسد شود. 

اگر از شرایط تولید آب لیموهای خانگی اطلاع نداشته باشید ، حتما مصرف آبلیموی صنعتی که مجوزهای لازم بهداشتی و مهر استاندارد دارند ، بهتر است.

ضمن اینکه آبلیموهای صنعتی استاندارد ، پاستوریزه می شوند و آنتی اکسیدان هم به آن ها افزوده می شود ، اما حتی اگر خودتان در منزل آب لیمو تهیه کنید ، امکان پاستوریزه کردن یا افزودن آنتی اکسیدان به آن را نخواهید داشت.

ظرف مدت یک ماه آب لیمو را مصرف کنید. نور و گرما می توانند به سادگی باعث اکسیده شدن روغن های موجود در آب لیمو و نامطلوب شدن رنگ و طعم آن شوند.

مصرف خوراکی های اکسیدشده به هر حال می تواند در طولانی مدت عوارض مختلفی داشته باشد. به همین دلیل در صنایع غذایی به موادی مانند آبلیمو یا روغن های مخصوص سرخ کردن ، مواد آنتی اکسیدان می زنند تا جلوی ایجاد این عوارض را تا حد ممکن بگیرند.

همانطور که اشاره شد، گرفتن تلخی آبلیمو خانگی با هویج به آسانی امکان‌پذیر است. آبلیمو به دلیل طعم ترش و مطلوب و همچنین خواص بی شماری که دارد، به عنوان چاشنی در غذاها و سالادها بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ بنابراین خوب است تا با رعایت اصول نگهداری از آبلیمو، طعم و رنگ طبیعی آن را حفظ کرده تا بتوانید در تمام روزهای سال از آن استفاده کنید و لذت ببرید.  گرفتن تلخی زیتون نیز مانند آبلیمو روش‌های بسیار آسانی دارد و یادگیری آن برای علاقه‌مندان به زیتون می‌تواند مفید باشد. 

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید