نام اصلی این روستا به لحاظ داشتن آب و هوای بسیار مطلوب خوب (خورتات، خرداد) بوده که به مرور زمان به روستای خور شهرت یافته است.

روستای خور البرز مقصدی مناسب برای گردشگری

به گزارش سلام نو، روستای خور در شمال غرب تهران، در دامنه قله گندم چال، در ارتفاعات استان البرز و شهرستان ساوجبلاغ قرار دارد. این روستا با طبیعت بی نظیر و داشتن جاذبه های متعدد می تواند مقصد خوبی برای گردشگران باشد. قله ‌ها و دره ‌های سرسبز و پیچ‌ در پیچ و باغهای زیبا، آبشار، رودخانه و چشمه خور، قلعه خور، چنار ۸۰۰ ساله،  بقعه امامزاده سلیمان، زبیده خاتون، چشمه خان کهریزک و کوه نمار از دیدنی های این روستا است.

روستای خور البرز مقصدی مناسب برای گردشگری

شهرک خور از روستاهای قدیمی شهرستان ساوجبلاغ با پیشینه بالای ۲۰۰۰ سال است که در ناحیه سردسیری کوهستان‌ های شمال باختر شهر هشتگرد واقع شده و با رشد جمعیت و توسعه، این روستا تبدیل به شهرک شده است. روستای «خور» در نزدیکی شهر هشتگرد قرار دارد و علاوه بر طبیعت زیبا، دارای پیشینه تاریخی است. از دیدنی های این روستا و منطقه اطراف آن می توان به امامزاده سلیمان (ع)، تپه ها و دره دو چنار، امامزاده برچشمه یا زبیده خاتون، برج و باروی قلعه خور و از همه مهمتر، چنار ۸۰۰ ساله اشاره کرد.

روستای خور البرز مقصدی مناسب برای گردشگری

موقعیت جغرافیایی

روستای خوراز توابع بخش مرکزی شهرستان ساوجبلاغ با ۸ کیلومتر فاصله از مرکز شهرستان از شرق به شهر جدید هشتگرد و روستای فشند، از غرب به روستای عرب آباد و هیو، از جنوب به هشتگرد و از شمال به طالقان متصل است و در موقعیت ۵۰ درجه و ۴۲دقیقه و ۳۵ثانیه طول و ۳۶ درجه و ۰۰ دقیقه و ۵۲ ثانیه عرض جغرافیایی و ۱۲۵۵ متر ارتفاع از سطح دریا قرار دارد.

اقتصاد

شغل و منبع در آمد اهالی این روستا کشاورزی و دامداری به روش سنتی و کار در کارخانجات فخر ایران است که با صد هکتار زمین زیر کشت محصولات زراعی مانند گندم و جو تولید می کنند. محصولات باغات خور سیب، گوجه سبز، زرد آلو و گیلاس است.

همه چیز درباره روستای خور البرز - تورهای ماژلان

جاذبه‌های گردشگری

  • چنار: در ناحیه «زرچه گانی» که به چنارتپه مشهور است، درختان کهنسال و بزرگی از گونه چنار دیده می شود که بسیار زیبا و دیدنی است. در نزدیکی محوطه مسجد جامع نیز چناری ۸۰۰ ساله وجود دارد که به عنوان سندی زنده، از تاریخی بودن منطقه حکایت دارد.
  • آبشار خور: آبشار از روستای خور تقریباً ۲ کیلومتر فاصله دارد که با طی زمان ۳۰ الی ۴۵ دقیقه از میان درختان زیبای سیب ترش، گوجه‌سبز، زردآلو و گیلاس و طبیعت زیبای منطقه به پای آبشار خور خواهید رسید. به دلیل جلوگیری از هدر رفت آب چشمه مسیر نهر آب از نزدیکی آبشار تا روستای خور به ‌وسیله کانال کوچکی هدایت می‌ شود که در میان مسیر دریچه ‌هایی برای تغییر مسیر آب به سمت باغات تعبیه شده است. این آبشار به‌ اندازه‌ای بلند است که از فاصله‌ ای دور می ‌توان آنرا دید. امحل ریزش آب به ‌صورت صخره ‌ای و کاملاً عمود بر زمین است. در فصول سرد سال به دلیل برودت هوا، آب آبشار یخ میزند و منظره زیبایی ایجاد می ‌کند اما در عوض به دلیل ارتفاع برف رسیدن به آبشار نیز سخت ‌تر می ‌شود.
  • امامزاده زبیده خاتون: در شمال غربی روستای خور منطقه‌ ای به نام بر چشمه وجود دارد که در دامنه کوه آن می ‌توان چشمه، کوره آهک‌ پزی قدیمی و بقعه ‌ای متعلق به دوره ایلخانی را مشاهده کرد، این بقعه را زبیده خاتون می ‌نامند. بنای سنگ و گچی این امامزاده که در نوع خود دیدنی و کم نظیر است بر پلانی هشت ضلعی ساخته شده است.
  • امامزاده سلیمان: این امامزاده بر روی تپه ‌ای در وسط روستای خور قرار دارد. قدمت بنای امامزاده به دوران ایلخانی بر می ‌گردد که در دوران صفوی و قاجار الحاقاتی به آن افزوده شده است. مصالح بنا از سنگ با ملاط گل و گچ و نوع پوشش آن از نوع گنبد مخروطی است.
  • پیست اسکی خور هم در نزدیکی روستای خور قرار دارد که بزرگ‌ ترین پیست اسکی منطقه محسوب می‌ شود.
  • در مرکز روستا گورستانی قدیمی قرار دارد که در آنجا نیز آثار سنگ‌ هایی با قدمت ۶۰۰ تا ۷۰۰ سال با نام اشخاصی که پسوندهای منتصب به خور دارند یافت می‌ شود.

جاذبه های گردشگری روستای خور | آبشار، قلعه و گورستان تاریخی و.. ☀️ این تودی

پوشش گیاهی و زیست جانوی

تپه‌ ها و کوهستان ‌های این منطقه به دلیل برخورداری از آب فراوان، خاک حاصلخیز و شرایط رشد مطلوب مخصوصاً در فصل بهار میهمان گونه‌ های گیاهی خوراکی و درمانی مثل ریواس، آویشن، کنگر، پونه و غیره است. با توجه به داشتن آب‌ و هوای کوهستانی جانورانی مانند قوچ، میش، کل، بز، گرگ، شغال، روباه و پرندگانی از نوع کبک، مرغ کوهی، عقاب، شاهین، جغد، قناری، بلبل، شانه ‌به‌ سر و دارکوب در این محدوده دیده‌ می شوند.

مسیر دسترسی

کیلومتر ۷۵ اتوبان تهران-قزوین بعد از شهر جدید هشتگرد خروجی اول به سمت راست خروجی خور. فاصله تهران تا روستای خور، فاصله مناسبی برای گشت و گذار چند ساعته و فرح بخش است. فقط کافی است تا کرج رانندگی کنید. سپس به سمت جاده چالوس بپیچیده و در ۱۷ کیلومتری شهر کرج از جاده انحرافی خور به طول ۵ کیلومتر، به این روستای خوش آب و هوا برسید.

پس از طی مسافت ۱۷ کیلومتر از شهر کرج به سمت چالوس (در حدود ۳ کیلومتر قبل از سد کرج) وارد مسیر فرعی آسفالته خوزنکلا می‌ شوید. با طی مسافت تقریبی ۱۷ کیلومتر و گذشتن از خوزنکلا، ارنگه و سیجان به روستای خور می‌ رسید. جاده ارتباطی آسفالت خوبی دارد اما به دلیل پیچ‌ و خم و شیب زیاد در هنگام عبور در این مسیر مراقب باشید مسیر اصلی را گم نکنید. به‌ عنوان راهنمایی راه سمت چپ از دوراهی ابتدای راه به خوزنکلا می ‌رسد و باید راه سمت راست را ادامه دهید. همچنین در ورودی روستای سیجان نیز راه سمت راست وارد روستای سیجان می ‌شود که باید راه سمت چپ را ادامه دهید.

 منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید