کتیبه سنگی کوچکی در پیشانی این پل نصب شده که اطلاعاتی از جمله تاریخ ساخت یا آخرین مرمت پل روی آن حک شده امابه دلیل فاصله زیاد و نبود امکان دسترسی به این کتیبه در امکان خواندن آن وجود ندارد.

با سرگذشت پل بانوصحرا آشنا شوید

به گزارش سلام نو، پل بانو صحرا مربوط به دوره صفوی است و در شهرستان ساوجبلاغ، بخش چندار، روستای بانو صحرا واقع شده و در تاریخ ۱۶ شهریور ۱۳۸۳ با شمارهٔ ثبت ۱۱۱۰۴ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این پل در دوره صفویه ساخته شده و تا دوران قاجار نیز مرمت شده و مورد استفاده قرار گرفته است.

با سرگذشت پل بانوصحرا آشنا شوید

این پل که در دو کیلومتری شمال غرب روستای کردان قرار گرفته از آثار دوره صفویه است. مصالح به کار رفته در پل، سنگ و آجر همراه با ملات آهک است و با تیرهای چوبی بسیار قطور کلاف بندی و مستحکم شده و روی آن با آجرهای قرمز رنگ به ابعاد ۵.۲۰.۲۰ سانتی متر تزئین شده است. هم اکنون بخشی از چشمه طاق و پایه های پل باقی مانده است. این پل تا اواخر دهه ۵۰ محل ارتباط دو طرف رودخانه بوده که در پل سازی جدید بخش هایی از آن از بین رفته است. کتیبه سنگی کوچکی در پیشانی این پل نصب شده که اطلاعاتی از جمله تاریخ ساخت یا آخرین مرمت پل روی آن حک شده امابه دلیل فاصله زیاد و نبود امکان دسترسی به این کتیبه در امکان خواندن آن وجود ندارد. در حال حاضر در مجاورت پل بانو صحرا، پلی فلزی با پایه های سیمانی احداث شده که عبور و مرور وسایط نقلیه از روی آن صورت می گیرد.

منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید