پنبه ولایات قندهار و هلمند در کنار مصرف در داخل افغانستان، اکنون به ایران و ترکیه صادر می‌شود.

صادرات پنبه افغانستان به ایران / فیلم

به گزارش سلام نو هب نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ معاون اتاق صنعت و تجارت طالبان برای قندهار گفت: تا کنون بیش از ۲ هزار تن پنبه به کشورهای ایران و ترکیه صادر شده که در آینده، این صادرات به چند برابر افزایش خواهند یافت.

یارمحمد که یکی از سرمایه گذاران در ولایت قندهار در جنوب افغانستان است، ۵۰۰ هزار دلار را برای کارخانه تولید پنبه سرمایه گذاری کرده است.

 این سرمایه گذاری افغانستانی گفت: ما با شماری از دوستان در ایران تبادل نظر کردیم، آنها علاقمندی نشان دادند که در افغانستان سرمایه گذاری می‌کنند.

با فعالیت این کارخانه، نه تنها پنبه به ایران صادر می‌شود، بلکه زمینه کار برای افراد بیکار، کشاورزان و صنعتکاران نیز فراهم شده است.

یک تن از کارگران در کارخانه تولید پنبه در قندهار گفت: در زمان فصل برداشت پنبه که کارخانه فعال باشد بیش از ۴هزار تا ۵هزار نفر اینجا با ما کار می‌کنند.

در مقابل، ایران سال هاست به همسایه شرقی کالا صادر می‌کند، کالاهایی که ممکن است، افغانستان نتواند آن را از کشورهای دیگر وارد کند، از موادغذایی گرفته تا میوه، مصالح ساختمانی و ماشین آلات.

مرتضوی، معاون سفارت ایران در کابل گفت: ما برای سرمایه گذاری بیشتر در کشور افغانستان اعلام آمادگی می کنیم و زمینه سرمایه گذاری را برای بازرگانان ایرانی در این کشور فراهم خواهیم کرد.

حالا که دروازه های تجارت بین دو کشور بیشتر باز شده، پیش بینی می شود میزان تبادلات تجاری نیز افزایش یابد، آنچه که مسئولان دو همسایه بر آن تأکید دارند.

افغانستان برای نخستین بار به ایران پنبه صادر می کند.
مسئولان طالبان می گویند تاکنون ۲ هزار تن پنبه تولیدی این کشور به ایران و ترکیه صادر شده است.
مقامات ایرانی هم از فراهم کردن زیرساخت های سرمایه گذاری بیشتر تجار ایرانی در افغانستان خبر می دهند.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید