در بالای این آبشار زیبا باغی نسبتا بزرگ وجود دارد که به باغ ملکان شهرت دارد و در اعتقاد مردم این منطقه این باغ باستانی بوده و دارای قدمتی طولانی است.

طوف کما یکی از بلندترین آبشارهای خوزستان

به گزارش سلام نو، آبشار زیبای طوف کما که در استان خوزستان واقع شده در دامنه های ارتفاعات تاراز از سلسله کوههای زاگرس، از کوهی به نام کما سرچشمه میگیرد. این آبشار از سه شاخه تشکیل شده است که هر شاخه در حدود ۶۰ الی ۷۰ متر ارتفاع دارد.در بالای آبشار ”باغ ملکان“ وجود دارد و به اعتقاد مردم منطقه این باغ و شکاف کوه و صخره ها بدست گبر ها ساخته شده است.

طوف کما یکی از بلندترین آبشارهای خوزستان

شهرستان اندیکا که در شمال استان خوزستان و همجوار با استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است، از روستاهایی زیبا و طبیعت بکر برخوردار است و زندگی مردم این منطقه  براساس شیوه سنتی است. این منطقه یکی از متنوع ترین مناطق کشور است. در میان روستاها و دهستان های متعدد این شهرستان  می توان به روستای زیبای موری که در دامنه کوه بزرگ تاراز و همجوار با استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد اشاره کرد. معماری و شیوه ساخت روستا و باغستان های این روستا  سنتی و با قدمتی چند صد ساله است.

طوف کما یکی از بلندترین آبشارهای خوزستان

روستای موری دارای چندین جاذبه گردشگری است که آبشار “طوف کما ” از معدود آبشارهای مرتفع استان خوزستان در آن واقع شده است. این آبشار زیبا در دامنه ارتفاعات تاراز و از کوهی به نام “کما” سرچشمه می گیرد و از به هم پیوستن سه چشمه تشکیل می شود. این آبشار با حدود  ۶۰ الی ۷۰ متر پس از سرازیر شدن از کوه به دره موری و نهایتا به روستای زیبای سوسن جاری می گردد.

در بالای این آبشار زیبا باغی نسبتا بزرگ وجود دارد که به باغ ملکان شهرت دارد و در اعتقاد مردم این منطقه این باغ باستانی بوده و دارای قدمتی طولانی است. البته وجود برد گوری ها یا غارهای ساخته شده بدست انسان به این اعتقاد صحه می گذارند. روستای موری از دیر باز یکی از مناطقی است که در مسیر کوچ بختیاری ها قرار گرفته و بسیاری از طوایف بختیاری برای کوچ ییلاق و قشلاق از این منطقه عبور می کنند.

طوف کما یکی از بلندترین آبشارهای خوزستان

پوشش گیاهی

گیاهان منطقه را عموما درختان بلوط و بادام  کوهی تشکیل میدهد و درختان و گیاهان دیگری مانند  ارزن, زالزالک, چنار, انجیر وحشی  و انواع قارچ و کرفس محلی و باغ های انگور, گردو, توت و انار  در این منطقه وجود دارد. در فصل بهار انواع گلهای وحشی مانند شقایق, نرگس, سنبل و بابونه زیبایی و طراوت خاصی را به این منطقه می بخشد .

زیست جانوری

در گذشته نه چندان دور حیواناتی مانند خرس قهوه ای, پلنگ, گرگ, گراز, بز کوهی و انواع پرندگان مانند کبک, عقاب, پرستو  و بلدرچین به وفور در این منطقه زندگی میکردند اما امروزه در نتیجه شکار بی رویه این حیوانات بسیار کم و رو به انقراض هستنند.

طوف کما یکی از بلندترین آبشارهای خوزستان

شرایط آب و هوا

شهرستان اندیکا از لحاظ اقلیمی دارای آب و هوایی معتدل و کوهستانی است. بهاری زودرس اما سرسبز و پر طراوت دارد که از اوایل اسفند ماه آغاز شده و از اوایل خرداد ماه هوای بهاری به تدریج جای خود را به گرما می بخشد. به عبارت دیگر تمام نواحی جنوبی این منطقه دارای بهاری دل‌ انگیز و تابستانی گرم و پاییزی کوتاه و مطبوع و زمستانی معتدل است. مناطق شمالی آن دارای زمستان‌ های سرد همراه با برف و تابستان‌ های معتدل می‌ باشد.

موقعیت مکانی

آبشار طوف کما در شمال روستای موری در بخش چلو شهرستان اندیکا واقع شده و از سمت شمال به منطقه بازفت و روستای شرمک و از جنوب به دره موری و روستای سوسن منتهی می شود. از کنار آبشار جاده مالرو یی به سمت ارتفاعات زاگرس و از آنجا به بازفت وصل می شود.
روستای موری با توجه به ویژگی های یاد شده و آب و هوای بسیار مطبوع و طبیعت بکر فاقد راه دسترسی مناسب است.

 منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید