رئیس جمهوری سوریه گفت: در صورت حمله ارتش ترکیه در مناطقی که ارتش سوریه حضور دارد دفاع می کنیم ولی ارتش سوریه در همه مناطق حضور ندارد.

بشار اسد: با ارتش ترکیه مقابله می کنیم
به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، رئیس جمهوری سوریه گفت: هرجا امکانات و شرایط نظامی اجازه دهد ارتش سوریه به طور مستقیم با حمله ترکیه مقابله می کند.

 بشار اسد روز پنج شنبه در گفت و گو با شبکه روسیا الیوم افزود: در صورت حمله ارتش ترکیه در مناطقی که ارتش سوریه حضور دارد دفاع می کنیم ولی ارتش سوریه در همه مناطق حضور ندارد.

وی اضافه کرد: دو سال و نیم پیش میان ارتش سوریه و ترکیه رویارویی مستقیم صورت گرفت و ارتش سوریه توانست برخی از اهداف ترکیه را که وارد خاک ما شده بودند هدف قرار دهد.

اسد بیان کرد: در صورتی که این امکان نباشد مقاومت مردمی خواهد بود.

وی گفت: روسیه با جنگی روبرو است که من مانند دیگران آن را به توسعه ناتو گره نمی زنم و این جنگی است که قبل از کمونیسم و پیش از جنگ جهانی دوم وجود داشته و متوقف نشده است.

رئیس جمهوری سوریه با بیان اینکه می توانیم از دو زاویه به روسیه نگاه کنیم، اظهار کرد: می توانیم از زاویه هم پیمان نگاه کنیم که اگر در این جنگ پیروز شود یا از نظر سیاسی در صحنه جهانی قوی تر شود این یک پیروزی برای ما هم به شمار می رود.

اسد افزود: از دیگر زاویه، امروز قدرت روسیه می تواند توازن بین المللی از دست رفته را هرچند به صورت جزئی بازگرداند، این همان توازنی است که ما خواهان آن هستیم و در وهله نخست بر کشورهای کوچک مانند سوریه نیز تاثیر می گذارد.

مشروح این گفت و گو روز پنجشنبه ساعت ۲۰ به وقت دمشق منتشر می شود.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه هفته گذشته اعلام کرد که این کشور به زودی عملیاتی را برای ایجاد «منطقه امن» در عمق ۳۰ کیلومتری مرز ترکیه با سوریه در جنوب کشورش انجام خواهد داد.

در چند روز گذشته نیز برخی گزارش‌ها درباره عملیات و حملات توپخانه‌ای نظامیان ترکیه و عناصر مسلح مورد حمایت آنکارا به مناطقی در شمال سوریه و کشته و زخمی شدن چندین نفر در جریان آن منتشر شده است.

روزنامه حریت در گزارش روز چهارشنبه خود نوشت: «در حالی که انتظار می‌رود عملیات نظامی ترکیه این هفته در شمال سوریه آغاز شود، فعالیت‌ها در این منطقه افزایش یافته است و طی روزهای اخیر شاهد استقرار یگان‌های نظامی ترکیه در حومه تل رفعت و منبج بوده‌ایم».

ارتش ترکیه از سال ٢٠١۶ در ۲ عملیات سپر فرات (۳ شهریور ۹۵ تا ۹ فروردین ۹۶) و عملیات شاخه زیتون (۳۰ دی ماه ۹۶ تا ۴ فروردین ۹۷)، چهار هزار کیلومتر از خاک سوریه از جمله عفرین و شهرهای الباب، اعزاز و جرابلس را تصرف کرده است.

از سوی دیگر، آنکارا در ۲۵ مهرماه ۹۸ برای عقب راندن شبه نظامیان کرد موسوم به «نیروهای دمکراتیک سوری» از مناطق مرزی الرقه و الحسکه، عملیات نظامی موسوم به «چشمه صلح» را در شمال سوریه آغاز کرد که این عملیات یک هفته‌ای، پس از توافق آتش بس میان آنکارا و واشنگتن متوقف شد و ترکیه به شبه نظامیان کُرد پنج روز مهلت داد تا عمق ۳۲ کیلومتری از مرز ترکیه عقب نشینی کنند.

این درحالی است که دولت سوریه حملات و تهدیدهای جدید ترکیه را نقض آشکار قوانین بین‌المللی و حاکمیت دمشق دانسته و تاکید کرده است: «حملات و تهدید های رژیم ترکیه نقض آشکار قوانین بین‌المللی و حاکمیت، وحدت و تمامیت ارضی سوریه و مغایر با توافق نامه ها و خروجی‌های روند آستانه است».

در همین ارتباط، یک منبع رسمی در وزارت خارجه سوریه به خبرگزاری رسمی سوریه «سانا» گفت که «دمشق اظهارات مداخله جویانه وحملات تجاوزکارانه رژیم ترکیه در ایجاد منطقه موسوم به منطقه امن در شمال سوریه و حملات مکرر و مستمر به خاک سوریه را محکوم می کند و این موضوع را مغایر با قوانین بین المللی می داند».

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید