منطقه بکر و دست نخورده زرین چشمه یا زر چشمه در بهار و تعطیلات نوروزی پذیرای مسافران بسیاری است. آب زرچشمه دارای کیفیت بالایی است و به گفته اهالی بومی هونجان شفای امراض مختلف از جمله بیماری‌های گوارشی است.

زرچشمه هونجان مقصدی مناسب برای گردشگری

به گزارش سلام نو، هونجان، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان شهرضا در استان اصفهان است. هونجان از مناطق سرسبز و ییلاقی است و آب هوای مطبوع این روستا در فصل های بهار و تابستان به شدت مورد توجه گردشگران می باشد؛ از مناطق تفریحی این روستا میتوان به زرچشمه، آبدراز، پیر، ماش و آبکا اشاره کرد. این روستا از طرف علم نجوم به دلیل داشتن پاک ‌ترین آب و هوا بعنوان آسمان پاک ایران معرفی شده که مورد توجه اختر شناسان واقع گردیده است.

زرچشمه هونجان مقصدی مناسب برای گردشگری

روستای هونجان از توابع شهرضا است که در جنوب شرقی شهرستان واقع شده و از شمال به روستای اسفرجان، از سمت جنوب به کوه معروف علی جوق و منطقه حنا و از شرق به رودخانه تنگ چاییده و کوه ایزد خواست و از غرب به گردنه خروس گلو و جاده سمیرم به شهرضا و کهرویه محدود است. روستای هونجان در منطقه کوهستانی قرار دارد و دارای زمستان بسیار سرد و تابستان خنک است، شغل بیشتر مردم کشاورزی است، این روستا دارای مناطق تفریحی بسیار زیادی است. اگر از شهر شهرضا به سمت جنوب پیش برویم، به تفرجگاهی محصور در کوه‌ های زاگرس می‌ رسیم که منظره درختان سر به فلک کشیده و آب گوارای چشمه آن بهشت موعود را پیش چشمان شما تداعی می‌ کند. از شهرضا تا روستای هونجان حدود ۵۳ کیلومتر فاصله است، قبل از روستای هونجان روستای اسفرجان است که بیشه‌ های سرسبز آن یکی دیگر از تفرجگاه‌ های جنوب شهرستان شهرضاست که همه روزه، به ویژه ایام تعطیل شمار فراوانی از مسافران را به خود جذب می‌ کند. این بیشه ‌ها بلافاصله بعد از خروج از روستای اسفرجان به سمت روستای هونجان آغاز و به طول تقریبی ده کیلومتر در حاشیه رودخانه ای منشعب از زرچشمه ادامه می‌ یابد، بعد از آنکه مسیر جاده خاکی بین دو روستای اسفرجان و هونجان را پشت سر گذاشتید، وارد روستای هونجان می شوید و از اینجا، باید دوازده کیلومتر دیگر پیش بروید تا به زرچشمه برسید. توجه داشته باشید که مناظر نیمه بیابانی هم زیبایی منحصر بفرد خود را دارد، بهشت زرچشمه پشت همین زمین‌ های نیمه خشک است. وقتی دو سه بلندی و پستی جاده را پشت سر گذاشتید، با منظره درختان و تفرجگاه زرچشمه مواجه می‌ شوید.

زرچشمه هونجان مقصدی مناسب برای گردشگری

منطقه بکر و دست نخورده زرین چشمه یا زر چشمه در بهار و تعطیلات نوروزی پذیرای مسافران بسیاری است. آب زرچشمه دارای کیفیت بالایی است و به گفته اهالی بومی هونجان شفای امراض مختلف از جمله بیماری ‌های گوارشی است. این آب از زیر کوه‌ های مرز سمیرم به طرف هونجان جاری و باغات این منطقه را سیراب می ‌سازد و به حرکت خود به طرف اسفرجان ادامه می‌ دهد و در مسیر خود باغات، اراضی کشاورزی و جنگل‌ ها را سیراب می‌ کند و سبب شادابی آنها می‌ شود و مناظر زیبایی به نمایش می‌ گذارد. در فصل های بهار و تابستان با توجه به ییلاقی بودن منطقه همه ساله پذیرای ۳۵۰ خانوار عشایری می باشد.

رویش گل ‌های آبی رنگ در حاشیه جاده و دشت‌ های اطراف تغییر دمای هوا و تمایل آن به سردی و نزدیکی فصل سرما را نوید می‌ دهد. تفریحگاه زرچشمه بر اثر جوشش چشمه‌ ای با همین نام از دل کوه پدید آمده است، چشمه‌ ای زلال که از دل سنگ‌ های سفید رنگ می جوشد. در اطراف رودخانه ‌ای که از فعالیت این چشمه ایجاد شده انبوه درختان وحشی، یک پارک جنگلی طبیعی را ایجاد کرده است. دامنه‌ های اطراف این کوه محل رویش گیاهان دارویی فراوان است. از تفرجگاه ‌های معروف می ‌توان به بیشه‌ های مسیر رودخانه و آبکا که دارای آب معدنی است اشاره کرد،

زرچشمه هونجان مقصدی مناسب برای گردشگری

وجه تسمیه

طبق فرهنگ معین هون نام قبیله‌ ای از قبایل ترک (ژلو تاتار) از حوالی شمال آسیا است که به نقاط دیگر مانند شمال چین و صحراهای مغولستان و دشت های ترکمنستان و ایران کوچ کرده و انتشار یافته اند، کلمه هون بعد ها به هونان و بعد از آن هونجان تبدیل شده است.

تاریخ منطقه

قدمت این روستا به قرن چهارم یا پنجم هجری می ‌رسد. باقی مانده قلعه غازیان (جنگجویان) که در زمان مغول ساخته شده و بر اثر حوادث طبیعی تخریب شده است، سند مالکیت از زمان شاه عباس که یک نفر را مامور جمع‌ آوری مالیات از این روستا کرده که دارای اسناد و مدارک مستند است که قدمت این روستا را به قرن چهارم و پنجم هجری می ‌رساند. سنگ قبر های موجود از زمان زرتشتیان، سند خرید و فروش املاک که در زمان صفویه صورت گرفته و هم اکنون موجود است، ساختمان قدیمی که ۳۵۰ سال پیش ساخته شده که به قلعه اسماعیل کنی معروف است، مسجد جامع با ۲۸۰ سال قدمت تاریخی، یک تخته قالی موجود در موزه لوور پاریس بنا بر اظهار یکی از محققان دانشگاه اصفهان، قالی کیخا بافت که در موزه آستان قدس رضوی است، باقی مانده ساختمان حمام قدیمی که بنا بر دستور فتحعلی شاه قاجار احداث شده که سند آن موجود است و این حمام به خاطر این که حاکمان در فصل ییلاق مدتی را در منطقه زر چشمه در جایی که بنام «یوردشاه» معروف است، اطراق می ‌کرده و به خاطر شکار نیاز به حمام داشته اند دستور داده می شود فردی به نام قاسم خان معروف به «قاسم خان قبا زر» مامور شود که این حمام را بنا کند. کشف تعدادی ظروف سفالی و اشیای دیگر از قلعه ‌های قدیمی نشان از قدمت منطقه دارد.

زرچشمه هونجان مقصدی مناسب برای گردشگری

آداب و رسوم هونجان

آداب و رسوم ماه محرم و صفر این روستا در نوع خود بی نظیر است. مراسم ازدواج با استفاده از ساز و نقاره محلی در مدت دو روز با در آوردن عروس در روز اول و داماد در روز دوم و رسم چوب بازی تا منزل داماد که مردم آن را همراهی می کنند و در عصر روز دوم با مراسمی داماد را اصلاح می نمایند که بستگان و دوستان داماد با ریختن پول و هدایایی تا زمانی که سلمانی مشغول انجام اصلاح می باشد به پایکوبی می پردازند.

 منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید