۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۰
کد خبر: 55363776

تنگه رازیان ظاهرا به دلیل رویش رازیانه های وحشی در نزدیکی آن به این نام معروف شده است. این تنگه ها بیشتر در سازند آسماری دوره الیگو میوسن تشکیل شده اند. علت اصلی پیدایش آنها فعالیتهای تکتونیکی، فرسایش و عمل انحلال است.

از تنگه رازیانه چه می‌دانید؟

به گزارش سلام نو، تنگه رازیانه در استان ایلام ،یکی از مناطق ژئوتوریسم استان بوده و طبیعت بی نظیری دارد. این اثر طبیعی در لیست ثبت آثار ملی طبیعی ایران قرار دارد.  این تنگه درهٔ باریک و ژرفی است که در منطقه‌ای سرسبز واقع شده‌است. در درون این تنگه نیز رودی روان است. محل این تنگه در ۵۰ کیلومتری جاده ایلام-دره‌شهر است. ۷۵ هکتار از اراضی تنگه رازیانه در سال ۱۳۸۸ خورشیدی به عنوان اثر طبیعی-ملی معرفی شد و در همان سال این اثر در فهرست آثار طبیعی ملی ایران قرار گرفت. این ثبت آن را در طبقه دوم سازمان بین‌المللی IUCN قرار داده‌است.

از تنگه رازیانه چه می‌دانید؟

تنگه ها و شیارهای فرسایشی از منابع عمده و ژئوتوریسمی در استان ایلام محسوب می شوند. این تنگه ها بیشتر در سازند آسماری دوره الیگو میوسن تشکیل شده اند. علت اصلی پیدایش آنها فعالیتهای تکتونیکی، فرسایش و عمل انحلال است. از جمله این تنگه ها تنگه رازیانه در ۵۷ کیلومتری جنوب ایلام در حاشیه جاده ارتباطی ایلام به دره شهر و بعد از روستای چنارباشی است. تنگه رازیانه در موقعیت جغرافیایی N۳۳۲۵۳۹ E۴۶۴۹۳۴ در استان ایلام واقع است. جنس سنگهای مسیر تنگه از آهک با ترکیبات کربنات کلسیم است.

از تنگه رازیانه چه می‌دانید؟

این سنگ ها به سازند آهکی آسماری تعلق دارند. منشا اولیه این اثر طبیعی ایجاد درز و شکاف بر اثر فعالیتهای تکتونیکی منطقه روی لایه های منطقه روی لایه های ضخیم آهک است. عملکرد پدیده فرسایش به ویژه انحلال، وضعیت توپوگرافی خاص، اختلاف ارتفاع و شیب تند بخش های بالا و پایین دست در کنار سایر عوامل طبیعی از جمله بارش و پوشش گیاهی متنوع دست به دست هم داده اند تا این اثر طبیعی شکل گیرد. فعالیتهای هیدرولوژی و ژئوهیدرولوژی و عملکرد آبهای سطحی و زیرزمینی در قالب انحلال این درز و شکاف را عمق بخشیده اند و طی سالیان طولانی آنرا به شکل یک اثر کم نظیر طبیعی درآورده اند. با توجه به وجود لایه های یکسان و هم جنس و عدم مشاهده هرگونه جابجایی این لایه ها در طول آنها، بر خلاف نظرات غیر کارشناسی و غیر تخصصی، هیچ گونه عملکرد ناشی از فعالیتهای گسیختگی و گسل برای ایجاد آنها قابل تصور نیست. 

از تنگه رازیانه چه می‌دانید؟

این تنگه پدیده بسیار جالبی برای مطالعه پژوهشگران علوم زمین شناسی و آب شناسی و زمین شناسی آبهای زیرزمینی (هیدروژئولوژی) می باشد و به لحاظ داشتن شرایط اقلیمی و میکروکلیمای خاص و موقعیت طبیعی منحصر بفرد خود می تواند زیستگاه خوبی برای پرندگان مهاجر و بومی و خزندگان آن منطقه باشد. در صورت حفظ و حراست این اثر بسیار جالب و طبیعی می توان علاوه بر معرفی جاذبه های طبیعی و ارزشهای علمی آن، زیستگاه و پناهگاه مهمی را نیز برای حیات وحش فراهم نمود. 

راه باستانی بدره «آبهر» به پشته ارشت و بردبال چنارباشی، از کوهپایه‌ها عبور کرده و در ادامه پس از عبور از کلم و تنگ رازیانه به روستای گنجه و سپس به روستای پاکل گراب و منطقه چنارباشی متصل است. آثار متعددی از دوران مختلف در این ناحیه مشاهده می‌شود.

از تنگه رازیانه چه می‌دانید؟

مسیر دسترسی

این تنگه در ۵۰کیلومتری جاده ایلام- دره‌شهر قرار دارد. جایی در نزدیکی روستای کوهستانی چنارباشی که تا شهر ایلام حدود ۴۵ کیلومتر فاصله دارد.

برای رسیدن به این منطقه، باید راه باستانی «بدره- آبهر» به روستای «پشته ارشت» و «بردبال چنارباشی» را در پیش بگیرید و در میان راه از کوهپایه‌ها عبور کرده و بعد از عبور از روستای کلم به تنگه رازیانه برسید.

منبع: تریپ یار  

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید