بعضی کارشناسان بر این باورند که چهارطاقی بنایی آیینی ‌مذهبی بوده و متعلق به دوران ساسانی است. حوض آبی که در وسط بنا است احتمالاً محل تطهیر بوده است.

از چهارطاقی بوانات چه می‌دانید؟

به گزارش سلام نو، چهارطاقی ساسانی در روستای مُنج شهرستان بوانات و در بالای یک تپه در کنار رودخانه بنایی عظیم بوده که امروز از آن فقط چهار ستون همراه با طاق‌های متصل به آن‌ها برجای مانده است. این بنای تاریخی در سال ۱۳۸۰ در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

چهار طاقی ساسانی ماهفرخان در محاصره کشاورزی/آب‌های روان تهدیدی برای چهارطاقی+  تصاویر- اخبار استانها تسنیم | Tasnim

روستای منج قدیمی ‌ترین روستای بوانات است که تل حیدر بیگ در کنار رودخانه منج در این روستا قرار دارد. روی این تل قلعه دختر یا چهار طاق ساسانی قرار گرفته است. در کنار این چهار طاق مصلای منج قرار داشته که نشان از گذشته پرجمعیت این روستا است که با گذر زمان از بین رفته‌است. بعضی کارشناسان بر این باورند که چهارطاقی بنایی آیینی ‌مذهبی بوده و متعلق به دوران ساسانی است. حوض آبی که در وسط بنا است احتمالاً محل تطهیر بوده است. اهالی روستای منج از این بنا با نام «قلعه حیدربیگ» یاد می‌ کنند. این بنای تاریخی در سال ۱۳۸۰ در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

چهار طاقی


جاذبه‌های گردشگری منطقه

آبشار دیدنی منج با نام کراز مکان دیدنی است که گرفتار خشکسالی شده است. کان گوهر غاری جالب است که روز سیزدهم فروردین مکان گردشگری مردم منج است. چندین قبرستان قدیمی بزرگ در منج بوده که با گذر زمان از بین رفته ‌اند و آثار آن با خاکبرداری مشخص می ‌شود قبرستان مصلی منج یکی از آثار ملی ثبت شده ایران در بوانات است که قدمت آن مربوط به دوره صفوی است و در تاریخ ۱۳۸۶/۰۶/۲۸ به شماره ثبت ۱۹۷۱۳ در مجموعه آثار تاریخی ایران ثبت شده است.

از چهارطاقی بوانات چه می‌دانید؟

موقعیت مکانی

چهار طاق ساسانی در ابتدای ورودی روستای منج monj و در فاصله سی کیلومتری مرکز شهرستان بوانات به سمت استان یزد واقع شده است.

 منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید