برگزاری آزمون ورودی، مصاحبه و تعیین شرط معدل برای ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس دولتی جز در مواردی که مصوبه خاص وجود دارد و هنرستان‌ها برای انتخاب رشته ممنوع است.

ضوابط ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس اعلام شد / آزمون و شرط معدل در مدارس دولتی ممنوع

به گزارش سلام نو به نقل از تسنیم، ثبت‌نام کلاس اولی ها از تاریخ ابلاغ دستورالعمل اجرایی ثبت‌نام دانش‌آموزان آغاز و پس از مراجعه دانش‌آموزان به پایگاه های سنجش و اخذ تاییدیه پایگاه قطعی خواهد شد.

ضوابط ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس اعلام شد، براین اساس مدارس غیردولتی باید به خانواده‌ها قرارداد الکترونیک بدهند همچنین دانش‌آموزان پیش‌دبستانی هم سنجش می‌شوند.

دستورالعمل اجرایی ثبت‌نام دانش‌آموزان در سال تحصیلی با شعار ثبت‌نام مطلوب، نظارت همگانی و نصیب برابر آموزشی ابلاغ شد.

‌کارگروه نظارت بر حقوق والدین و دانش‌آموزان با سازماندهی گروه‌های نظارت و استفاده حداکثری از ظرفیت استانی و منطقه‌ای به منظور بازرسی ۱۰۰ درصد مدارس و نظارت مستمر بر فرآیند ثبت‌نام تشکیل می شود.

 حقوق دانش‌آموزان و والدین در موضوع ثبت‌نام نظیر عدم دریافت وجوه غیرمجاز، زمان و محدوده‌بندی ثبت‌نام و ... به نحو مقتضی از طریق تولید محتوای مناسب، نصب اطلاعیه در مورد ثبت‌نام، انجام مصاحبه‌های خبری و... اطلاع رسانی شود.

در انتخاب اعضای ستاد ثبت‌نام ویژگی‌هایی نظیر حسن خلق، سعه‌صدر و آگاهی به قوانین و مقررات لحاظ شود.

سهمیه ثبت‌نام مدارس با در نظر گرفتن موقعیت جغرافیایی، جنسیت و دوره تحصیلی تعیین و به شیوه مناسب اطلاع رسانی شود.

شکایات مردمی در اسرع وقت بررسی شود

به منظور نظارت همگانی بر فرآیند ثبت‌نام، شکایات و گزارش‌های مردمی ثبت شده در سامانه پاسخگویی به شکایات به آدرس www.shekayat.medu.ir در اسرع وقت بررسی و مورد پاسخگویی قرار گیرد.

دستورالعمل ثبت‌نام دانش‌آموزان و نوآموزان اتباع خارجی در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲  متعاقباً از سوی مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور ارسال می‌شود.

شرایط ثبت‌نام دانش‌آموزان فاقد مدارک هویتی

به استناد ماده ۴۵ آیین نامه اجرایی مدارس، مدیر مدرسه می‌تواند در موارد استثنا دانش‌آموز فاقد مدارک هویتی و تحصیلی را با اخذ تعهد کتبی از ولی وی مبنی بر ارائه مدارک مربوط برای مدت یک ماه ثبت‌نام کند. ادامه تحصیل این قبیل دانش‌آموزان در صورت عدم ارائه مدارک هویتی و تحصیلی بعد از گذشت یک ماه مطابق مفاد ماده مذکور امکان‌ذیر خواهد بود.

با توجه به لزوم ساماندهی مناسب نیروی انسانی به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که فرایند ثبت‌نام تا تاریخ ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ به پایان برسد. در موارد استثنا همچون مناطق عشایری به علت عدم دسترسی و مدارس غیر دولتی به دلیل سیاست‌های حمایتی و تکمیل ظرفیت صندلی‌های خالی و دانش‌آموزان تجدیدی مهلت تا پایان شهریورماه قابل تمدید خواهد بود.

ثبت‌نام دانش‌آموزان والدین شاغل در مدارس نزدیک محل کار

به منظور توسعه متوازن دانش‌آموزان، محدوده بندی جغرافیایی لحاظ شود، همچنین ثبت‌نام دانش‌آموزانی که والدین آنها هر دو شاغل هستند در مدرسه‌های نزدیک به محل کار هر یک از والدین بلامانع است.

ثبت‌نام دانش‌آموزان عشایر، هنرجویان و دانش‌آموزان مدارس خاص بدون لحاظ محدوده جغرافیایی و بر اساس ضوابط مربوط انجام می‌شود.

به منظور جلوگیری از عقب ماندگی تحصیلی دانش‌آموزان عشایر ثبت‌نام آنان به صورت مهمان در نزدیک ترین مدارس مبدا یا مقصد کوچ بلامانع است.

آزمون و شرط معدل در مدارس دولتی ممنوع

برگزاری آزمون ورودی، مصاحبه و تعیین شرط معدل برای ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس دولتی جز در مواردی که مصوبه خاص وجود دارد و هنرستان‌ها برای انتخاب رشته ممنوع است.

برگزاری هرگونه آزمون و مصاحبه برای پذیرش دانش‌آموزان در دوره ابتدایی و پایه هفتم در مدارس غیر دولتی ممنوع است.

ثبت‌نام تمام دانش‌آموزان ورودی دوره‌های تحصیلی در مدارس دولتی و غیردولتی به صورت حضوری و از طریق سامانه سیدا sida.medu.ir با مسئولیت مدیر مدرسه انجام می‌شود.

آغاز ثبت‌نام کلاس اولی‌ها

ثبت‌نام دانش آموزان پایه اول ابتدایی از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل آغاز و پس از مراجعه دانش‌آموزان به پایگاه های سنجش بدو ورود و اخذ تاییدیه پایگاه قطعی خواهد شد.

ثبت‌نام میان پایه‌ها بعد از برگزاری امتحانات نوبت دوم و اعلام نتایج نهایی در سامانه سیدا توسط مدیر مدرسه انجام می‌شود.حضور والدین جهت ثبت‌نام دانش‌آموزان میان پایه ضروری نیست.

دانش‌آموزان گروه‌های آسیب دیده شنوایی، بینایی، معلول جسمی حرکتی و دارای اختلال رفتاری هیجانی خفیف تا متوسط، معلولیت‌های طیف اتیسم باهوشبهر عادی در صورت دارا بودن شرایط می‌توانند در تمام دوره‌های تحصیلی برابر شیوه نامه اجرایی آیین نامه آموزش و پرورش تلفیقی و فراگیر در مدارس عادی ثبت‌نام نموده و از خدمات مربوط برخوردار شوند.

مقررات مالی

دریافت هرگونه وجه در زمان ثبت‌نام به جز وجوه مربوط به بیمه حوادث دانش‌آموزی و کتب درسی ممنوع است.

با توجه به اینکه تاکنون نرخ بیمه حوادث و مازاد درمان دانش‌آموزان برای سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ تعیین نشده است، نرخ بیمه حوادث سال گذشته (۹۱۷۸۰ ریال) به صورت علی‌الحساب ملاک عمل است.

اطلاع رسانی نرخ بیمه حوادث و کتاب درسی و نصب جداول مبالغ مورد نظر در محل ثبت‌نام الزامی است.

کمک‌های مردمی بعد از شروع سال تحصیلی

دریافت وجوه مربوط به سرویس حمل و نقل دانش‌آموزان، کمک‌های مردمی، فعالیتهای فوق برنامه و لباس کارگاهی با هماهنگی و موافقت انجمن اولیا و مربیان مدرسه و با رعایت سایر قوانین و مقررات صرفاً بعد از شروع سال تحصیلی امکان‌پذیر خواهد بود.

شرایط دریافت شهریه در مدارس هیئت امنایی

مدارس هیئت امنایی از نوع مدارس دولتی محسوب شده و دریافت هرگونه وجه به جز وجوه مربوط به بیمه حوادث دانش‌آموزی و کتاب های درسی در زمان ثبت‌نام در مدارس مجاز نیست. ضمناً درخصوص دریافت هزینه‌های خدمات آموزشی و پرورشی فوق برنامه این مدارس که به تصویب هیئت امنای مدرسه رسیده است با رعایت دقیق مقررات پس از شروع سال تحصیلی اقدامات لازم انجام شود.

برقراری هرگونه رابطه مالی مدارس با موسسات در خصوص برگزاری آزمون و کتاب‌های کمک درسی ممنوع است.

مقررات پیش از دبستان و دبستان

ثبت‌نام تمام کودکان پیش از دبستان در سامانه سیدا به تفکیک کدهای دولتی، دولتی با مشارکت مردم و غیر دولتی الزامی بوده و مسئولیت ثبت‌نام بر عهده مدیر مرکز تربیت کودک از جمله مهدکودک و پیش‌دبستانی است.

آموزش و پرورش کودکان از تولد تا پایان ۶ سالگی بر مبنای اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک به دو دوره سه ساله تقسیم می‌شود.

سن ثبت‌نام کودکان از تولد تا پایان شش سالگی به شرح جدول زیر و ثبت‌نام آنان توسط مدیران مراکز تربیت کودک در سامانه سیدا انجام می‌شود.

دانش‌آموزان , مدارس دولتی ,

حداقل سن ثبت‌نام در پایه اول دبستان ۶ سال تمام است.

پیش‌دبستانی‌ها هم سنجش سلامت می‌شوند

تمام نوآموزان بدو ورود به پیش‌دبستانی و پایه اول دبستان ملزم به شرکت در برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی هستند و شرکت نوآموزان دو سال قبل از دبستان در برنامه سنجش مطابق دستورالعمل اجرایی برنامه سنجش سال ۱۴۰۱ انجام می‌شود.

با توجه به اینکه نوآموزان دو سال قبل از دبستان در برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و برخی از آنها دیرآموز تشخیص داده می‌شوند برنامه‌ریزی برای آموزش و مداخله بهنگام در طی سال تحصیلی برای نوآموزان ضروری است. همچنین سنجش سلامت دانش‌آموزان عشایری الزامی و رایگان است.

مقررات متوسطه اول، دوم و هنرستان‌ها

هنگام ثبت‌نام دانش‌آموزان در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش برای پایه‌های ورودی شرایط جسمی دانش‌آموزان متناسب با هر رشته به صورت جدی مورد توجه مشاوران و مدیر مدرسه قرار گیرد.

مدارس غیر دولتی در زمان ثبت‌نام مجاز به اخذ شهریه مصوب برنامه هفتگی و فوق برنامه درسی هستند انتخاب خدمات مکمل ابلاغی کاملاً اختیاری بوده و دریافت هرگونه وجه تحت این عنوان در هنگام ثبت‌نام ممنوع است.

برای تعیین شهریه مصوب و شهریه مکمل "دستورالعمل تعیین شهریه مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲" ملاک عمل است.

مدارس غیر دولتی ملزم به نصب پوستر نرخ شهریه مصوب و مکمل ابلاغی به همراه رئوس تمام فعالیت‌ها در محل ثبت‌نام هستند.

مدیران مدارس غیردولتی موظفند هنگام ثبت‌نام قطعی و پس از ابلاغ شهریه با ورود به سامانه مشارکت‌های مردمی به آدرس www.mosharekatha.ir نسبت به انعقاد قرارداد شهریه بین ولی دانش‌آموز و مدرسه در سامانه تعیین شهریه اقدام و یک نسخه از قرارداد تکمیل شده را چاپ و پس از مهر و امضا به ولی دانش‌آموز تحویل و نسخه دوم را پس از امضاء ولی دانش‌آموز جهت بررسی و نظارت در مدرسه نگهداری کنند.

مدارس غیردولتی باید قرارداد به خانواده بدهند

قراردادهای ثب‌نام قطعی به صورت الکترونیکی و از سامانه مذکور انجام شود و قرار دستی فاقد اعتبار است.

در صورتی که در هنگام ثبت‌نام شهریه سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ ابلاغ نشده باشد مبنای توافقات مالی طرفین شهریه مصوب سال تحصیلی قبل است.

برگزاری آزمون ورودی برای تمام پایه‌های دوره ابتدایی و پایه هفتم دوره متوسطه اول ممنوع بوده و در سایر پایه‌ها بدون اخذ وجه و با هماهنگی اداره آموزش و پروش منطقه بلامانع است.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید