این غار در ۴۶ کیلومتری جنوب شهرستان در دامنه آفتابگیر ارتفاعات “اؤکوزاؤله ن” ازکوه های تخت سلیمان واقع شده است. دهانه این غار در موقعیت جغرافیائی ۴۶ درجه و ۵۲ دقیقه طول شرقی و ۳۶ درجه و ۴۹ دقیقه عرض شمالی در ارتفاع ۲۵۰۰ متری از سطح دریاهای آزاد قرار گرفته است.

دلیک بولاغ غاری منحصر بفرد در آذربایجان‌شرقی

به گزارش سلام نو، در نزدیکی روستای دلیک بولاغ که اکنون به حاجی آباد نیز شناخته میشود، غاری منحصر بفرد وجود دارد که هر بیننده و غارنوردی را به حیرت وامیدارد. این غار کم نظیر دارای آبشار و قندیلهای زیباست.

درست در روبروی روستای حاجی آباد تپه بلند نمایان است که اهالی این تپه را قلعه نادری می نامند. قلعه نادری دارای پله های حجاری شده است

غار دلیک بولاغ

این غار در ۴۶ کیلومتری جنوب شهرستان در دامنه آفتابگیر ارتفاعات “اؤکوزاؤله ن” ازکوه های تخت سلیمان واقع شده است. دهانه این غار در موقعیت جغرافیائی ۴۶ درجه و ۵۲ دقیقه طول شرقی و ۳۶ درجه و ۴۹ دقیقه عرض شمالی در ارتفاع ۲۵۰۰ متری از سطح دریاهای آزاد قرار گرفته است . از دهانه غار آبی با دبی ۶۰ لیتر در ثانیه جریان می یابد . این غار دارای آبشار و قندیلهای بسیار زیبا و دارای اتاقک طبیعی بوده و آبشار و قندیلهای آن بسیار دیدنی و بدیع می باشد و در نوع خود بی نظیر هستند. برای ورود به این غار ابتدا سه متر از دهانه غار به طرف جنوب حرکت نموده و بعد به طرف شمال در مسیر جریان رودخانه غار در تاریکی مطلق بوسیله روشنایی همراه ،۳۵۰ متر طی کرده به محل آبشار زیبایی می رسیم. آب رودخانه غار از ۱۰ متری سرازیر شده و صدای آبشار در اینجا به قدری زیاد و هراس انگیز است که بیننده خیال می کند هواپیمای جنگی دیوار صوتی را می شکند .

غار مخوف قره دلیک جبیکلو باروق میاندوآب

محل آین آبشار چنان دیدنی و بدیع است که شاید نمونه اش کمتر در کره خاکی باشد.دیواره های غار از کنگلومرا و ماسه سنگ و رسوبات دریایی تشکیل یافته و فسیلهای مختلف در لایه های آن وجود دارد.عبور از آبشار سخت ولی بسیار جالب است ، به علت سرد بودن داخل غار شبنم های نشسته در روی ماسه سنگها جلب توجه می نماید. بعد از عبور از آبشار دیگر خبری از آن نیست و به قسمت خشکی و اتاقک طبیعی غار می رسیم بعد از آبشار می توان ۳۰۰ متر غارنوردی نموده و انتهای غار به چندین دهانه غار فرعی صخره ای تنگ منتهی می گردد و باز در این قسمتها وجود چندین قندیل آهکی در سقف غار زیبایی خاصی به فضای غار بخشیده است . اگر راه ارتباطی مناسب و مطلوب برای روستاهای حاجی آباد و پیرسقا احداث گردد ، استعدادهای گردشگری ، سیاحتی منطقه شکوفا خواهد شد و عاشقان طبیعت بهره مند خواهند گردید.

منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید