این رودخانه از نظر قایقرانی، بسیار تکنیکی می‌باشد و راهنماها و قایقران‌ها می‌بایست ضمن برخورداری از تجربه و مهارت کافی در هدایت قایق‌ها، از وسایل ایمنی استاندارد استفاده کرده و مسیر را به خوبی بشناسند.

 قایق سواری شعف‌انگیزی را در رودخانه‌های خروشان ارمند تجربه کنید

به گزارش سلام نو، تاریخچه رفتینگ در جهان به قدمت طول تاریخ می باشد. از زمانی که بشر به ضرورت سفر های کوتاه بر روی آب پی برد متوجه شد به وسیله ای نیاز دارد که بتواند او را بر روی آب شناور کرده واز نقطه ای به سوی دیگر ببرد. کلمه رفت در لغت به معنای قایق های چوبی است که با کنار هم قرار دادن تعدادی الوار و بستن آنها به هم ساخته میشود که ما به آن کلک میگوییم . بومیان آمریکایی اولین ابداع کننده ثبت شده قایق های رفت در جهان هستند و هنوز هم مسابقات سنتی آنها در آمریکای جنوبی بر گزار میگردد.

 قایق سواری شعف‌انگیزی را در رودخانه‌های خروشان ارمند تجربه کنید

منطقه ارمند با اقلیم مدیترانه ای و نیمه خشک میانه در شمال شهرستان لردگان واقع گردیده که در طرح جامع اکوتوریسم رودخانه ای جهت فعالیت های گردشی – ورزشی انتخاب شده است.
این رودخانه از نظر قایقرانی، بسیار تکنیکی می‌باشد و راهنماها و قایقران‌ها می‌بایست ضمن برخورداری از تجربه و مهارت کافی در هدایت قایق‌ها، از وسایل ایمنی استاندارد استفاده کرده و مسیر را به خوبی بشناسند. درجه قسمت‌های خروشان این رودخانه بین 5/2 تا 5/3 تقسیم بندی شده است. رودخانه ارمند ( کارون علیا ) با متوسط آبدهی سالانه حدود 100 متر مکعب و حجم آبدهی سالانه حدود 3142 میلیون مترمکعب یکی از رودخانه های اصلی چهارمحال و بختیاری است که حوزه آبریز آن ّبیش از 50 درصد استان را شامل شده و به عنوان اصلی ترین پتانسیل آب استان مطرح است . این رودخانه از مناطق کوهستانی مرتفع شرقی و دشت های مرکزی چهارمحال و بختیاری سرچشمه گرفته و پس از عبور از منطقه ارمند، آب رودخانه سرخون را دریافت نموده و با پیوستن به رودخانه بازفت به سد کارون 4 خواهد رسید. منطقه ارمند با اقلیم مدیترانه ای و نیمه خشک میانه در شمال شهرستان لردگان واقع گردیده که در طرح جامع اکوتوریسم رودخانه ای جهت فعالیت های گردشی – ورزشی انتخاب شده است.

رودخانه ارمند در چهارمحال و بختیاری

تاریخچه رفتینگ

تاریخچه رفتینگ در جهان به قدمت طول تاریخ می باشد. از زمانی که بشر به ضرورت سفر های کوتاه بر روی آب پی برد متوجه شد به وسیله ای نیاز دارد که بتواند او را بر روی آب شناور کرده واز نقطه ای به سوی دیگر ببرد. کلمه رفت در لغت به معنای قایق های چوبی است که با کنار هم قرار دادن تعدادی الوار و بستن آنها به هم ساخته میشود که ما به آن کلک میگوییم . بومیان آمریکایی اولین ابداع کننده ثبت شده قایق های رفت در جهان هستند و هنوز هم مسابقات سنتی آنها در آمریکای جنوبی بر گزار میگردد.
قایق های رفتینگ درابتدا فقط برای جابجایی افراد وحمل کالاهای مختلف مورد استفاده قرار می گرفت ولی از سال 1980 این قایق ها برای مصارف توریستی تفریحی هم مورد استفاده قرار گرفت.درمبحث ساخت قایقهای رفتینگ،بتدریج تفکراتی در خصوص اصلاح فرم و جنس کلکهای چوبی اولیه صورت گرفت.دراوایل سال 1840 یک آمریکایی بنام جان فرمونت (John Fremont) ،از تیوپ اتومبیل برای ساخت قایق رفتینگ استفاده کرد و برای بالا بردن مقاومت آن در برابر سنگهای رودخانه و پاره شدن، آنرا با پارچه برزنتی محصور کرد. بعد از آن اوایل قرن بیستم قایقهای رفتینگ بادی با روکش pvc بشکل کنونی برای مصارف توریستی مورد استفاده قرارگرفت و بدنبال جذابیتهای ورزشی واقتصادی آن، شرکت های خصوصی با حضور پر رنگ تر خود نقش مهمی در تقویت برنامه های رفتینگ وسفر های رودخانه ای ایفا کرده و تورهای هیجان انگیز در آبهای خروشان را راه اندازی کردند . امروزه درمبحث گردشگری،رفتینگ بعنوان یکی ازشاخه های پرطرفدار صنعت توریسم بحساب می آید و بدلیل هیجان ونشاط آمیخته با این نوع برنامه ها ، هر روزبه تعداد علاقمندان این رشته مفرح افزوده میشود

رودخانه ارمند در چهارمحال و بختیاری

لیست لوازم شخصی مورد نیاز مسافر

-لباس مناسب (ترجیحا لباسی مناسب برای شنا = آستین بلند و چسبان)
-کرم ضد آفتاب و ترجیحا ضد آب
-در صورت استفاده از عینک(طبی یا آفتابی)کش یا نخ بهمراه داشته باشید.
-کفش سبک و راحت، ترجیحا ضد آب و مناسب برای دویدن.
-لباس اضافه،دمپایی،حوله.
-کارت شناسایی معتبر.

تور رفتینگ 2 روزه رودخانه ارمند | تور رفتینگ و طبیعت گردی

امکانات اقامتی:

در شهرهای اصلی استان،شهرکرد، بروجن مکان اقامتی مناسب نظیر هتل و مهمانسرا وجود دارد ولی متاسفانه در نزدیکی رودخانه امکان اقامتی مناسب وجود ندارد. اما امکان برپایی کمپ‌های اکوتوریستی یا اقامت در منازل روستایی وجود دارد.
 

امکانات درمانی:

درمانگاه ارمند درفاصله 2کیلومتری واقع شده در روستای ارمند علیا .

جاذبه‌ها:

از گردشگاه های طبیعی نزدیک به رودخانه ارمند می توان به نقاط زیر اشاره کرد:

1. دریاچه شلمزار
2. چشمه سیاسرد(بروجن)
3. تالاب چغاخور(بلداجی)
4. باغ آوردگان(آوردگان)
5. تالاب گندمان(گندمان)
6. گردشگاه گردبیشه(گردبیشه)
7. پرواز صد ها مرغابی مهاجر و پرندگان آبزی بر روی تالاب ها(لردگان)
8. آبشار آتشگاه (200 کیلومتری شهرکرد)
9. بوستان جنگلی پروز (200کیلومتری شهرکرد)
10. چشمه سندگان(سندگان)
11. چشمه برم(لردگان)
12. تنگ وستگان
13. 1دشت زیبای ارمند
14. کوه های کلار و ریگ
15. دشت لاله های زیبای واژگون
16. شالیزار های برنج
17. جنگل های بلوط

رفتینگ رودخانه ارمند ؛ تجربه‌ای مهیج در دل آب‌های خروشان - سفرزون

جاذبه‌های تاریخی:

در بروجن، مسجد حاج شیخ علی مدنی – مسجد نقنه – امامزاده مادر و دختر – کلیسای معموره
در لردگان، پل کره بس(محور بروجن لردگان) – پل بارز – پل ارمند
 

جغرافیای طبیعی:

استان چهارمحال به دلیل دارا بودن ویژگی های خاص جغرافیایی و توپوگرافی از لحاظ آب و هوایی متنوع بوده و اقلیم های متفاوتی در آن وجود دارد. بارش های منطقه اغلب تحت تاثیر جریان های جوی مدیترانه ای و سامانه کم فشار سودانی قرار داردکه از غرب و جنوب غربی وارد منطقه شده و به مدت 8 ماه (مهر تا اردیبهشت) منطقه را تحت تاثیر قرار می دهد وجود رشته کوه زاگرس که عمود بر مسیر حرکت این جریان هاست باعث تشدید خاصیت خاصیت سیلیکونی آنها شده و باران های شدید و سنگین را در منطقه باعث می شود . رودخانه ارمند در اقلیم نیمه مرطوب بسیار گرم در تابستان و زمستان کمی سرد قرار دارد.
وجود قله های مرتفع ، چشمه های همیشه جوشان برم ، پارک جنگلی ،‌تالاب ها ، دشت زیبای ارمند، آبشار ها ، شالیزارها ی دامنه رودخانه ؛ دامنه زیبای زردکوه، کوه ریگ، کوه کلار در اطراف این رودخانه خروشان این منطقه را به یکی از زیبا ترین نقاط ایران تبدیل کرده است .

پوشش گیاهی : وجود جنگل های بلوط ، زالزالک و برخی دیگر از گیاهان هن برگ و همچنین سرشاخه های کوچک و بزرگ سه رودخانه ی زاینده رود ،کارون و دز در سطح منطقه این موقعیت را فراهم آورده تا در مناطق کوهپایه و دشت های بزرگ و کوچک چهارمحال بختیاری آبگیر های مختلفی به صورت دریاچه و تالاب فراهم آید که زیستگاه انواع پوشش گیاهی و جانوری باشد.

 قایق سواری شعف‌انگیزی را در رودخانه‌های خروشان ارمند تجربه کنید

ویژگی‌های فرهنگی:

بختیاری‌، از گروه‌های‌ ایلی‌ کوچنده‌ جنوب‌ غربی‌ ایران‌ تشکیل شده که‌ در حال حاضر بخش‌ بزرگی‌ از خانوارهای‌ آن‌ در نقاط ییلاقی‌ و قشلاقی‌ یکجانشین‌ شده‌اند.. زندگی عشایر بختیاری از نظر نوع زیست، لباس‌های رنگارنگ زنان و مردان، مراسم خاص‌ و آداب و رسوم ویژه( مثل مراسم سوار کاری ، تیر اندازی، چوب بازی و بازیهای محلی ، رقص های دسته جمعی در مراسم شادی )،آثار و صنایع دستی ، سیاه چادر ها ، لهجه و گویش بختیاری ، زیباترین جلوه های زندگی عشایری ایران به شمار می آید. مردم استان چهار محال و بختیاری دارای فرهنگ اصیل با باورها و اعتقادات خاص بختیاری می‌باشند .
بسیاری از مردم این منطقه هنوز لباس های محلی به تن دارند و از رسومات و آیین های خاص خود تبعیت می کنند. توریست‌های می‌بایست آگاهانه و مسئولانه با رعایت شئونات اخلاقی و احترام به فرهنگ مردم محلی در این منطقه سفر کنند.

منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید