سخنگوی قوه قضائیه گفت: دادگاه انقلاب ضارب طلبه‌های مشهدی در حرم رضوی را به اعدام محکوم کرد.

حکم قاتل دو طلبه مشهدی مشخص شد/ جزئیات

به گزارش سلام نو به نقل از  شمانیوز: سخنگوی قوه قضائیه گفت: دادگاه انقلاب ضارب طلبه‌های مشهدی در حرم رضوی را به اعدام محکوم کرد. 

وکیل قاتل درخواست تجدید نظر داده و الان پرونده در دیوان عالی در حال رسیدگی است.

گفتنی است، یک فرد تکفیری روز سه شنبه ۱۶ فروردین ماه در صحن پیامبر اعظم حرم امام رضا(ع) با چاقو به سه روحانی حمله کرد.

هر سه روحانی که در این حادثه مورد سوء قصد قرار گرفتند از فعالان و ساکنان حاشیه شهر مشهد در منطقه شهرک شهید رجایی (قلعه ساختمان) بوده اند.

گفتنی است حجج الاسلام پاکدامن و دارایی پس از جراحی در بخش مراقب‌های ویژه بستری شده بودند که حجت اسلام پاکدامن به وضعیت پایداری رسیده بود اما حجت‌الاسلام اصلانی یکی دیگر از روحانیان مضروب بر اثر شدت جراحات وارده در روز حادثه به شهادت رسید.

اعترافات جدید عبداللطیف مرادی قاتل 2 روحانی

 حجت الاسلام سید جواد هاشمی گفت: بر اساس برخی اعترافات ضارب و شواهد به دست آمده، ضارب (عبداللطیف مرادی) فردی ۲۱ ساله بود که تحت تاثیر عوامل تند و افراطی سنی و شیعی اقدام به این جنایت کرده است.

مرادی از ورودی باب الرضا (ع) وارد حرم مطهر شده و قصد ترور چندین نفر روحانی را داشته که این سه روحانی عزیز (شهیدان حجج اسلام اصلانی و دارایی و حجت الاسلام پاکدامن) را دیده که وارد صحن پیامبر اعظم (ص) شده اند.

بر اساس اعترافات ضارب، وی به محض رسیدن به این سه روحانی ضربه ای به شهید دارایی و بلافاصله ضربه ای دیگر به شهید اصلانی وارد می کند.

حجت الاسلام پاکدامن قصد داشته از ضارب فاصله بگیرد که از پشت ضربه ای به کتف او وارد می شود و به زمین می افتد. اما سعی می کند در برابر ضربات متعدد چاقو (حدود ۲۰ ضربه) با دست و پا از خود دفاع کند.

 هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود درباره علل و عوامل به وجود آمدن این حادثه گفت: با توجه به اعترافات ضارب و بررسی محتویات تلفن همراه وی، مشخص شده است که وی در فضای مجازی دنبال کننده سایت ها و کانال های تندرو وهابی بوده و مستنداتی از تفکرات ابن تیمیه و محمد بن عبدالوهاب در گوشی او وجود دارد.

علاوه بر این، وی دنبال کننده کانال های وابسته به جریان موسوم به تشیع انگلیسی و از جمله سید صادق شیرازی نیز بوده و فیلم هایی از اهانت ها و تندروی ها و ناسزا گفتن ها و فحاشی های این جریان را نیز در گوشی تلفن همراه خود داشته است.

وی تاکید کرد: بر اساس مستندات به دست آمده، هر دو تفکر افزاطی مذهبی شیعی و سنی در ذهن ضارب تاثیر گذاشته است که در نهایت منجر به شکل گیری انجام این جنایت در ذهن ضارب شده و وی را مجاب به انجام جنایت کرده است.

وی در بازجویی های خود تاکید کرده که فقط برای زدن روحانیون به حرم مطهر آمده است. لذا این حادثه یک ترور کور بوده و این روحانیون به عنوان هدف ضارب از پیش تعیین نشده بودند.

حجت الاسلام هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: باز بر اساس مستندات موجود، ضارب این جنایت را برای دیده شدن و پررنگ جلوه داده شدن در حرم مطهر رضوی مرتکب شده؛ وگرنه می توانست در هر جای دیگری دست به این جنایت بزند.

وی افزود: افراطی گری هم در شیعه و اهل سنت همیشه به پیکر اسلام ضربه وارد کرده و این بار نیز جمع این دو تفکر افراطی منجر به وقوع این حادثه ناگوار در حرم مطهر رضوی شده است./رکنا

جزئیات جدید از حادثه تروریستی حرم‌مطهر رضوی

رئیس کل دادگستری خراسان رضوی گفت: پس از حادثه حرم رضوی و حمله به سه روحانی، مظنونانی احضار شدند اما متهم پرونده یک نفر است.

متهم در همان روز و قبل از حمله به سه روحانی به دو نفر روحانی دیگر نیز که در محیط بودند حمله کرده اما بنا به دلایلی موفق نشده بود

متهم از طریق فضای مجازی آموزش‌هایی را در خصوص جاسازی سلاح در عملیات انتحاری دریافت کرده بود و با جاسازی ماهرانه سلاح را وارد حرم کرده بود.

حمله به سه روحانی غافلگیرانه بود و طبق فیلم‌های موجود حرکت مشکوکی تا زمان حمله وجود نداشت.

تصویر جدید از روحانی زنده مانده در حمله تروریستی 

مدیرعامل بیمارستان فوق تخصصی رضوی گفت: وضعیت عمومی روحانی مجروح حادثه حرم مطهر حضرت رضا (ع) مساعد است.

دکتر محسن محورمدیرعامل بیمارستان فوق تخصصی رضوی اظهار کرد: وضعیت عمومی حجت‌الاسلام محسن پاکدامن روحانی مجروح حادثه حرم مطهر حضرت رضا (ع) پس از انجام عمل جراحی دست، مساعد و پایدار است. 

وی افزود: اعصاب و رگ‌ها در ناحیه مچ دست راست این بیمار بر اثر یک ضربه عمیق قطع شده بود و روز گذشته به مدت ۶ ساعت در بیمارستان رضوی تحت عمل جراحی قرار گرفت. در حال حاضر این بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه جراحی(SICU) بیمارستان بستری است و امکان حرکت انگشتان دست خود را نیز دارد، اما برای ادامه روند درمان دست، فردا ۲۱ فروردین ماه تحت عمل جراحی قرار خواهد گرفت تا به طور کامل بتواند از دست خود استفاده کند.

گفتنی است حجت الاسلام پاکدامن نیز ضمن تقدیر از مجموعه آستان قدس رضوی در پیگیری درمان گفت: تمامی کارکنان بیمارستان من را با عطوفت و پیگیری‌هایشان شرمنده خود کردند.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید