سد ستارخان از نوع خاکی با هسته ناتراوای رسی، به ارتفاع ۷۵ متر از روی سنگ بستر است که در  سال ۱۳۷۷ به بهره برداری رسید. طول تاج آن ۳۵۰ متر و عرض تاج و خاکریزی در کف به ترتیب ۱۱ متر و ۴۸۰ متر می باشد.

سد ستارخان اهر مقصدی مناسب برای گردشگری

به گزارش سلام نو، سد ستارخان اهر سدی خاکی است که بر رودخانه‌ اهرچای، در ۱۵ کیلومتری غرب شهر اهر، در استان آذربایجان شرقی قرار گرفته‌ است و در ادامه مسیر خود به رودخانه قره‌‏ سو می‏ پیوندد. رودخانه قره‌ سو نیز به رودخانه ارس و در نهایت به دریای خزر می ‌ریزد. مهم‌ ترین آبزیان این سد ماهی سفید رودخانه ‌ای، کفال، کپور، زرد پر، ساس و آبزیان دیگری مثل نوعی خرچنگ و میگو هستند که ماهی سوف نیز در سال ۱۳۸۲ به این مجموعه افزوده گردید.

با احداث سد ستارخان ضمن کنترل و تنظیم جریان های سطحی رودخانه اهر، آب مورد نیاز بخشی از اراضی کشاورزی پایین دست سد و آب شهرستان اهر نیز تامین می گردد.

سد ستارخان اهر مقصدی مناسب برای گردشگری

سد ستارخان از نوع خاکی با هسته ناتراوای رسی، به ارتفاع ۷۵ متر از روی سنگ بستر است که در  سال ۱۳۷۷ به بهره برداری رسید. طول تاج آن ۳۵۰ متر و عرض تاج و خاکریزی در کف به ترتیب ۱۱ متر و ۴۸۰ متر می باشد. هسته رسی پس از برداشت آبرفت به عمق حدود ۱۷ متر بر روی سنگ بستر مناسب قرار گرفته است. حجم مخزن در تراز نرمال ۱۳۵ میلیون متر مکعب، حجم مفید آن ۱۲۰ میلیون متر مکعب و حجم آب تنظیم شده در حدود ۹۰ میلیون متر مکعب می باشد.

مهمترین آبزیان این سد ماهیانی همچون ماهی سفید رودخانه ای، کفال، کپور، زردپر، ساس و آبزیان دیگری مثل نوعی خرچنگ و میگو  بودند که ماهی سوف نیز در سال ۱۳۸۲ به این جمع افزوده شد.

سد ستارخان اهر مقصدی مناسب برای گردشگری

هدف از رها سازی ماهی سوف در این سد از بین بردن ماهیانی بود که به انگل لیگولا مبتلا شده بودند. این انگل توسط پرندگان مهاجر به اینجا منتقل شده بود. در حال حاضر ماهی سوف تنها وارث این سد می باشد و ماهیان دیگر خیلی بندرت مشاهده می شوند. علاوه  بر ماهیان، این سد زیستگاه پرندگان مختلف نیز می باشد.

سد ستارخان اهر مقصدی مناسب برای گردشگری

این سد اخیراً به زیستگاه پرندگان مهاجر تبدیل شده که در تابستان مرغابی، لک ‌لک و مرغ ماهی‌ خوار و در فصل زمستان انواع مختلف پرندگان آبزی در این سد دیده می شوند که موجب توجه سیاحان بسیار به این منطقه شده است.

به دلیل شرایط آب و هوایی دلپذیر سد ستارخان در فصول گرم سال و همچنین امکان صید انواع ماهی در آب‌ های این سد و فضای سبز اطراف و ایجاد کمپ گردشگری در این این منطقه، سد ستارخان به تفرجگاهی برای خانواده‌ها و جوانان تبدیل شده است.

موقعیت مکانی:

این سد در پانزده کیلومتری غرب اهر، جاده اهر-ورزقان واقع شده است.

 منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید