در زبان بلوچی بان به مرد صالح، خداپرست و تارک دنیا گفته می‌شود و مسیتی معبد و پرستشگاه خوانده می‌شود.در درون این غار، یک مقبره کوچک از گچ در عمق یک متری از سطح غار قرار دارد. این مقبره کوچک شکل مکعب و صندوقچه ای داشته و گنبدی به ارتفاع ۴۰ سانتی متر بر روی آن ساخته شده است.

آشنایی با غارهای سه‌گانه بان مسیتی

به گزارش سلام نو، روستای باستانی تیس از توابع شهرستان چابهار استان سیستان و بلوچستان و در فاصله ۹ کیلو متری شمال غربی شهر چابهار قرار دارد. این روستای منحصر به فرد دارای جاذبه‌ های جذاب و جالبی میباشد یکی از این جاذبه‌ ها غارهای سه گانه هستند که در دامنه کوه شهبازبند قرار دارند.

آشنایی با غارهای سه‌گانه بان مسیتی

در دامنه کوه شهبازبند، حدود ۲۵ متر بالاتر از سطح زمین، دو غار مصنوعی و یک غار طبیعی در کنار هم قرار دارند که این سه غار را مردم بومی "بان مسیتی" می‌ گویند. در زبان بلوچی، "بان" مرد صالح و خداپرست و تارک دنیا و "مسیتی" معبد و پرستشگاه خوانده می‌ شود. روی دیوارهای سه طرف گنبد، با جوهر قرمز و بنفش، خطوط و علاماتی نقش بسته که بیشتر به خط "گجراتی" و خطوط هندی شباهت دارد.

در حدود ۸ کیلومتری شمال غرب بندر چابهار، روستایی کوچک و سرسبز با قدمتی بیش از ۲۰۰۰ سال بنام تیس(طیس یا تیز) وجود دارد. این بندر تاریخی، تقریبا در دهانه خلیج چابهار واقع شده که در یک سوی این دهانه بندر چابهار و در سوی دیگر آن بندر کنارک قرار دارد.
آثار تاریخی متعددی در این بندر وجود دارد که یکی از آنها غارهای سه گانه و معبدیان مسیتی میباشد. این اثر، در قسمت شمال شرقی روستا و در ارتفاع ۲۵ متری سطح زمین و در دامنه کوه شهبازبند(شبازبن یا شبازبند) قرار دارد.

آشنایی با غارهای سه‌گانه بان مسیتی

وجه تسمیه:

به مجموع این ۳ غار(دو غار طبیعی و یک غار مصنوعی)، بان مسیتی گفته میشود که این نامگذاری بیشتر به خاطر غار میانی میباشد؛ چرا که در زبان بلوچی بان به مرد صالح، خداپرست و تارک دنیا گفته میشود و مسیتی معبد و پرستشگاه خوانده میشود و این معبد در غار میانی بنا گردیده است. در نتیجه میتوان گفت بان مسیتی یعنی پرستشگاه و معبد مرد صالح و خداپرست.

غار میانی:

در درون این غار، یک مقبره کوچک از گچ در عمق یک متری از سطح غار قرار دارد. این مقبره کوچک شکل مکعب و صندوقچه ای داشته و گنبدی به ارتفاع ۴۰ سانتی متر بر روی آن ساخته شده است. در ورودی مقبره رو به دره تیس و به موازات دهانه ورودی غار واقع است.
در گذشته مردم محل قرآن و اوراق متبرکه را در این محل می آوردند تا در آنجا محفوظ بمانند اما امروزه این باور و سنت به فراموشی سپرده شده است. بر روی دیوارهای معبد، با جوهر قرمز و بنفش خطوط و علاماتی نقش گردیده که مانند خط گجراتی و هندی هستند.

آشنایی با غارهای سه‌گانه بان مسیتی

غار سمت راست:

چند قدم که از غار میانی به سمت راست برویم، غار دیگری را میبینیم که از سکویی از گچ و سنگ ساخته شده است.  دهانه ورودی این غار ۸۰ سانتی متر بوده و سقف آن کوتاه است. در اطراف این غار نیز آثاری از کنده کاری به چشم میخورد. انتهای این غار مسدود میباشد. احتمال میرود این غار از طریق روزنه هایی به غار سمت چپ ارتباط داشته باشد و یا اینکه از طریق چاه های زیز زمینی مکانی برای دفن مردگان بوده است.

 غار سمت چپ:

۵۰ متر که از غار میانی به سمت چپ میرویم، غار دیگری واقع است که طول دهانه قوسی آن ۲۰ متر است. با پیمودن چند پله میتوان وارد غار شد. در سمت راست این غار حفره ای وجود دارد که گفته میشود به جایی در دل کوه و در عمق آن متصل است.
به نظر می آید که این غارها در زمره یک واحد تاسیساتی و ساختمانی و به منزله توقفگاه ها یا مذبح یا پرستشگاه بوده است که سکویی برای انجام اعمال مذهبی یا تشریفات دیگر در سر تا سر پهنه جلوی هر سه غار ساخته بوده اند.
جاده دسترسی مستقل به غارهای سه گانه به طول ۸۵۰ متر با عرض ۱۰ متر است و هم‌چنین جاده خور به طول ۸۰۰ متر برای دسترسی به ساحل خلیج چابهار و جنگل‌های حرا است که عملیات احداث آن در دست پایان است.

منبع: تریپ یار  

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید