ارز مسافرتی سهمیه‌ای است که دولت سالی یکبار به افرادی که قصد مسافرت به خارج از کشور را دارند می‌دهد.

سود عجیب خرید و فروش دلار سهمیه‌ای!

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت نیوز، اختلاف قیمت بین ارز مسافرتی و دلار بازار آزاد باعث به‌وجود آمدن صف طویلی مقابل صرافی‌ها برای خرید شده است.

صف طویلی مقابل صرافی‌ها برای تهیه ارز مسافرتی تشکیل شده است. دلیل این امر می‌تواند تشدید سیاست‌های بازدارنده نهادهای قضایی نسبت به معاملات غیررسمی ارز در بازار تهران باشد.

درحال حاضر تنها صرافی‌هایی که دارای سهمیه دولتی هستند که خرید و فروش انجام می‌دهند.

ارز مسافرتی چیست؟

ارز مسافرتی سهمیه‌ای است که دولت سالی یکبار به افرادی که قصد مسافرت به خارج از کشور را دارند می‌دهد.

این میزان برای کشورهایی که ویزا احتیاج دارند دو هزار تا دو هزار ۲۰۰ یورو یا دلار و برای کشورهای بدون ویزا حدود ۲۰۰ دلار و یا یورو است.

اختلاف قیمت با بازار

قیمت ارز مسافرتی ۲۶ هزار ۶۷۰ هزار تومان است. این مبلغ اختلافی چهار هزار و ۸۰۰ تومانی با دلار بازار آزاد دارد. یورو مسافرتی ۲۸ هزار و ۸۰۰ تومان تومان اعلام شده است.

ظاهرا این اختلاف قیمت باعث ایجاد تقاضاهایی سوداگرانه و کاذب در این بازار است. عده‌ای با ارائه مدارک جعلی این ارز را خریداری و در بازار آزاد می‌فروشند که باتوجه به اختلاف قیمت آن در بازار دلار ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان سود می‌برند.

این موارد ممکن است باعث افزایش قیمت ارز در آینده‌ای نزدیک شود؟

میثم رادپور، کارشناس بازارهای مالی بیان کرد: قانونی در اقتصاد وجود دارد به نام قانون قیمت واحد. طبق آن هرگاه در بازار برای یک کالا دو قیمت وجود داشته باشد نیروهایی فعال می‌شود که این دو قیمت را یکی کنند.

او ادامه داد: این موضوع وقتی به‌طور طبیعی اتفاق می‌افتد بازار خود را آن را حل می‌کند، اما هنگامی که به‌طور مصنوعی سعی بر کنترل بازار شود این نیروها به‌هرحال ایجاد می‌شوند و باید با آنها مقابله کرد. در واقع باید تقاضا را برای جنس ارزان‌تر کاهش داد. مجموعه این موارد باعث بالا رفتن قیمت می‌شود.

او درمورد تاثیر اختلاف قیمت ارز مسافرتی و بازار آزاد بر افزایش قیمت ارز نیز گفت: این مورد قطعا سیگنالی برای افزایش قیمت دلار است، اما به‌طور کلی درحال حاضر در مرحله گذر از جهش ارز هستیم.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید