تابستان به کجای ایران سفر کنیم که جذاب، خنک و متفاوت باشد؟ از شمال تا همین حاشیه تهران مقاصدی خنک و دلپذیری وجود دارند که می‌توانند سفر دلپذیری را برای هر کسی رقم بزنند.

تابستان به کجای ایران سفر کنیم؟ + ۴ مقصد متفاوت برای سفر در تابستان

سلام نو – محمدعلی صف‌آرا: در تابستان به کجای ایران سفر کنیم که خنک باشد و از شر گرما راحت شویم؟ این مهم‌ترین سوالی است که این روزها ذهن سفر دوستان را به خود مشغول کرده است. در ایران کویری و گرم به کجا می‌شود فرار کرد تا سایه و آب و هوایی خنک پیدا کرد؟

بیشتر بخش‌های شمال ایران درگیر هوای شرجی و گرما برنج پزان است، جنوب داغ داغ است و اصفهان و شیراز و یزد گرم‌ترین روزهای خود را سپری می‌کنند و نمی‌توان انتظار هوای مطبوعی از آن‌ها داشت.

البته شمال ایران به لطف جنگل و دریا مقصد کلاسیک سفر تابستانی است و تابستان چند نسل از ایرانی‌ها با شمال، جاده چالوس، دریا، جوجه و تن و بدن‌های آفتاب سوخته گره خورده است. با وجود این افزایش دمای کشور در سال‌های گذشته و شلوغی بیش از حد مقاصد مشهور شمال ایران دلیل بدی نیست تا به مقصدهای متفاوتی فکر کنید.

همانطور که می‌دانید ایران به کشور چهار فصل مشهور است و حتی در تابستان‌های گرم و عطش آور سال‌های اخیر هم می‌توان نقاط خنک و دلپذیری را در گوشه گوشه کشور پیدا کرد. با ما همراه باشید تا بهترین جاهای ایران برای سفر در تابستان را بشناسید.

تالش؛ خنکای ناشناخته در شمال ایران

اگر هنوز اصرار دارید که تابستان به شمال سفر کنید و نمی‌توانید دل از این میعادگاه سنتی تابستانی ایرانی ببرید به جای رشت، آمل و بابل سری به تالش بزنید. تالش در میان جنگل، کوه و دریا و در شمال غرب استان گیلان قرار دارد و منطقه‌ای با آب‌وهوایی خنک و تاریخی کهن چند هزار ساله است.

تالش، بزرگ‌ترین شهرستان و دومین شهر پر جمعیت در استان گیلان، پس از رشت است، با این همه آن شهرتی که باید را ندارد و کمتر مورد توجه گردشگران است. تالش، نام خود را از قوم تالش گرفته است که ظاهر میراث‌داران قوم کادوس در دوران باستان هستند.

تالش از سه جهت به کوه‌های تالش (ادامه رشته‌کوه‌های البرز) و از طرف دیگر به دریای خزر منتهی شده است، موقعیتی که به این منطقه آب‌وهوایی جادویی، جنگل‌هایی جذاب و کوه‌هایی جادویی بخشیده است.

تابستان به کجای ایران سفر کنیم؟ + ۴ مقصد متفاوت برای سفر در تابستان

دریاچه سراگاه، منطقه ییلاقی و غار سوباتان، رودخانه کرگان رود، پارک جنگلی گیسوم، آبشار ورزان، پارک جنگلی سیاه داران، منطقه ییلاقی دوخاله کوه تالش و دریاچه سراگاه تنها بخشی از جذابیت‌های تالش هستند.

شهرکرد؛ تابستان در همسایگی آسمان

شهرکرد مرتفع‌ترین مرکز استان در ایران است و به بام ایران شهرت دارد. شهرکرد به زمستان‌های سرد و سخت و تابستان‌های خنک مشهور است، تابستان‌هایی که آسمان آبی سقف آن است.

تابستان به کجای ایران سفر کنیم؟ + ۴ مقصد متفاوت برای سفر در تابستان

پارک ملی تنگ صیاد، آبشار زردلیمه، شیر سنگی، تالاب چغاخور، آبشار دره عشق، آبشار آتشگاه و آبشار تونل کوهرنگ، تالاب گندمان و چشمه دیمه از جمله جاذبه‌های طبیعی شهرکرد هستند. با این همه مهم‌ترین جاذبه شهرکرد در تابستان هوای مطلوب و تنفس دلپذیر در هوای این شهر است.

اردبیل؛ خنک و دلپذیر

نمی‌شود به سفر در تابستان اشاره کرد و به اردبیل و خنکای دلپذیر آن در تابستان اشاره نکرد. خطه آذربایجان به خصوص اردبیل برای ایرانیان با برف‌های سنگین گره خورده است، پس عجیب نیست در تابستان انتظار هوایی خنک را داشته باشیم. اوایل بهار، هنوز سرما در اردبیل احساس می‌شود؛ اما از اواخر اردیبهشت تا اواخر تابستان، هوای اردبیل برای گردش و تفریح بسیار مطبوع است.

معروف‌ترین جاذبه های طبیعی اطراف اردبیل جنگل فندقلو و دریاچه طبیعی شورابیل هستند. جنگل فندقلو به خاطر درخت‌های فندق بسیارش مشهور است و در حوالی خردادماه، پر از بابونه می‌شود. شورابیل هم از دریاچه‌های طبیعی داخل است که قدمت آن حتی از دریاچه ارومیه هم بیشتر است.

تابستان به کجای ایران سفر کنیم؟ + ۴ مقصد متفاوت برای سفر در تابستان

دریاچه نئور در ۴۸ کیلومتری جنوب شرقی اردبیل هم از آن جاذبه‌های طبیعی است که بیشتر شبیه نقاشی‌ها و رویایی است. رودخانه‌های بالخلو و بالقلی چای از آن جاذبه‌هایی است که نمی‌توان از آن گذشت.

شکراب؛ بهشتی در حاشیه تهران

اگر اهل پایتخت باشید و اسیر کار و ترافیک و دردسر و وقت و امکان سفر طولانی نداشته باشید شکرآب بهترین مقصد برای فرار از گرمای دیوانه‌وار تهران است.

روستای شکرآب در اطراف آهار قرار دارد و مسیرهای غربی آن که منتهی به شهرستانک است محل عبور و مرور شاهان قاجار از جمله ناصرالدین شاه بوده است.

تابستان به کجای ایران سفر کنیم؟ + ۴ مقصد متفاوت برای سفر در تابستان

آبشار شکرآب و چشمه برفی شکرآب مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری ده شکرآب هستند. آب در آبشار و چشمه شکرآب حتی در اوج تابستان چنان خنک است که بسیاری توان ایستادن طولانی مدت در آن را ندارند.

کد خبرنگار: ۹
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید